Programok

Miért nincs magyar műkritika?

2010.01.13. 06:56

Konferencia a hazai műbírálat lehetőségeiről a debreceni MODEM-ben többek között Andrási Gábor, Készman József, Rieder Gábor, Szabó Levenete, Szipőcs Krisztina, Tatai Erzsébet és Wesselényi-Garay Andor részvételével; 2010. január 15-16.

Konferencia a hazai műbírálat lehetőségeiről

2010. január 15-16.

A hazai műbírálat lehetőségeiről rendeznek konferenciát 2010. január 15-én és 16-án a MODEM-ben ismert szakemberek részvételével. Az előadások mellett kerekasztal-beszélgetés és rendhagyó tárlatvezetés is színesíti a programot. A konferencia január 15-én 14 órakor kezdődik, az előadások és viták nyilvánosak.

MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ
4026 Debrecen, Baltazár Dezső tér 1.
www.modemart.hu | modem[kukac]modemart.hu | 06 (52) 525-018

program

január 15., péntek
levezető elnök: Gulyás Gábor
14 óra: megnyitó

14.15 óra:
Nicola Trezzi: A FLASH ART PERSPEKTÍVÁJA
A 87 országban terjesztett, neves kortárs művészeti folyóirat amerikai főszerkesztője előadásában a nemzetközi szcéna elmúlt éveinek meghatározó tendenciáiról beszél.

15 óra:
Tatai Erzsébet: A MŰVÉSZETKRITIKÁRÓL
Az előadás amellett sorakoztat fel érveket, hogy napjainkban újfajta kritika alakul ki, mely más társadalomtudományok szempontjait is felhasználva szituálja a megváltozott funkciójú művészetet és műveket.

15.30-kor:
Fenyvesi Áron: ÖSSZECSÚSZÓ KRITIKAFOGALMAK
Az előadó szerint az egyik legvirulensebb hazai diszkurzus a kritika negációja mentén alakult ki. A kérdésfelvetés módja azonban felszámolja a kritika létét tagadó saját pozícióját, ami pedig az ágensek identitás- és pozíciózavarának egyik szimptomatikus jele.

16 óra:
Bordács Andrea: VALÓBAN NINCS MŰKRITIKA, AVAGY CSAK NEM OLVASUNK? A MŰKRITIKA FOGALMA ÉS TÍPUSAI
Az előadás szerint nagy számban jelennek meg műkritikák, csak éppen szerzőik sokszor nem ismerik egymás szövegét, s ezért jelenhet meg problémaként a szakmai kritika hiánya.

16.30-kor:
Tímár Katalin:  A NYELVI FORDULAT ELŐTT
Az előadás a Műértő című folyóiratban az elmúlt évben lezajlott "vita" néhány szimptomatikus kérdésére reflektál úgy, hogy a magyar művészeti kritika jelenlegi helyzetét az úgynevezett nyelvi fordulat szempontjából igyekszik értelmezni.

17 óra: kávészünet

17.30-kor:
KEREKASZTAL-BESZÉLGETÉS
Topor Tünde (Artmagazin), Andrási Gábor (Műértő), Sinkovits Péter (Új Művészet) és Szipőcs Krisztina (Balkon) részvételével a hazai műbírálat lehetőségeiről.

19 óra:
fogadás (földszint)

január 16., szombat
levezető elnök: Kukla Krisztián

10 óra:
Valastyán Tamás: A REFLEXIÓ ÖRÖME - MŰKRITIKA ÍTÉLÉS ÉS TEREMTÉS KÖZÖTT
Az előadás mindenekelőtt arra keres választ, hogy a műalkotás befogadási aktusai milyen módon valósulhatnak meg a puszta ízlésítéletek szándékától kezdve a mű bevégzésének vagy az abszolútumban történő feloldásának fokozatán át egészen az újrateremtés végletes pozíciójáig.

10.30-kor:
Bazsányi Sándor: KÉP - LEÍRÁS - SZÉPIRODALOM
A képzőművészeti alkotásokat tárgyaló irodalmi szövegek rendelkeznek egyfajta műkritikai tudatossággal, lévén maguk is műalkotások, és így óhatatlanul párbeszédet vagy vitát folytatnak a leírás létező vagy fiktív tárgyaival. Az előadás ilyen textusokat vesz gorcső alá.

11 óra:
Szabó Levente: A KRITIKA MINT AZ ÉPÍTÉSZETI GONDOLKODÁS LEHETSÉGES MÉDIUMA
Az előadás mindenekelőtt arra keres választ, hogy mi a szerepe a kritikának az építészet érthetőségében és közérthetőségében. Konkrét példához kapcsolódva rákérdez az építészetkritika mediális határára is.

11.30-kor:
Wesselényi-Garay Andor: AZ ÉPÍTÉSZET(I)KRITIKA MEDIÁLIS KIHÍVÁSAI
A hazánkban megjelenő mintegy nyolcvan-száz építészeti tárgyú médium virulens kritikai tevékenységet feltételezne, ám a valóság mást mutat. Az előadás amellett érvel, hogy az építészetkritika ügye épphogy "sajátszerűsége" okán pusztán "szakmai" irányból nem orvosolható.

12 óra: ebéd

13.30-kor:
Rieder Gábor: A KRITIKAI SZELLEM ESETE A KÖZÉPOSZTÁLLYAL
Az előadó arra hívja fel a figyelmet, hogy miközben az elmúlt években a kortárs képzőművészetről szóló (posztmarxista) diskurzus egyik kulcsfogalmává vált a "kritikai" jelző, az ideális társadalmi közeg, a műkritikára szomjas középosztály mindenestül kimaradt a párbeszédből.

14 óra:
Széplaky Gerda: MŰBÍRÁLAT ÉS PREKONCEPCIÓ
Milyen reflektálatlan prekoncepciók formálják a műbírálatot? Miért homályosítják el nemritkán a teoretikus gondolkodás tisztánlátását a kritikus saját, művészeten kívüli előítéletei? Az előadás ezekre a kérdésekre egy konkrét példa révén keres válaszokat.

14.30-kor:
Hornyik Sándor: A KRITIKA MINT FESTÉSZET
Mit tud kezdeni a posztszocialista magyar műkritika a festészettel? Az előadó egy konkrét példán át vizsgálja, miképpen lehet a művészet maga is kritikai.

15 óra: kávészünet

15.30-kor:
Készman József: "KRITIKUS-E VAGY?"
Az előadó a hazai képzőművészeti színtér csoportdinamikai szempontú vizsgálatára vállalkozik, felvázolva azokat az összefüggéseket, amelyek láthatatlan hálóként szövik át, s egyben erővonalként választják el egymást és a változás lehetőségét a hazai artworld szereplőinek világán belül.

16 óra:
Gulyás Gábor: MIÉRT NINCS MAGYAR MŰKRITIKA?
Az előadás alapkérdése: miért nem tölt be a hazai kritika olyan szerepet a magyar képzőművészet világában, mint más művészeti ágak és diszciplínák szférájában a műbírálat?

16.30-kor:
AZ EGYETEMI KÉPZÉS PERSPEKTÍVÁI
Kerekasztal-beszélgetés egyetemi oktatók részvételével.

18 óra:
MIKÉPPEN ÉPÜL BE A KRITIKA A MŰVÉSZETBE?
Rendhagyó tárlatvezetés a Banánköztársaság című kiállításon.

forrás: modemart.hu

a program pdf-ben csatolva!