A Moszkvai Közlekedési Múzeum költözik be a szovjet avantgárd építészet egyik csúcsművébe, ha elkészül a felújítás. Az építész Konsztantyin Melnyikov és a statikus Vlagyimir Sukov legendás, 1929-ben átadott „Patkó-garázsa" a Novorjazanyszkaja utcában egészen a közelmúltig a moszkva tömegközlekedés buszflottájának adott helyet.
A látványos téglaépületben, amelyet a szovjet modernizmus legfontosabb művei között tartanak számon, 2015 óta zajlanak a helyreállítási munkák – írja az orosz TheCity magazin. Ez volt a második garázs, amelyet Melnyikov, az oroszországi avantgárd talán legismertebb mestere a húszas években gyorsan megújuló moszkvai tömegközlekedésnek tervezett – bár eredetileg teherautógarázsnak készült, 110 jármű számára. Az 1926-1927 között elkészült Bakmetyevszkij utcai garázshoz képest azonban ez a telek adottságai miatt valamivel hagyományosabb megformálású.
A háromszög alakú területen Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Suhov patkó alaprajzú épületet helyezett el, amelynek külső és belső ívén, sugárirányban tolatással parkolnak a járművek. A balesethelyzetet elkerülendő az épület belső útja egyirányú: a patkó egyik végén van a behajtási kapu, a másikon a kihajtásé, amelyeket a navigáció megkönnyítése érdekében Melnyikov egy ékszerű homlokzati kitüremkedésre ültetett rá.
Az évek óta üresen álló épületben 2020. január 28-án rendezték a múzeum „megnyitó-előzetesét" – ez volt az első alkalom, hogy a garázs hivatalosan is látogathatóvá vált a nagyközönség számára. Alekszej Sziszojev zeneszerző és Filipp Grigorjan rendező immerzív színházi munkája az épület életét vázolta fel egy nagyszabású hang- és fényinstallációban, egészen napjainkig. Most az épület újra zárva van, és várhatóan még évekig, a felújítás befejezéséig így is marad. A megnyitást követően a Moszkvai Közlekedési Múzeum 300 járművét mutatják majd be itt – köztük az épülettel egykorú buszokat és villamosokat.