Kicsi is meg nem is. Olyannak akar látszani, mint a nagyok, de léptékében sikerült jól leképeznie a világszerte népszerű repülőtéri tendenciákat a tavaly átadott, Franjo Tudman korábbi horvát elnökről elvevezett zágrábi új nemzetközi terminálnak. Számos eleme a nemzetközi porondról ismerős lehet, így akár a ferihegyi Skycourt világa is visszaköszönhet a légies, átlátható repülőtéri épületen.
Zágrábban nem először kezdtek szinte a nulláról új repülőteret építeni. A története során jó pár bővítésen átesett horvát repülőtér több alkalommal is tabula rasa módjára kezdett új életet. Most a Kincl, Neidhardt, Institut IGH horvát tervező konzorcium révén egy könnyed, jól átlátható, nagyon mai épületet kapott, ami a tervek szerint nem fog önmagában állni, hiszen egy nagyszabású fejlesztési folyamat zászlóshajója lett, valamint az épület szükség szerint idővel bővíthető lehet.
A horvát főváros repülőterének története voltaképpen szinte a repülés történetének kezdetéig nyúlik vissza, hiszen már 1909-ben alkalmas terep épült arra, hogy a Zágráb melletti Črnomerec repülőgépeket fogadhasson. Az első jugoszláv légitársaság, az Aeroput számára már új helyen épült repülőtér 1928-ban, ahonnan Európa jelentős városai mind elérhetőek voltak. A forgalom folyamatosan nőtt, majd a II. világháború után megalapított JAT jugoszláv légitársaság számára is jelentős központot jelentett Zágráb. A repülőteret a növekvő forgalom ütemében ismét áthelyezték, jelenlegi helyére: a várostól délkeletre eső Pleso mellé 1962-be került, majd négy évvel később már egy akkori viszonylatban korszerűnek számító terminál szolgálta ki az utasokat. A szerb-horvát rivalizálás ellenére meglepően nagy és kiterjedt forgalmat bonyolított Zágráb repülőtere az 1980-as években is számos tengerentúli járatot üzemeltetve, így a volt – félig-meddig – szocialista ország második legnagyobb városából közvetlen kapcsolat nyílt akár New York, Chicago vagy Toronto felé. Rövid ideig még az akkor második legnagyobb magyar városnak aposztrofált Clevelandbe is repülhettek innen a külhonba szakadt rokonokat meglátogató – vagy onnan hazalátogató – magyarok és horvátok.
Jugoszlávia szétesésével, majd a háborús évek lecsitulásával az immár függetlenné vált Horvátország vezető repülőterének forgalma ismét folyamatos és látványos emelkedésbe kezdett. Noha alapvetően nem vesz részt a szintén exponenciálisan növekvő tengerparti turizmus kiszolgálásában, mégis fontos közlekedési központot jelent az ország számára. Elhelyezkedése ideális, hiszen a belvárostól alig 15 kilométerre, valamint az országot minden irányba behálózó autópályák találkozásánál megépült repülőtér jól illeszkedik a horvát közlekedési hálózatok rendszerébe. A létesítmény 2004-ben már egy komolyabb infrastrukturális fejlesztésen esett át, majd négy évvel később egy, a budapestihez hasonló, hosszabb távú modernizációs program megvalósítása mellett döntöttek.
Ugyanis a folyamatosan bővített és homlokzati megújításon is időről időre átesett, a '60-as években átadott úgynevezett régi terminál kezdte elérni befogadóképességének határát. Szintén fontos lépés volt az is, hogy a horvát kormánytól 30 évre üzemeltetési jogot elnyert, a párizsi repülőtereket is működtető francia ZAIC cég a korábbiaknál nagyobb szabású fejlesztési tervekkel állt elő. Ők egy modern arculatban és egy zászlóshajószerű új épületben gondolkoztak, amely teljes mértékben felváltja a régi terminál működését.
A beruházó komolyan gondolta, hogy az új terminálépület egyfajta arcot mutasson a világnak, éppen ezért nemzetközi tervpályázatot írt ki annak megálmodására. A beérkezett 17 pályamű között olyan sztárépítészek elképzeléseit is megjelentek, mint Norman Foster, Zaha Hadid vagy Shigeru Ban. A nemzetközi zsűri végül a horvát Kincl, Neidhardt, Institut IGH konzorcium munkáját hozta ki első helyen.
A terminálépület az Airport City elnevezésű fejlesztési projekt részeként valósult meg, ugyanakkor építészetileg fontos kapuja kíván lenni a horvát fővárosnak. A könnyűnek ható, lendületes épület belső elrendezése is a nagyfokú átláthatóságra és az egyszerűségre törekszik. Kétségtelen, hogy a helyi tervezőcsapat jól ragadta meg a nemzetközi trendeket, a hasonló alapelveket követő repülőterek tervezési modelljét, s mindezt jól valósította meg az itt szükséges léptékben. A zágrábi repülőtér jelenlegi utasforgalma évi 3 millió fő körül mozog – ami nagyjából 10 millióval kevesebb a budapesti repülőtér forgalmánál –, a terminál kapacitása tervezetten 5 és fél millió utas befogadására alkalmas, de így is lényegesen kisebb volumenű a hasonló építészeti szellemiséget hordozó, főleg ázsiai társainál.
Az épület hullámzása jól illeszkedik a közeli város és a mögötte elterülő hegyek kontúrjához. A szinte teljesen négyzetes alaprajzi elrendezésű központi tér elé egy hosszanti traktus került, amely közvetlen kapcsolatba lép a repülőgépekkel: a várakozó utasok teljes panorámát kaphatnak az előtérre, láthatják a gépmozgásokat, valamint természetesen ide kerültek az utasmólók is. A könnyed szerkezetű, légies, négyszintes központi csarnok foglalja magába a hagyományos repülőtéri funkciókat: az utasfelvételtől kezdve, a biztonsági ellenőrzéseken keresztül a vendéglátóhelyekig, valamint egy másik szinten az érkezés teréig. A központi egységből kilépő utas a két irányban hosszant elnyúló szárnyba lép, itt alakították ki a kapukhoz csatlakozó váróhelyiség-szigeteket és adtak hozzá kellő kereskedelmi funkciókat.
A csarnokon és a hosszanti szárnyon egy karakteres, fehérre festett, spirálos acélrácsos szerkezet kíséri végig az utazót, amely kirajzolja a tető hullámzását is. Az így kialakult forma kapcsolódik a város és környező hegyvidék sziluettjéhez, ugyanakkor az átláthatóságra törekszik, ezzel segíti a térben mozgó utasok tájékozódását. A szerkezetében egyszerű és transzparens terminál a vizuális élményre és könnyű használhatóságra törekszik. A funkcionalizmus és a tiszta mérnöki munka ötvözeteként létrejött új terminálépület jelentős darabja a kortárs horvát építészetnek, ugyanakkor méltó folytatása a konzorciumot vezető Velimir Neidhard építész munkásságának, aki az 1990-es évek elejétől folyamatosan, konzekvensen tervezi átlátható, sok üvegfelülettel és könnyed szerkezettel megépített középületeit.
Bán Dávid