A Nyugati-Brabant erődvonal több száz kilométer hosszan húzódik Hollandia délnyugati árterületén. Állapota lassan romlásnak indult, de az utóbbi években megkezdődtek a felújítási munkák, melyek keretében a Ro Koster és Ad Kil vezette irodát egy híd tervezésével bízták meg. Híd a vizessánc felett? Önellentmondásnak tűnik, épp ezért az építészek lesüllyesztették a szerkezetet. A vizet szétválasztó Mózes-híd elmés megoldása a Dutch Design Awards döntéjébe is bejutott. Alábbiakban a tervezők ismertetőjét közöljük.
Mózes-híd
A Nyugati-Brabant erődvonal egy Hollandia délnyugati árterületén több száz kilométer hosszan húzódó védelmi rendszer, mely számtalan erődöt és várost köt össze. A védelmi vonalat a 17. században építették, de funkcióját veszítve a 19. századtól a műszaki állapota is romlani kezdett. A vízi védmű helyreállításakor felmerült az igény, hogy összekötőhidat építsenek a várárkon keresztül Fort de Rooverébe. Ennek az erődítménynek napjainkban új funkciója van, a több biciklis és túraútvonal találkozásánál elhelyezkedő komplexum rekreációs célokat szolgál.
Természetesen régen és ma is meglehetősen téves, elképzelhetetlen ötlet lett volna egy várárok fölé hidat építeni, főleg az erőd azon oldalán, ahonnan az ellenség megjelenése várható volt. Éppen ezért terveztünk láthatatlan hidat. Szerkezete teljes egészében fából készült, amit EPDM fóliával tettünk vízhatlanná. A híd úgy viselkedik, mint egy lövészárok az erőd közelében, megjelenése a táj körvonalához igazodik, abba beleolvad. Nagyobb távolságból egyáltalán nem lehet észrevenni a mérnöki szerkezetet, mivel mind a talaj, mind a víz egészen a pereméig ér. Ahogy közelebb érünk, az erődítmény a keskeny árkon át tárul fel előttünk. Ezután odasétálhatunk kapuihoz, mint ahogy Mózes átkelt a vízen.
Ro Koster és Ad Kil
A RO&AD architecten építésziroda rövid ismertetője
Rónak mindig is volt valamilyen köze a fejlődés (evolúció) fogalmához. Elméje és teste már akkor elkezdett fejlődni, mikor koraszülöttként napvilágot látott, ez a folyamat máig tart és folytatódik a jövőben is. Miután kitanulta az ácsmesterséget, majd a műszaki rajzolást, művésziskolába jelentkezett Utrechtben. Diplomázás után saját építész irodát nyitott ugyanebben a városban. Ezidőtájt találkozott Addal, akinek saját praxisa volt Zeistben. Együttműködésük ekkor még nem járt sikerrel, köszönhetően egymásnak feszülő egyéniségüknek. Ez követően Ro néhány évig ismét ácsként dolgozott, hogy megtalálja a belső békét, melynek érdekében Belgiumba, Alt Hoeselt kis falujába költözött, ahol több tere volt a gondolatnak, mozgásnak és érzelmeknek.
Ad más utat járt be. Éles esze gyorsan kibontakozott, így egyenesen a delfti egyetemre ment továbbtanulni. Miután rövid ideig szerszámkészítő képzésre járt (ami túl precíz dolognak bizonyult számára), az építészetben találta meg azt, amit igazán keresett. Az első években lenyűgözte a téma, hogy vajon mivel tudnak a számítógépek hozzájárulni a tervezési folyamathoz. Mivel a kérdésre nem talált igazi választ, a következő években tovább kutatott. Ad személyisége szelídebbé vált anélkül, hogy valódi élét elveszítette volna. Ebben az időben, 2002-ben találkozott Ro és Ad újra.
Most már minden működött. A varázslat, ami először hiányzott, most bekövetkezett. Egy évvel később eszméltek rá, hogy minden projektjükön közösen dolgoztak, és valódi céget vagy műtermet alkotnak immár. Az irodát hivatalosan 2005-ben alapították meg RO&AD architecten néven. A RO&AD elég széles körben dolgozik: belsőépítészettel, felújításokkal, irodákkal, lakóépülettel és éttermekkel is foglalkoznak. Minden projekt határozott koncepcióra és elképzelésekre épül fel, de a végső cél mindig az, hogy egy fenntarthatóbb világot hozzanak létre. Ennek a folyamatnak az első magvai már el vannak vetve egy a várostervezés evolúciójáról szóló elmélet megalkotásával. Ezen elméleten belül az épület csupán az új felfedezések kezdete.
tervezőiroda: RO&AD architecten
építész tervezők: Ro Koster, Ad Kil, Martin van Overveld
szerkezettervező: Adviesbureau Lüning
kivitelező: AVK-bv
megbízó: Bergen op Zoom Önkormányzata
helyszín: Halsteren, Bergen op Zoom Önkormányzata, Hollandia
felhasznált anyagok:
Accoya fa (kémiailag kezelt puhafa)
"Angelim Vermelho" trópusi fafajta
teljes terület: 50m2
teljes bekerülési költség: 250 000 Euró