Négy év alatt a harmadik ökotanterem került átadásra a világ egyik vezető fenntartható csomagolási megoldások szállítójának jóvoltából, a BME Lakóépülettervezési Tanszékének közreműködésével. Az építész hallgatók által tervezett többfunkciós, flexibilis, inspiráló építmény a többdimenziós ismeretátadást, valamint a hatékonyabb környezeti nevelést célozza meg. A moduláris szerkezetet több mint 100 önkéntes bevonásával építették Füzesabonyban.
A fenntartható, papíralapú csomagolási megoldások szállítója, a DS Smith elkötelezett a környezetünk és a közösségek támogatása mellett. A vállalat 2020-ban indította útjára az ökotanterem kezdeményezést. Idén a harmadik intézményt, a Füzesabonyi Teleki Blanka Általános Iskola és AMI-t segítette egy alternatív tér kialakításával. Ahogyan a korábban megépült két ökotanterem esetében is, a DS Smith Jótékonysági Alapítványa nyújtott pénzügyi alapot a projekt megvalósulásához, ebben az évben közel 10.000 fontot. Az akciót a helyi önkormányzat szintén támogatta. Az építési munkálatokban több mint 100 önkéntes vett részt.
A programban a cég szakmai partnere a Budapesti Műszaki Egyetem Lakóépülettervezési Tanszéke volt, amelynek hallgatóival és oktatóival a kezdetektől fogva együtt dolgoznak, így most a füzesabonyi iskola esetében is. Az építész hallgatók a diákokat, tanárokat és szülőket bevonva, igényeiket megismerve alkották meg terveiket. A munka során a legfőbb kihívást a többfunkciós, variábilis, a gyermeki fantáziát megmozgató téralkotás jelentette. Az idei pályaművek közül a TérTisz koncepció valósult meg.
A nyertes szerkezet megálmodóinak, Nagyhegyesi Eszternek, Papp Zoé Beátának és Virág Verának a célja az volt, hogy a gyermekek ne egy szokványos tanteremként kezeljék az építményt; a saját képzeletüknek megfelelően akkor is maximálisan ki tudják használni, ha nem tanulási célzattal veszik igénybe. Ennek érdekében egy többdimenziós, moduláris szerkezetet terveztek, amely számos funkciót betölt, ahogyan a neve is a jól ismert Tetris játékra, az elemekből történő építkezésre utal. Középen körbe lehet ülni az alacsonyabb dekkeken, ha pedig csoportmunkában szeretnének egymástól külön dolgozni a diákok, feljebb kapaszkodhatnak, ahol asztalszerű részeket alakítottak ki számukra. Az építész jelöltek a magasabb részeken olyan deszkaburolatot, mellvédet helyeztek el, amelyekre idővel növényeket futtathatnak fel, illetve néhány blokkra már most magaságyásokat telepítettek.
A szerkezet alapját a faanyag adja, hiszen fő szempont volt a természetes anyagok használata, valamint az építési hulladék minimalizálása. Utóbbi megvalósításának egy leleményes és stílusos megoldása, hogy a felesleget felhasználva még egy design helyet kapott az iskolaudvaron a Rádűlő/Ráülő, ami kültéri bútorként értelmezhető. A szabad térformálásra lehetőséget adó kisebb elemek Forgács Kata, Herman Csilla és Nagy Kamilla nevéhez köthetők.
„A projekt több szempontból is különleges: kis léptékű, ugyanakkor hatalmas szabadságot ad, emellett pedig a hallgatóknak egy kísérleti műfajban enged teret a kibontakozásra. Ezenkívül megtapasztalják, hogy milyen érzés egy megrendelővel közvetlenül és szorosan dolgozni, érezni az örömöt, a szeretetet. Ezeket a tapasztalatokat és benyomásokat nem lehet tankönyveken vagy tanórákon keresztül átadni. A TérTisz rendkívül jó struktúrával rendelkezik, ami beindítja a gyermekek fantáziáját, és ami lényeges szempont volt, önkéntesekkel is könnyen megvalósítható a kivitelezése. Egy nyitott rendszer, ami szabadon bővíthető a gyermekek igényei alapján, és napvitorlákkal is kiegészíthető. De az is a gyerekek bevonódását segíti, hogy a magaságyásokba ültetendő növények kiválasztásában és gondozásában is részt vesznek" – emelték ki Dankó Zsófia DLA, Sugár Péter DLA és Péteri Zsolt, a BME Lakóépülettervezési Tanszék oktatói.
Az építész karon és a tanszéken számos kurzus foglalkozik a környezetkímélőbb technológiával, az előregyártással, ezen belül is a moduláris építészettel. Ökológiai lábnyomunk csökkentése, környezetünk megóvása érdekében egyre nagyobb figyelem irányul az előregyártásra, a modularitásra.
Az egyetem oktatói idén a 2023/2024-es tanévben két féléves tantárgyként hirdették meg az ökotanterem tervezését, ami a közösségi participatív munkával új értelmezést kapott: a diákok és a pedagógusok elképzeléseit és vágyait workshopokon keresztül mérték fel a hallgatók, a pályaművek értékelése is a későbbi felhasználók bevonásával történt.
A leendő szakemberek érdeklődése egyre inkább az olyan egyetemi feladatok, aktuális és jelentős építészeti problémák felé fordul, amelyek valóságos helyzetekben teszik próbára tervezési tudásukat. Egy ilyen projektben való részvétel által a hallgatók olyan új ismeretekkel, tapasztalatokkal, készségekkel gazdagodhatnak, amelyeket a hagyományos egyetemi oktatás keretében nincs lehetőségük elsajátítani, olvasható a multinacionális vállalat közleményében.
Ahogy írják, az egyetem kisléptékű, környezettervezési építészeti feladatokon, pályázatokon és saját kezű kivitelezésen keresztül érzékenyíti őket, hívja fel az önkéntes munka fontosságára a figyelmet, hogy a közösségi, társadalmi felelősségvállalással átéljék a másoknak való segítségnyújtás érzését. A komplex, tervezési és megvalósulási folyamat során rengeteget lehet tanulni, a csapatmunka pedig egy életre szóló tapasztalatot jelent a hallgatók számára.
Forrás: DS Smith sajtóközlemény