Egyéb cikkek

Művészeti alkotás a gyöngyösi Károly Róbert Főiskola új diákotthonához

2006.08.11. 11:51



Diénes Attila ”Az ellentétek szimbiózisa” c. pályaműve

Diénes Attila ”Az ellentétek szimbiózisa” c. pályaműve a gyöngyösi Károly Róbert Főiskola Mátrai úti új diákotthona előtti parkhoz, a Magyar Universitas Program keretén belül kiírt képző- és iparművészeti pályázatra.



Az ellentétek szimbiózisa, avagy meditációs hely a rejtélyes élő világunk átgondolására.

Térplasztikám együttesével a tudományegyetemhez méltó gondolatébresztő hely kialakítását szeretném elérni. Egy olyan MEDÍTÁCIÓS helyet szeretnék létrehozni, ahol a szobor kisugárzása az élet rejtelmeivel kapcsolatos kérdések feltevésére inspirál.

A kompozíció három elemből képez egységet: a két ellentétes pólus és az egyensúlyt tartó fal. Az organikus formákon átható belső feszültség, a plasztika igazi tartalma. Az első forma, a befogadó ősanya, vonzó de átlényegítő pólusként hat a támadóbb, de támaszra szoruló ellentétére. A fal az egyensúly mércéje és egyben a halhatatlan biztos alap az új élet születésénél. A kompozíció sokrétű képzettársításra ad lehetőséget. Az ÉLET az evolúció egyre magasabb szintű stációin újra meg újra átrendeződik. A legfelső fokon a tudat szintjén, önmagunkra találva, minden megvilágosodik és átlényegül. Az átlényegülést az anyagra vetítve, mágikus töltéssel feszülő formákhoz vezet. Nehéz plasztikailag elvont fogalmakat kifejezni, de hiszek egy olyan tér kialakításában, ahol a gondolatnak, az átszellemült formák adnak hátteret. Az elvont forma a szellem szüleménye. A műalkotás környezetet hoz létre a korszerű életérzésnek. Az evolúció a biológiában, egy csoda folytán létrehozott egy olyan fajt, aki képes felfogni, megérteni és megváltoztatni az élet genetikailag kódolt bonyolult rendszerét. Ez a tudat, tudás, annyi veszélyt is hordoz magában, mint amennyi megoldást is a veszélyre. Ezen kell elgondolkozzon és megoldást keressen a jövő nemzedéke. Az alkotásomban olyan filozófiai, biológiai tézist szeretnék megfogalmazni, amit szavakkal nehezen, de intuitív ráérzéssel kiegészülve, már lehet értelmezni.

Az ÉLET az ANYAG (energia) azon titokzatos törekvéséből született, hogy folyamatosan megszervezi, újraszervezi önmagát. A genetikai kódok, mint isteni sugallat az egyszerűtől a bonyolult biológiai rendszerek megjelenéséig fejlődtek, túllépve saját anyagi létük korlátait. Ez az evolúciós folyamat alkotta a memóriát, az értelmet, az ÉN tudatát és az emberiség VILÁGTUDATÁT. Az evolúció a nőnemű és a hímnemű ellentét pár szimbiózisából ered, ami az életképes új rendszerek, új fajok megjelenésének motorja. Az elmúlásban megújuló erők a végestől az örökkévaló egyensúlya felé törekvő világmindenség rejtélyes mozgása. A REND a KÁOSZBÓL, tüneményes RENDSZERT alkot. A RENDSZER a REND része de nem azonos vele. A rendszereknek életük van, születnek és elpusztulnak, majd újjá születnek. A RENDSZEREK halála, az IDŐ és TÉR (környezet), paramétere közti elmozdulás a RENDTŐL a KÁOSZ felé. A kompozícióm a hármas egység jegyében az ÚJJÁSZÜLETÉST szimbolizálja. Az újjászületés a szellem síkján a jövőben válik világossá. Mivel ez az alkotás interaktív része, úgy tekinthetünk rá, mint egy kristállyá dermedt princípium. A kristály a tökéletes egyensúly. Az alkotás, a gondolataink és életérzéseink időkristálya. Egy szobor jövőbe vetülésének biztosítéka, ha a terv térben materializálódik.

Diénes Attila

Vizuális terv, műszaki rajz és adatok

A Meditációs hely egy kőburkolattal kiképzett 8 x 16 m felület, aminek az elején lesz elhelyezve 6,5 x 2,4 x 0,4 m sütői kővel burkolt talapzaton a 1,6 m magas bronzból készült szobor kompozíció, és a tér másik felén két kőpad.
A teret díszbokrok szegélyezik.
A szobornak két főnézete van. Az egyik a meditációs tér felől látható, míg a másik az utca és a parkoló felől nyújt teljes képet. A bronz kompozíciót az épület előtti tér felé emeli az egy méterrel magasabb talajméret és a 0,4 m magas talapzat. Ez fokozza a monumentalitást, a rálátását az épületeket körülvevő tér felől és hozzásegít az épületegyüttes frontális nézetének hatásos megjelenésében. A szobor együttes nem idegen a zöld környezetétől. Karbantartása, ami évi átmosáson kívül mást nem tartalmaz, elhanyagolható anyagi ráfordítást igényel.

Fotók és szöveg: Diénes Attila