A versenyre 13 ország építésztanárai 33 esszét nyújtottak be. A zsűri ezekből 10-et választott ki, hogy visszajelzései alapján a szerzők tovább dolgozzanak rajtuk. Egy hónap elteltével a nyertesek az átdolgozott értekezések alkotói közül kerültek ki.
Az első díjat az oslói Építészeti és Design Iskola építész docense, Mari Hvattum kapta. „Ködös tervek és homályos összefüggések” című pályaművében a tartalom és az ábrázolás közötti ellentmondásokat tárta fel. Az esszé hamarosan olvasható a www.eaae.be honlapon, és leközli a The Journal of Architecture egyik tematikus száma is.
Mari Hvattum a trondheimi egyetemen végzett építészként, majd a Cambridge-i egyetemen építészettörténetre és -elméletre szakosodott. Elsősorban modern építészeti gondolkodással és történetírással foglalkozik, tanított a londoni Építészeti Szövetségnél, a prágai Közép-Európai Egyetemen, az Edinburgh-i egyetemen, valamint a glasgow-i Strathclyde Egyetemen.
A verseny második díján az egyesült királyságbeli Manchester School of Architecture iskola tanárai, Graeme Brooker és Dr. Eric Northey, illetve a holland TU Delft építészeti karának tanára, Emre Altürk osztoztak.
Az első díjas 10 000 eurót, míg a két második díjas egyenként 5 000 eurót kapott munkájáért.
A bírálóbizottság tagjai voltak: Hilde Heynen (B), Ole Bouman (NL), Paola Vigano (F), Allen Cunningham (UK) és Leen Van Duin (NL).
„A VELUX nemzetközi szinten, tudatosan tartja a kapcsolatot a leendő építészek tanáraival. Véleményünk szerint az épített környezetben minden szakmai tevékenységhez innovatív gondolkodásra, kísérletezésre és vitára van szükség. Ezért tartjuk fontosnak a holnap építészeinek színvonalas oktatását” – mondja Laczkó Tóth Gergely, a VELUX Magyarország Kft. ügyvezetője.
Az EAAE-díjról
Az elismerést kétévente ítélik oda, célja új pedagógiai kezdeményezések ösztönzése, és ezek megismertetése a tanítás és a kutatás területein. A díj az oktatási kérdésekkel kapcsolatos nemzetközi ismeretcsere és együttműködés platformja is. Az EAAE-díjat először 1991-ben osztották ki, a VELUX 2001 óta szponzorálja. A pályázaton az EAAE tagiskolák, valamint valamennyi európai építészeti iskola és az USA-ban az ACSA (American College Student Association) iskolák rész- és teljes munkaidős tanárai vehetnek részt.