Farkas Zsófia, Finnországban élő építész ezúttal nem egy közelmúltban elkészült épületet mutat be, hanem egy espooi óvoda építkezésének porvédő falát, melyet a helyi modern művészeti múzeum kezdeményezésére környékbeli gyerekek bevonásával közösségi képzőművészeti alkotássá alakítottak. A kezdeményezés megmutatja, hogy a legtöbbször legfeljebb reklámfelületként használt porvédő falak közösségformáló eszközként is használhatóak lehetnek.
Tapiola közelében egy különleges építkezésre lettem figyelmes. Egy elegáns fehér porvédő fal állt a telekhatáron, a falon meseszerű fekete növényekről és állatokról készült nyomatokkal. Az információs táblán ez állt: a Metsola óvoda megújítása és a fal az EMMA - Espoo Museum of Modern Art, Espoo városával és a Vahanen-Innovarch cégcsoporttal együttműködve jött létre; az alkotók pedig helyi gyerekek és Laura Merz grafikus művész.
A projekt 2020-ban indult, az EMMA munkatársai, Saara Suojoki, Henna Paunu, valamint a Vahanen Group és partnercége, az Innovarch építésziroda közös ötlete alapján: együtt szerveznek egy művészeti eseményt a múzeumon kívül. Hagyományosan a szponzori rendezvényeket – például előadásokat – a múzeum ikonikusnak számító brutalista beton épületében szokták megtartani. Az EMMA múzeum kiváló helyszínt nyújt közösségi események számára. Az eredetileg ipari épületnek, nyomdának készült csarnokot Aarno Ruusuvuori építész tervezete az 1960-as években. Az épület megközelítőleg 5800 négyzetméter alapterületű, különleges függesztett mennyezeti szerkezetét összesen nyolc óriás oszlop támasztja alá. A hatalmas csarnok tartófalak híján egy nagy, egybefüggő kiállítóteret biztosít a művészet bemutatására, és egyben inspiráló helyszínt nyújt a nagyobb teret igénylő alkotások számára. A múzeum frissen és játékosan közelíti meg a művészek és műveik bemutatását. Fő céljai között szerepel, hogy párbeszédet alakítson ki a kortárs művészet, a design és a modernizmus között.
A Metsola napközi óvoda épületének felújítására azért kellett, hogy sor kerüljön, mert az eredeti épület elavult. Az régi épület lebontása után az új óvoda korszerű fa szerkezettel fog megépülni. Mikor az óvodaépítkezés porvédő falának művészi koncepciója kialakult, hamar megfogalmazódott, hogy környékbeli gyerekek legyenek bevonva az alkotásba, hiszen a gyermekek számára mintaértékű tapasztalat az aktív részvétel saját környezetük alakításában.
A következő fontos lépés az alkotóművész kiválasztása volt, az EMMA kurátori vezetésével. A végső döntést az együttműködő partnerekkel közösen hozták meg. Fontos kritérium volt, hogy megtalálják azt a művészt, illusztrátort, aki szívesen dolgozik aktívan bevonva a közösséget az alkotófolyamatba, és akinek a munkáját tovább lehet alakítani. Feltétel volt továbbá, hogy a műalkotásoknak és az egész kollekciónak reprodukálható nyomatokból kell állnia, amelyek később integrálhatóak a tényleges épületbe. A műalkotások ezáltal a múzeum épületének eredeti nyomdai funkciójához is kapcsolódnak. A múzeum az alkotásokat tárolja és megőrzi, és igény esetén újra felhasználja őket. Hasonló együttműködésben már korábbi alkalommal is részt vett a múzeum. Külön megállapodás készült a művészekkel arról, hogy az úgynevezett koncepcióspecifikus műalkotások reprodukálhatóak és adott alkalommal újrafelhasználhatóak lehetnek.
Az egykori Metsola napközit már lebontották, helyén egy új fa épület épül. Az építkezés a finn mitológia erdőistenéről elnevezett Tapiola városrészben található. A telek közvetlen közelében lévő utcák erdei állatokról kapták a nevüket, ez adta a nyomatok elkészítéséhez az állatok tematikáját. A múzeum elősegítette az együttműködést a kiválasztott művész, Laura Merz és a gyerekek között, valamint teret biztosított ahhoz, hogy az alkotás elnyerje végső alakját az építkezés porvédő falának felületén. A workshopokon résztvevő ifjú alkotók a Silkkiniitty napköziből és az All Our Children klubból érkeztek, a bevándorló és multikulturális családok integrációját népszerűsítve. Az együttműködés során Merz arra ösztönözte a gyerekeket, hogy fedezzenek fel új irányokat, nyugodtan kísérletezzenek, játékos, kreatív módon alkossanak, botok, gallyak, szivacsok, karton- és műanyag darabok, tisztító eszközök és munkaeszközök felhasználásával. A gyerekek fantáziadús lényekből álló állatseregletet hoztak létre fekete tinta felhasználásával.
A projekt célja, hogy a helyi közösséget bevonja az épített környezet és a város fejlesztésébe, és vidámmá tegye az utcaképet. A megnyitó ünnepségre 2022 őszén került sor, ez egy nagyon örömteli pillanat volt minden érintett fél számára. Sok pozitív visszajelzés érkezett a szomszédos lakosoktól és járókelőktől, akik a hétköznapokon is élvezhetik a művészetet anélkül, hogy a múzeumba mennének. Vannak, akiknek kedvenc teremtményei lettek, amiket újra és újra szemügyre vesznek. Az egyik lakó, akinek az ablaka a kerítésre néz, arról számolt be, hogy szinte rutinná vált, hogy minden reggel egy bizonyos elefántot néz, miközben a reggeli kávéját issza. A napközi belsejébe kerülő dekoráción Merz jelenleg is dolgozik, azok elhelyezését pedig építészekkel és az EMMA grafikusával közösen tervezik. Az új Metsola napközi tervein dolgozó építészeket is megihlették az állatok, különösen az egyik lény. A terveket még nem hozták nyilvánosságra, de nagyon izgalmas, hogy vajon miként fog visszaköszönni a rajzok egyike a megvalósuló épület koncepciójában is.
Laura Merz művész, illusztrátor és tervező, aki korábban olyan figyelemre méltó épületek nyilvános megbízásait nyerte el, mint a Helsinki Központi Könyvtár Oodi és a Párizsi Finn Intézet. Állatos témájú tinta kompozícióról ismert, amelyek gyakran foglalkoznak környezetvédelmi témákkal, és arra törekszenek, hogy felhívják az emberek figyelmét a természethez való kötődésre. "A rajzolási folyamat spontán, intuitív és kísérleti. Belemerülök az elmém mélyedésébe, és különleges emlékeket ások ki a természetről, amelyeket életem során tapasztaltam" – mondja Merz.
Farkas Zsófia
Szerk.: Hulesch Máté