részlet Borvendég Béla írásából
A teljes cikk elolvasható a www.wienerberger.hu honlapon.
"Hitler és a náci párt még nem ragadta magához a hatalmat, amikor Németország megszerezte magának az 1936-os Olimpiai Játékok rendezési jogát. Ismeretes, hogy az elvesztett világháború után a győztesek a kivérzett Németországot a földbe döngölték, és kiközösítették. Érthető hogy az ország élve a lehetőséggel be akarta bizonyítani ország-világ előtt, hogy mindezek ellenére él és dolgozik, az olimpiákat szervező nemzetközi testület pedig azt, hogy a gazdasági világválság tanulságait levonva hajlamos fátylat borítani a múltra.
De az is meglehet, hogy az a nemzetközi nagytőke, amelyik jó ideig nem ellenezte Hitler eltökélt rendcsinálási fogadkozásait és hisztérikus kommunista ellenességét, kezdte ugyan belátni, hogy a nácik ezt a taktikai engedékenységet kezdik túl komolyan venni. Ezért az ország iránti a jóindulat, a közönséges gazdasági és politikai ráció és a kompromisszum-készség jelzéseként, de egyben utolsó figyelmeztetésként is támogatták a német főváros jelentkezését.
A gesztus azonban elkésett. A hatalomra került Hitler ugyanis azonnal felismerte, hogy az esemény nem csak arra alkalmas, hogy a versenyekre látogatók Berlinből a helyreállított és újjászervezett, ismét erős ország jó hírét vigyék magukkal, hanem a nemzeti szocialista ideológia hűvös felsőrendűségét is.
Azzal kezdte, hogy lebontatott egy tökéletesen működő stadiont, és helyére lóhalálában építtetett egy náci újklasszicista stílben fogant újat, amit Albert Speer tervezett a Vezér óhaja szerint. Az új építmény és alkalmazott gigantikus képzőművészeti díszei, nemkülönben az olimpiai falu már tökéletesen tükrözték a Führer hirdette fajtiszta germán felsőbbrendűség, és acélos akarat kultuszát.
Döntésével tehát egyrészt az építészetet lényegében a Játékok kötelező versenyszámává tette, másrészt pedig felismerte és tudatosan kiaknázta azt a kommunikációs lehetőséget, hogy a világ nem csak az eseményre, hanem annak helyszínére is figyel...
Amit a náci vezér az olimpiai létesítmények építészeti megjelenítésével és népszerűsítésével kapcsolatban elrendelt, nem csak túlélte a náci birodalom összeomlását, hanem azután szökkent igazán virágba. Mivel azonban általános elvárás lett, hogy az építészet az olimpia ürügyén a rendező országról, annak aspirációjáról is szóljon, az üzleti megtérülésben bízva a tervezők nem csak meglehetős tágasra nyitott büdzsét kaptak, de el is váratott, hogy valamilyen egyedülállót alkossanak. Így az olimpiához kapcsolódó építészet a nagy alkotók próbapályája lett. Ha Róma, akkor Pierre Luigi Nervi, ha München, akkor Günther Behnisch, ha Tokyo, akkor Kenzo Tange, ha Athén, akkor Santiago Calatrava stb...
De e mögött a gigantikus rongyrázás mögött fellelhető egy még ennél is messzebbre tekintő politikai üzenet is. A mindenekfelett álló kínai szellemiség és identitás demonstrálása, ami mindenekelőtt az urbanisztikai koncepcióban jelenik meg.
Hatszáz éve, az első nagy pekingi építkezési láz idején a város szerkezetét az akkor kitűzött észak-dél tengely jobb és bal oldalán, szimmetrikusan tűzték ki. A középpontban a Tiltott város egykori császári palotája áll. Ettől északra található a Jingshan, az a park, melyet egy mesterséges domb ölel körül, és amelyben az utolsó Ming császár állítólag fölakasztotta magát. Mögötte magaslik a Dob és Harang Torony, melyek évszázadokon át tájékoztatták a pekingieket arról, hogy mennyi az idő. 1958-ban a kommunisták kibővítették a Tienanmen teret, és a Tiltott Város déli kapuját. Ugyanebbe a tengelybe állították aztán a Nép Hőseinek az emlékművét, majd a Mao Ce-tung mauzóleumot is. Ha a tér az önellátás politikájának állít emléket, úgy az olimpiai létesítmények, az észak-dél tengelyre szervezett központtól majd’ tizenöt kilométerre lévő, mintegy 12 négyzetkilométernyi ligete aligha nevezhető másnak, mint építészeti hitvallásnak a leggyorsabban növekvő gazdaság globális ambíciói mellett. Nem mellesleg, volt idő, amikor felépítésén egyidejűleg kilencezren dolgoztak.
Az éremnek persze ebben az estben is két oldala van. Az egyik az, hogy az építkezések miatt több százezer embert kellett kilakoltatni, illetve áttelepíteni. Ilyesmi csak olyan diktatúrában lehetséges, melybe a kommunisták varratmentesen beépítették mind a császári hatalom évezredeken át gyakorolt mindenhatóságát, mind annak kifinomult etikettjét. És hozzá azt az alázatot, ahogy ezt a bonyolult szisztémát nemcsak a hierarchia csúcsai közelében álló tisztviselők, de az egyszerű nép is annak idején elfogadta. Másrészt máris látszik, hogy a gigantikus átépítés valójában nem átfogó és meg sem próbálja a világváros tényleges problémáit megoldani. Még a gyorsforgalmi autópályákat kísérő pompás fasorok is díszletek csupán. Azzal meg valójában most senki nem foglalkozik komolyan, hogy az ilyen eddig még nem volt létesítményeket hogyan és ki hasznosítja majd az Olimpia után...
Olimpia ügyben tehát rosszul állunk. Egyelőre. Mezei építészként azonban szabadjon mégis fölvetni egy módfelett kreatívnak tűnő ötletemet: Nem lehetne mégis például a már célegyenesben lévő 2016-ra szóló jelentkezések – (Csikágó, Madrid, Rió és Tokió) – bármelyike nevében ezt az olimpiát Budapesten megrendezni? Végtére addigra kész lesz a négyes metró! De esetleg – a londoni jó példát követve be lehetne vonni a leszakadt szabolcsi térséget is, hogy a vidék is kapjon a jóból.
Gondoljuk csak meg! „OLYMPIA – 2016 – TOKIO-BUDAPEST” Micsoda dübörgő lehetőség! Végtére hivatkozhatnának arra, hogy a japánok hagyományosan rokonaiknak tartanak minket. És a suzukiék már úgyis Esztergomban vannak. Sőt – mint – hírlik bővítenek.
forrás: wienerberger.hu