A legújabb generációs adalékszerek 5 500 000 m3-nyi betonhoz, egy folyamatban lévő projekthez.(x)
A legújabb generációs adalékszerek 5 500 000 m3-nyi betonhoz, egy folyamatban lévő projekthez.
Teljes gőzzel folynak a Panama-csatorna kiszélesítését és mélyítését célzó munkálatok, amelyek során két új beton zsilipelőrendszer épül (egy a csatorna atlanti-, egy pedig a csendes-óceáni végén), hogy a kereskedelmi hajóforgalmat fokozni lehessen, és a legnagyobb teherszállító hajók is átférjenek a csatornán. A Mapei a betonadalékszerek beszállítójaként főszerepet vállalt Panamában, a világ egyik legambíciózusabb beruházásában.
A 2007-ben elindított impozáns projekt célja, hogy 1914. évi megnyitásának centenáriumára megduplázzák a világ legfontosabb víziútjának áteresztőképességét. Miután elkészülnek az északi végen, Gatúnnál az Atlanti-óceánba, a déli végen pedig Mirafloresnél a Csendes-óceánba nyíló zsilipek, még a Post-Panamax méretű, hatalmas teherszállító hajók is áthaladhatnak majd a 80 kilométer hosszú csatornán. Ezek az akár 366 méter hosszú és 49 méter széles hajók 12 000 TEU-nyi (Twenty-Foot-Equivalent Unit – a konténerforgalom nagyságát kifejező mértékegység; 1 TEU forgalom = 20 lábas konténer forgalom) árut is célba juttathatnak – ellentétben az úgynevezett Panamax méretű hajók ma megengedett 4400 TEU-s kapacitásával. A Panama-földszoroson átívelő, az Atlanti- és a Csendes-óceánt összekötő Panama-csatorna jelenlegi hossza 81,1 kilométer. Az új víziútnak a mostani csatorna átadásának 100. évfordulójára, 2014-re kell elkészülnie.
A csatornabővítésre a panamai kormány által felállított hatóság, a Panama Canal Authority (ACP) 3,22 milliárd dollár (USD) értékű szerződést kötött a Grupo Unido por el Canal (GUPC) konzorciummal – amelynek tagjai a Sacyr Vallehermoso (Spanyolország), az Impregilo (Olaszország), a Jan de Nul (Belgium) és a Constructora Urbana (Panama) nevű cégek. A teljes projekt összköltsége 5,25 milliárd dollár, amelynek önrészét a panamai állam az elkövetkezendő 20 évre 3,5%-al megemelt csatorna használati díjakból kívánja előteremteni.
A régi csatorna restrukturálása
Az eredeti csatorna fejlesztése ugyancsak része a vállalkozásnak. A Mapei a valaha épült legimpozánsabb vasbeton szerkezetnek tartott, 30 méterrel a föld alá nyúló gatúni zsilip felújításához és megerősítéséhez is hozzájárul. E projekthez speciális betontípust használnak, amelyhez a Mapei biztosítja az adalékszereket: a PLANITOP 15 egy inorganikus, porított termék, amelyet a zsaluformába öntött betonba kell keverni – a MAPECURE SRA folyékony adalék pedig arra szolgál, hogy a higrometrikus zsugorodás következtében ne keletkezzenek repedések a normál vagy öntömörödő betonban.
Két óriászsilip
A szerkezet kulcselemei az Atlanti-, illetve a Csendes-óceán partján létesített hatalmas zsilipek. A munkálatok részeként a csatorna mindkét végén – összesen 11,2 kilométer hosszúságban és 218 méteres szélességben – kiszélesítik és kikotorják a bejáratot.
Az új projekt részeként a meglévő két hajózócsatorna mellett egy harmadik is kialakításra kerül, mégpedig két zsilipelőrendszer hozzáépítésével. Mindkét új zsilipelőrendszerben három, csúszókapukon át megközelíthető zsilipkamra lesz egymás mögött – egy alsó, egy középső és egy felső –, amelyek arra szolgálnak, hogy áthidalják velük a tenger és a Gatún-tó szintje közötti 27 méteres különbséget. Mindegyik kamra oldalában 3 – zsilipenként 9, összesen tehát 18 – vízújrahasznosító medence kerül kialakításra. Akárcsak a jelenleg működő zsilipeket, az új zsilipeket is a gravitáció tölti fel és ereszti le, anélkül, hogy szivattyút kellene használni (minden egyes átkelésnél 200 millió liter vizet mozgatnak meg).
Az új zsilipkamrák 427 m hosszúak, 55 m szélesek és 18 m mélyek lesznek, az összhosszuk 1,5 km. A két hatalmas vasbeton szerkezet egy új átkelővel is bővül a csatorna csendes-óceáni végén. Az új kapukat a porderonei (észak-olaszországi) Cimolai vállalat szállítja: 16 alumíniumlemezből készült, egyenként 28 m magas, 58 m hosszú és 16 m széles csúszókaput gyártanak. A kapukat a tengeren szállítják majd Panamába, és a helyszínen szerelik össze 2013 júliusa és 2014 januárja között.
Élvonalbeli adalékszerek tartós és ellenálló betonokhoz
A kivitelezők az összes, 5 500 000 m3-nyi betonszerkezethez – így a betonzsilipek külső-, illetve belső falaként használt tömbös és tengeri betonhoz is – Mapei adalékszereket választottak, amelyek használatával garantálni lehet, hogy a műtárgyak 100 év múlva is álljanak. A szakértők 2010 szeptembere óta speciális vizsgálatok egész sorát végezték el a GUPC konzorcium helyszíni laboratóriumában, Panamában. Cementpaszta mintákat teszteltek, hogy alátámasszák kompatibilitásukat, és hogy az adalékszerek közül kiválasszák azt, amely a legjobb folyósító kapacitással bír a betonszerkezet anyagaként használandó cementtípusokra nézve (CEMEX cement, ASTM szabvány II. típus és panamai cement, ASTM szabvány II. típus). Az első tesztfázisban – annak érdekében, hogy leküzdjék a komplex alapanyagokból (bazalt adalékanyag és bazaltos puccolán) eredő problémákat – a nemzetközi piacon jelen lévő versenytársak betonadalékszereit is kipróbálták. December közepén a Mapei panamai laboratóriumában végzett, illetve a GUPC által kezdeményezett vizsgálatok eredményeit összevetve egyértelművé vált, hogy kizárólag a DYNAMON XP2 kompatibilis az előzetesen kiválasztott és felhasználásra kerülő anyagokkal mind az atlanti-óceáni – ahol panamai –, mind a csendes-óceáni átkelő esetében – ahol pedig CEMEX cementet használnak majd. Ezzel a Mapei nyerte a rövid távú ellátási pályázatot. 2011 elején – miután megkezdték a beton és az adalékszerek gyártását – több komoly probléma is jelentkezett a beton mechanikai szilárdsága és tartóssága terén, amelyeket ugyancsak a Mapei segítségével sikerült megoldani. Ebben a fázisban a Mapei több téren – a felhasznált alapanyagok (homok, puccolán és cement) vegyi, illetve ásványtani vizsgálata; az adalékanyagok megtisztítására szolgáló víz flokkuláló és koaguláló szerekkel történő kezelésére vonatkozó technológiai javaslatok; a finom bazalthomok puccolános aktivitásának vegyi és petrográfiai elemzése, természetes puccolán tartalmának csökkentése vagy optimalizálása – is támogatást nyújtott. A Mapei a megrendelő kívánságára egy olyan új termék kifejlesztésébe is belefogott, amely – a GUPC laboratórium által is igazoltan – maximálisan együttműködik a betonkeverékkel. A Mapei technikusainak sikerült egy új, rendkívül korszerű adalékszert létrehozniuk, amely – az „elődjére", de a munkába fektetett hatalmas energiára is utalva – a DYNAMON XP2 EVOLUTION 1 nevet kapta. Az új termék kedvezőbb tulajdonságain túl alacsonyabb adagolásban is könnyebben bedolgozható és felhasználható, mint a versenytársak hasonló adalékszerei.
2011. december 21. volt az a nap, amikor az Új Panama-csatorna Projekt szerződését véglegesítették. A Giorgio Squinzi, a Mapei csoport vezérigazgatója, és Bernardo Gonzales, a GUPC projektmenedzsere kézjegyével ellátott szerződés a Mapei sikerét jelzi. A tökéletes csapatmunka gyümölcse ez a győzelem – amelyhez egyrészt a sorra felmerülő kisebb-nagyobb problémák orvoslása érdekében állandó helyszíni felügyeletre, másrészt a Mapei kutatóinak és fejlesztőinek elkötelezett támogatására volt szükség, akik minden anyagot alaposan bevizsgáltak, hogy rátaláljanak azokra a technikai megoldásokra, amelyekkel a lehető legjobb termékeket lehet előállítani.
A CSATORNA SZÁMOKBAN
A csatorna megnyitása: 1914. augusztus 15.
Első hivatalos áthajózás: az SS Ancon gőzhajóval, 9 óra 40 perc alatt
A csatorna hossza: 80 km
Méretek: maximális mélység 12 méter, a Gatún-tóban 240–300 m közötti szélesség, az úgynevezett Culebra-átmetszésnél 90–150 m-nek felel meg
Csatorna működtetési mechanizmusok: a tenger és a Gatún-tó szintje közötti különbséget a hajók számára ki- és bejárattal ellátott, kamrákra oszló zsilipelőrendszerekkel hidalják át
A zsilipkamrák méretei: 33,53 m széles, 304,8 m hosszú
A csatorna építésén dolgozó munkások száma 1904 és 1913 között: 56 307 a világ minden részéből
A munkavállalók száma 2010 szeptemberében: 9759
A csatornán való átjutáshoz szükséges idő: 8–10 óra átlagos méretű hajóknak
A csatornán 1914 és 2010 között áthaladt hajók száma: 1 004 037
A CSATORNA RÖVID TÖRTÉNETE
A Panama-csatorna az egyik legnagyobb mérnöki csoda a világon. A Panamavárosban járók számára kötelező látnivaló. Az Észak- és Dél-Amerikát összekötő földszorost átszelő Központi Kordillerák legalacsonyabban fekvő részén létesítették. Egy hajó 6–10 óra alatt halad végig a több elemből – a Gatún-tóból, a Culebra-átmetszésből és a zsilipelőrendszerekből (a csendes-óceáni végen a mirafloresi és Pedro Miguel-i, az atlantin a gatúni zsilipekből) álló csatornán. Az óceánok közötti összeköttetés biztosításában főszerepet játszó Gatún-tó évtizedeken át a legnagyobb mesterséges tó volt a világon. A hajók 27 méteres függőleges elmozdulását biztosító – és így Dél-Amerika körbehajózását feleslegessé tévő – zsilipelőrendszer a létező legimpozánsabb vasbeton szerkezet. Az 1904 és 1914 között az Amerikai Egyesült Államok által épített 81 km hosszú csatorna a földnyelv stratégiai fontosságát is bizonyítja. A 16. század óta egészen napjainkig ez az egyik legfontosabb kommunikációs útvonal Földünkön.
TECHNIKAI ADATOK
Panama-csatorna, Panamaváros és Colon (Panama)
Építési időszak: 1910–1914
A Mapei közreműködésének időszaka: 2010–2014
A Mapei közreműködése: adalékszerek az új csatornazsilipek készítéséhez és a régiek megerősítéséhez felhasznált betonhoz
Projekt: Mike Newberry (CICP, Panama), Bernardo González (Grupo Unido Panama Canal, Panama)
Megrendelő: Administración Canal de Panamá
Kivitelező: GUPC (Grupo Unido Panama Canal) konzorcium, ezen belül Impregilo (Olaszország), Sacyr Vallehermoso (Spanyolország), Jan de Nul (Belgium) és Constructora Urbana (Panama)
Felelős vezető: eng. Bernardo Gonzales (GUPC)
Mapei forgalmazó: Mapei Construction Chemicals Panama S.A.
Mapei koordinátor: Roberto Saccone, Mapei SpA (Olaszország); Thomas Lundgren, Mapei Corp. (USA)
MAPEI TERMÉKEK
Adalékanyagok a meglévő zsilipek felújításához használt betonhoz: Planitop 15 (a Mapei Americas leányvállalatok kizárólagos amerikai forgalmazásában) és Mapecure SRA
Adalékanyagok az új zsilipek építéséhez használt betonhoz: Dynamon XP2 és a Mapei által speciálisan az adott projekthez kifejlesztett Dynamon XP2 Evolution 1.
További információk a MAPEI weboldalán.
(x)