Kevesen tudják, hogy a Biennálé mára már egész Velencére kiterjed, és számos belvárosi kiállítást is felkereshetünk. Idén 10 ország nemzeti pavilonja került külső helyszínre, és emellett még 18 úgynevezett együttműködő kiállítás került megrendezésre a Biennálé átfogó programsorozata keretében. Ezek közül az egyik a Traces of Centuries & Future Steps, melyet a Global Art Affairs Organization szervezett.
A Canal Grande zsúfolt partján sétálgatva, a Rialto közvetlen szomszédságában találjuk a Palazzo Bembo-t. Ez a helyszín már önmagában is kuriózum, hiszen bepillantást nyerhetünk egy 15. században épült velencei palota belső tereinek világába. A Bembo-család maga is nagy műkedvelő hírében állt, így külön öröm, hogy egykori palotájuk újra a művészetek kiemelkedő nemzetközi fórumává vált izgalmas rendezvényeinek köszönhetően.
A kiállítási anyag rendkívül színes. 6 kontinens 26 országának 57 építészét hívták meg azzal a céllal, hogy átfogó képet adjanak arról, hogy szerte a világban hol tart ma az építészet, és mik az aktuális kérdései. A felvetett problémák és a kiállítók szokatlan, egyéni megközelítésmódja mind nagyon friss és gondolatébresztő, a legjobb pedig, hogy folyamatos interakciót provokál a látogatóból. A kiállítás 2 szintjén és 32 termében a legkülönbözőbb alkotásokat találjuk. Videók, fotók, installációk, kutatási eredmények bemutatása, koncepciók, víziók, problémafelvetések, elkészült projektek prezentálása mind megtalálható itt. Az alsó szinten Ying Tianqi kínai művész Traces of Centuries, azaz Századok Lenyomata kiállítása tekinthető meg, mely a történelmet kortárs kontextusba helyezi a kollázsok és a festmények érzékeny rétegzettségén keresztül.
A felső szinten minden terem sajátos atmoszférájával várja a látogatót. Akad egy folyosó, ahol csak kis kockákon lépdelve haladhatunk át, vigyázva, hogy ne törjük össze a padlón halomban álló strucctojásokat, nekem azért egyet sikerült. Van egy terem, ahol a terveket apró tükrökben láthatjuk, melynek hatására szinte térivé válnak a rajzok. Egy másik szobában az építész és a megrendelő közötti kommunikáció kérdéseit boncolgatják. Itt a látogatót egy üveg prosecco-ra invitálja a kiállítás. Igen, le kell ülni, és kellemesen eltársalogni egy üveg habzóbor társaságában. A kiállítás nagy érdeme, hogy intenzív együttgondolkozásra és együtt cselekvésre invitálja a látogatókat. Itt nem csak nézni szabad, hanem tapintani, szagolni és ízlelni is kötelező!
Fésűs Katalin, BME Urbanisztika Tanszék