Iseum, Szombathely
Műemléki Tervtanács, április 17.
Az előző alkalomnál (2006. szeptember 19.) jóval nyugodtabb hangvételben tárgyalta a Műemléki Tervtanács (MT) a szombathelyi Iseum rekonstrukciójának tervét. A dr. Mezős Tamás vezető tervező által műemléki bemutatásként aposztrofált elképzelés voltaképpen más, mint ami az utóbbi évtizedekben műemléki rekonstrukcióként zajlott, de az új terv különbözik a Szombathelyen korábban alkalmazott eljárástól is.
„A ’60-as, ’70-es években Európa-szerte alkalmazták az ún. kvázi anastylosist (visszaállítást – a szerk.), aminek legismertebb hazai példája a szombathelyi Isis-szentély homlokzatának a bemutatása. A módszer lényege, hogy semleges, vagy korszerű anyag és szerkezet alkalmazásával készítik el azt a jelzés-szerű alépítményt, amelyre felkerülnek az eredeti (vagy másolatban elkészített) épületrészek. Dieter Mertens Megara Hybleaban (Szicília) acélszerkezetet konstruált, Hajnóczi Gyula Szombathelyen vasbetonnal próbálkozott.” – írta egy általános tanulmányában Mezős Tamás, aki 2000-ben A szombathelyi Iseum új elvi rekonstrukciója címmel hosszabb írást publikált a konkrét témában.
Nemrégiben Szombathely alpolgármestere nyilatkozott arról, hogy a Hajnóczi Gyula féle bemutatás balesetveszély miatt van elzárva a látogatók elől, és az elzárt Iseum felújítása eddig sem az önkormányzat, hanem a szakemberek vitája miatt váratott magára. A régészek, kutatók között kialakult vita végére pont került, a területen már csak kisebb régészeti feltárások lesznek, melyek nem hátráltathatják a beruházást. Az 1,2 milliárd forintos rekonstrukcióra a szombathelyi önkormányzat saját erőből 200 millió forintot költene. Azt remélik, hogy a fennmaradó 1 milliárd forintot az Új Magyarország Terv Regionális Operatív Programjának (ROP) forrásaiból kaphatják meg.
Mezős Tamás ismertetőjében hangsúlyozta, hogy a jelenlegi terv elkészítésekor igyekeztek figyelembe venni a régészeti kutatások eredményeit, melyek szerint bizonyos, hogy az Isis szentély zárt udvartérben helyezkedett el. A szentély környezete minden építési fázisban fontos volt, és az eredeti szint azonosítható is, azonban a környező szintek jelentősen megemelkedtek. A terv a város mai struktúráját is szándékozik figyelembe venni – gondolva elsősorban arra, hogy a szomszédos telken álló Szombathelyi Képtár felől jól látható és megfigyelhető legyen az Isis szentély. Tehát az új üvegfalú, „U” formájú körbeépítés – az ún. temenosz – egyenlőtlen szárú lesz, a Képtár felőli oldalon hátrébb indul majd. Közepére pedig a szentély cella-részének tömegét tervezik visszaépíteni hatoszlopos főhomlokzati oldalt feltételezve (a Hajnóczy Gyula-féle néggyel szemben), az eredeti darabokat másolatként a helyükön bemutatva.
Kérdésekre válaszolva kiderült, hogy a kiállítótér primer funkciója a régészek által feltárt kőanyag bemutatása, de alakítható változó funkcióra is. Az üvegfal-szerkezetről, a födém csatlakozásáról: minimális méretekre gondoltak, 40 cm álmennyezeti teret terveznek. Az ismertetőben szó esett arról, hogy az üvegfalú körbeépítés klimatizálást követel, melyhez hőszivattyús, környezetbarát energiarendszer kiépítését tervezik.
Az észrevételek, vélemények összegezve leginkább arról szóltak, hogy nagyszabású elképzelésről van szó, mely a mai hozzáépítésben high-tech igényszintet céloz meg, amit kizárólag I. osztályú minőségben érdemes megvalósítani. Mezős Tamás válaszában leszögezte, hogy csak akkor kezdenek hozzá a megépítéshez, ha biztos anyagi források állnak rendelkezésre. Tisztában van azzal is, hogy a helyreállítást követően biztosítani kell az épület állapotának rendszeres figyelését, és fenntartási tervben kell meghatározni az ellenőrzés és a rendszeres karbantartás idejét és módját.
Az alapgondolat tehát a szentély visszaépítésére és a temenosz mai anyagokkal történő rekontrukciójára elfogadható – hangzott el az összefoglalásban. A szentély legyen minél homogénabb, a temenosz pedig közelítsen az eredetihez, ami a körbezártságot illeti – a szentély voltaképpen akkor kelti föl igazán az érdeklődést, ha csupán felül látszik ki a körbeépítésből.
vm (szöveg + kép)