A 2007. február 6. és 10. között kerül első alkalommal megrendezésre Milánóban, a legújabb kiállító területen a Build Up Expo – United Projects for Building – Építészeti és építési vásár, melyen a GranitiFiandre is jelen van. A GranitiFiandre várja az érdeklődőket Milánóban a BuildExpo-n, a 7 pavilon A19-B20 standján.
Szerkesztőségünk a tavaly őszi Velencei Építészeti Biennálé idején látogatott el a Graniti Fiandre központjába, hogy interjút készítsen a cég vezetőjével.
Van két nagyon szép magyar referenciánk is, a két repülőtér, a Ferihegy 1 illetve a 2B. Másfél hónappal ezelőtt jártam Budapesten, és akkor volt módom a 2B-t megnézni, és teljesen ugyanúgy néz ki, mint amikor elkészült. Egy híres építész járt itt a gyárban nemrég, és arról beszélt, hogy valami olyasmi gránitot keres, amit a budapesti repülőtéren látott, de hogy mi az pontosan, nem volt teljesen világos a számára. Ha az anyagot nézzük, mindegyik lap különbözik a másiktól. Ha száz tervezőt megkérdez az ember, hogy ez bányászott vagy a gyártott kő, akkor nem igazán tudja megmondani. Pedig van némi különbség a kettő között, ez körülbelül hétszer keményebb, mint a bányászott kő. Tízszer kevésbé veszi fel a vizet, mint a bányászott márvány, 0,3%-nyi a vízfelvevő képessége.
ÉF.: Nemrég az epiteszforum.hu is beszámolt róla, hogy megjelent a Materia folyóirat ötvenedik száma. Nyilvánvaló, hogy ez sok olyan gyakorló építészhez közvetíti a cég újdonságait, aki már használja ezeket az anyagokat. Hogyan keresik a kapcsolatot a fiatalokkal? Milyen a kapcsolat az építészeti iskolákkal?
G. Verdi: Egyértelműen a fiatalok azok, akik a legjobban és a legkönnyebben megértik azt, amit igyekszünk közvetíteni. Jó kapcsolatunk van az olaszországi, valamint az amerikai egyetemekkel is. Magyarországon már volt rá példa, hogy olasz építész előadásával közösen igyekeztünk bemutatni ezeket az anyagokat. Az ilyen jellegű előadások általában a bemutatótermek megnyitásával együtt zajlanak. Jelenleg a világon több mint 70 monomárkás Geologica - GranitiFiandre Shop létezik. A Geologica kollekciónk a teljes termékválaszték exkluzív anyagait jelenti, többek között például a Diamond sorozatot, amely esetében a burkolóanyagok fémreszelék adalékkal készülnek. Azokkal a kollégákkal együtt, akik a különböző országokban dolgoznak, körülbelül tízezer építészhez jutunk el. Ez segíti a mi fejlődésünket is. A Materia folyóirat gondozása is ezt a fajta kommunikációt célozza meg. Az elmúlt tizenkilenc évben évről-évre több mint tíz százalékos növekedést produkált forgalom tekintetében a gyár. Ennek is köszönhető mindez.
ÉF.: A sikerekben bizonyára sokat segített a cég megjelenése a tőzsdén.
G. Verdi: Sokat segített természetesen, de a gyártás kétharmada a nemzetközi piacra megy, ami eleve erős jelenlét a globális versenyben. Tekintve, hogy a fő részvényes a tőzsdén való jegyzés pillanatában nem adott el részvényt, igazából tőkeinjekcióval járt a tőzsdére való jegyzés. 2010-re a tízmillió négyzetméterről tizennyolc millió négyzetméterre kívánjuk felfejleszteni a gyártási kapacitást. Ahhoz, hogy a 10-20% közötti fejlődés meglegyen évente, elég sokat kell dolgoznunk még.
ÉF.: Csehország, Lengyelország és a többi közép-kelet-európai ország milyen helyzetben van Magyarországhoz viszonyítva?
G. Verdi: A cseh forgalom egy kicsit magasabb, mint a magyar, mert részben helyi tulajdonban van az ottani társaságunk és az ottani bemutatótermünk, s ennek megfelelően kicsit magasabb a forgalom is. Viszonylag elégedettek vagyunk a magyar piaccal is, ami most már több mint 1 millió eurós forgalmat produkál, ami átlagosan évente nyolcvanezer négyzetméter anyagot jelent. Lengyelországban többé-kevésbé ugyanez a helyzet. Jó eredményeket ért el a cég Oroszországban is, ott nagyon jól működik a dolog.
ÉF.: És mi a helyzet az egyre inkább feltörekvőben lévő Ázsiában? Nemrég jártam Szingapúrban, ott több helyen is láttam kiváló burkolatokat, például a metróban vagy középületekben.
G. Verdi: Valószínűleg amikor megérkezett a repülőtérre, azon a kétszázezer négyzetméternyi anyagon lépkedhetett, ami a miénk. Van egy olyan pekingi épület, amely díjat is nyert, mint a legkisebb energiafelhasználású épület jelenleg a világon, ezt Mario Cucinella vezetésével tervezték. Az olasz és a kínai kormány közötti együttműködésből épült meg a pekingi Tsinghua Egyetem Környezetmérnöki Kara, amelyben két olasz cég vett részt. A másik cég a homlokzati rendszert adta, mi pedig a padlórendszert – kb. másfél-millió euró értékű burkolóanyag került az épületbe –, így egy kicsit olasznak is mondhatjuk az iskolát. Az európai cégek csak sírnak, hogy mit is lehetne csinálni a kínaiakkal, a kínai piaccal... mi inkább eladunk nekik. Szerintem az európai iparnak mindenképpen a legkülönlegesebbet, a legújabbat kell csinálnia ahhoz, hogy ne maradjon le. Ez az egyetlen esélyünk, hogy átvészeljük ezt a helyzetet.
szöveg és képek: ÉF
Bővebben olvashatnak a cégről és a termékekről a www.granitifiandre.hu oldalon.