A kamara eddigi működése a tagság körében egyre fokozódó elégedetlenséget vált ki immáron ciklusok óta. Sajnálatosan erről az aktuális kamarai vezetés mintha nem értesült volna. Oda jutottunk, hogy immáron elkerülhetetlen elgondolkodni egy radikális megújuláson, még azon az áron is, ha emiatt hozzá kellene nyúlni a kamarai törvényhez. Ennek élére állhat maga a vezetőség is vagy átengedheti a kezdeményezést másoknak, de annak a kimenetele kiszámíthatatlan. Elég ha valaki talál egy olyan apróka kis rést a jogszabályokban, ami lehetővé tenné egy második építész kamara létrejöttét és már kész is a baj. De legalább ekkora veszély leselkedik a másik oldalról is, ahol épp most akarják kihúzni a talajt a tervezők lába alól azzal, hogy létre kívánják hozni az állami tervezői státuszt.
A MÉK jelentős részben a tagság tagdíjából él, így a tagság joggal vár el cserébe valamit, 44.000 Ft/év kicsit sok egy kamarai értesítőért és egy regisztráció karbantartásáért.
Válságos időszakot élünk, amikor is mindenki a költségeinek a csökkentésére kényszerül, érdemes volna ezt a MÉK-nek is végiggondolni és nem látszatintézkedéseket, hanem mélyreható reformot végigvinni. Az irtózatosan kevés, amit a tisztújítás előtt jó néhány tisztség várományos írt a nyúlfarknyi bemutatkozásában, miszerint „az eddigi munka folytatása” vagy „az építészek jobb társadalom elismerése”. Itt lenne az ideje komolyan venni azt, ha valakit tisztséget és ezért még fizetséget is kap. Semmit sem ér a „heroikus munka”, ha a tagság ebből semmit sem érzékel, mert nem látja, hogy érte történne mindez, csak azt érzi, megint magára hagyták, hiába is fizet.
A jövőre nézve pl. jó lenne egyszer megtudni, hogy a korábbi MÉK tisztújítások során vajon mi motiválhatta az aspiránsokat az egyes tisztségekre való jelentkezésre?
Ahhoz, hogy megtervezzük a jövőt, ismernünk kell a múltat. Miért a leköszönő elnökök értékelik a saját 4 éves munkájukat, miért nem a tagság, egy részletes, pontokba szedett kérdőívvel? Tudom költői volt a kérdés, de valahol itt kellene kezdeni, ha lojalitást, együttműködést, tevékenyebb részvételt szeretnének a tagság részéről. Erre nem válasz az, hogy ha nem tetszik a leköszönő elnökség munkája, akkor újat választunk. Pusztán attól még nem lesz jobb, ha más is próbálkozik.
A MÉK működésében pl. nagyon sok az átfedés, az indokolatlan tisztségek túlburjánzása. 5-6000 aktív taghoz nem tartozhat 500 tisztségviselő, mert az aránytalan és felesleges is. Olyan alapvető reformra kell itt gondolni, hogy szükséges-e a megyei rendszert fenntartani, ha az egyes tagok többségének nincs is élő kapcsolata a megyei kamarákkal, bőségesen elég volna csak a helyi ügyek miatt fenntartani egy max. 2 fős irodát (titkár+ügyintéző) és a többi feladatot (nyilvántartások, etikai ügyek...) a központi MÉK-hez kapcsolni. A kamarai törvény is nyilvánvalóan reformra szorul. A legfontosabb feladatok esetében nyilván meg kell erősíteni a bizottságokat. Az elnök és a jogi képviselet tekintetében pedig főállást és professzionális fizetést biztosítani, mert csak így várható el a maximális odaadás.
De továbbmegyek. A legegyszerűbb az lenne, ha az elnök csak szakmai ügyekkel foglalkozna, ugyanakkor lenne mellette (felette?) egy menedzser szemléletű ügyvezető igazgató, gazdasági ügyekben vétójoggal. Ne várjunk el egy építész vagy akár egy alapvetően bürokrata mentalitású elnöktől profi vállaltvezetést, bízzuk arra, aki ebben jártas.
Mindehhez nyilván idő kell, talán egy egész ciklus, de kérdés mi a cél, a bebetonozott tisztségek fenntartása vagy a tagság jogos elvárása?
A kamarai kommunikáció megújítása
Egy valódi kétoldalú kommunikációhoz legelőször is nyíltság kell és őszinteség. Ha ez nincs meg, kár is bármibe belefogni, mert a tagság továbbra is csak egy adót beszedő hatóságnak fogja tartani a kamarát.
A kommunikáció sokrétű, egyik fontos eleméről, a kamarai szóvivő tisztségről már esett szó. Ne várjunk nagyobb társadalmi elfogadottságot, ha a kamara nem nyilatkozik meg, nem mondja el a véleményét, nem tart sajtótájékoztatókat, nem vesz részt televíziós műsorokban, vitákban, nincs jelen az internet legfontosabb fórumain. Ehhez kell egy szóvivő. Természetesen főállásban.
Egy jó kamarai honlappal számos feladat megoldható, amihez ma létszámot kell fenntartani. Lejárt az ideje annak, hogy excel táblákon tartsunk nyilván adatbázisokat, ráadásul szétaprózva megyénként. Minden, ami adatbázisba rendezhető, az áttehető egy honlapra. Ez nem csak a tagság részéről megnyilvánuló elvárás, hanem a korszerű és gazdaságos működés feltétele. Egy korszerű honlap – a nyitottsága okán - alkalmas a sokat emlegetett kétoldalú információcserére. A jelenlegi honlap egy szégyen, mondjuk ki, még a legalapvetőbb elvárásoknak sem felel meg, a dizájnja pedig egyszerűen értékelhetetlen.
A honlap megújítását olyan szakemberre kell bízni, aki képes átlátni egy honlap grafikai, tartalmi és programozási összefüggéseit. Egy ilyen írás nem lehet teljes, ezért csak kiragadva pár fontos észrevétel egy korszerű honlapról :
Ha volna elszántság a MÉK vezetőségében egy radikálisabb megújuláshoz, akkor ehhez a legjobb bevezető egy széles körben elindított, profi moderátor által vezetett diskurzus lenne, az erre legalább átmenetileg alkalmassá tett MÉK honlapon.
Koós Miklós
építész
2013.12.19.