Helyek/Tájépítészet

Megszelidíteni a vad tájat – Panoráma kabinok a Békás-szoros szikláin

2021.08.03. 08:17

Több lépcsős projekt indult el a Békás-szoros és a Gyilkos-tó térségének, valamint a bakancsos turizmus népszerűsítésének céljával. A program egyik látványos elemeként egyedi kialakítású panoráma kabinok kerültek a Gyilkos-havasra és a Mária-kő szikláira. 

A KÖRNYEZET

A hajdani Monarchia legkeletibb határa nemcsak történelmi színtér, amit manapság oly sok turista felkeres, hanem földrajzi értelemben is határ vagy nem kis akadály a mai áthaladó számára is. A Gyergyószetmiklóshoz tartozó Gyilkos-tó és Békás-szoros Székelyföld legkeletibb látványossága, bár a hosszas jogi csatározások után Hargita és Neamt megyék most már közösen kénytelenek osztozni a vidéken. E természeti szépség gyámja a Nagy-Hagymás - Békás-Szoros Nemzeti Park, mely intézmény zöld szemléletével próbálja óvni “kertjét" az áthaladó tranzit forgalomtól, a fatolvajoktól és nem utolsó sorban a kommersz és igénytelen gazdasági fejlesztésektől. Tehát projektünk színtere egy elragadóan gyönyörű és vad táj, melynek árnyékában egy sor kusza törvény és ellentmondásokkal teli fejlesztés lapul meg.

A HELY

A Kis-Cohárd déli szikla falán 2016-ban megépült via-ferráta utólag többszörösen igazolta, hogy turisztikai fejlesztéseink magját továbbra is az aktív turizmus és a természetjárás kell képezze. Természetesen ez ma már nem merülhet ki csupán a jelzett gyalogösvények szintjén, hiszen mint régió kell elcsábítanunk más tájegységek látogatóit. A jelenlegi vendégeket a kulturális kötelékeken túl elsősorban a természet és táj érdekli.

Értelemszerű volt tehát, hogy újra kell fogalmaznunk, terveznünk, a természetvédelem fogalmát és megoldásokat kell keresnünk. A helyi emberek számáról is igény jelentkezett arra, hogy legyenek természetjáró célpontjaink, látványosságaink, hiszen így jóval könnyebben átadható fiataljainknak a helyismeret és anyaföld szeretet. A park számára is ésszerű megoldást találtunk azzal, hogy bár beavatkozunk, de ezáltal úgymond kanalizáljuk az ember áramlatot. Így egy konkrét desztináció és egyértelmű ösvényrendszer egyszerűsített egy teljes problémahalmazt, miután két meghatározó, de nem frekventáltan járt hegyre esett a választás: a Gyilkos-havasra és a Mária-kő tömbre.

AZ ELV

A rendszerben való gondolkodás részét képezik a panoráma kabinok is, ahol új, de vad és kitett panoráma pontokat - ha úgy tetszik színtereket - sikerült megszelídíteni. A Gyilkos-tó és Békás-szoros ösvényrendszerén keresztül érhetők el akár mint fő célpontok, akár mint hegyi menedékek. A megközelítésük során függő hídakat, panoráma platformokat is építettünk, ahova ingyenesen használható távcsöveket is telepítettünk. Tudatosan figyeltünk arra, hogy egy szélesebb látogatói spektrumot szólítsunk meg, nem csupán egy kaland- és extrémsportok kihívásaihoz edzett réteget. Cél volt, hogy családos vagy iskolás kirándulások számára is desztinációt teremtsünk, de ugyanakkor alternatívát is kínáljunk a fejlődőben levő szervezett lovas túrázóknak és hegyi kerékpárosoknak is.

A TERV

2019. végén körvonalazódni látszott a lehetőség, hogy megvalósulhasson a projekt. Mint hegymászó, barlangász és fotós társaság hamar ráéreztünk az ötletre és a helyszínekre, így elindultak a felmérések és vázlattanulmányok. Hargita megyében több mint 25 hegyi menedéket állítottunk fel, amelyeket több mint 2.500 km jelzett ösvény hálóz be. Olyan helyszíneket sikerült találnunk amelyek nem a tömbök matematikai csúcsai, hanem a gerinccsipkézet részei, megőrizve ezáltal a csúcsok “érintetlenségét". A klasszikus hegyi menedékek eldugott, elrejtetten védett jellegétől tudatosan meg akartunk szabadulni, sőt a panoráma perspektíva lett a legfőbb célt jelentő kihívás. Sokat foglalkoztatott a gondolat, hogy a tájba teljesen beilleszkedő forma és szín alakuljon ki, természetesen hozzuk létre a maximális komfortot és az ideális kilátást is, úgymond “vadlesi kényelmet a fényképész őrszemeknek". A környező sziklaalakzatok inspirálta formák adták a mária-kői kabin kettő, illetve a gyilkos-havasi kabin négy főre optimalizált férőhelyeit, melyek szükség esetén még két-két személyt tudnak befogadni.

A RÉSZLETEK

Nyilvánvalóvá vált, hogy a szoros egyedi mikroklímája előregyártott szerkezeteket feltételez. A mészkőtömbök hideg-húzatos, záporos-forró időjárása egyértelműen kizárta a hagyományos építkezési formát. Az épületek modulokra tagolódtak és az extrudált testek kristályok ihlette formái sziklatömböket formáztak.

A belső tér minimalista-absztrakt formája, asztalt és pad-ágyat használ bútorzatnak, miközben az áttetsző csont-fehér fal szín kontrasztot alkot a látszógerendázat és padló lágyszürke árnyalatával. A természetes fa textúra dominál mindenhol egy kis huncut negatív pácolással a bejárati ajtó belső betétjén. Kabinonkénti kiegészítő kellék a sokoldalú babzsák, vízhatlan anyagból.

A külső héjazat kulcsfontosságú és nehéz döntés elé állított: hegyvidéki időjárásnak ellenálló, könnyű, hagyományos bádogos csomópontokat támogató, színben a környezethez passzoló anyag megtalálása, amelyre végül a Prefa adott teljes megoldást. Igen fontos szerepet kaptak az olyan kiegészítők is mint a biztonsági kampók, a hófogók, a gerinc kiszellőzető és záró elemek, illetve napelem tartó konzolok.

Fal-rétegrend belülről kifele:

- 20 mm tömbösített lucfenyő lapok (felületkezelt)

- változó diffúziós fólia 

- XPS 60 mm (Austrotherm XPS Top)

- OSB 18 mm 

- 40 mm ventillációs rés

- 25 mm lucfenyő aládeszkázat

- másodlagos vízzáró réteg 

- légzáró ragasztószalagal 

- alumínium héjazat (Prefa DS.19-es zsindely és síklemez, P.10-márványszürke)

 

Belső látszó vázszerkezet:

12x12 cm rétegragasztott BSH, klasszikus csapozással

Külső vázszerkezet:

12x12 cm rétegragasztott BSH, klasszikus csapozással

Az időjárásnak kitett felületek plussz lemez palástolást kaptak

 

AZ AKADÁLYOK

A pont alapok

A helyszínen történt klasszikus előkészületi mérések hozzávetőleg kivetítették a kabinok alaprajzait, majd a környezetről készült légi felvételek a fent említett formákat teremtették meg. Az így elkészült előtanulmány azonban még mindig nagyon is kérdéses volt, hiszen koránt sem volt egyértelmű, hogy a sziklás talaj mit és hova enged rögzíteni. A Mária-kő szűk, de kompakt kőzete és a Gyilkos-havas szabdalt de tágasabb helyszínel rendelkezett. A nemzeti park korlátozásai bármilyen vas-beton jellegű alapozást kizárt, sőt szigorúan megtiltott minden olyan anyag használatot is, ami egy jövőbeli lebontás után maradandó változásokat hagy maga után.

A hó és a fagy utáni újabb pontfelhő alapú 3D-s mérések egyértelművé tették, hogy kulcsfontosságú szereppel bír az alapot biztosító gerenda vázszerkezet, amely kizárólag a kompakt sziklán helyezhető el. Így a Pitzl faépítészeti kötőelem gyártó oszloptartóit rögzítésük után digitálisan bemértük, majd az így kapott újabb pontfelhő után sikerült megtervezni az alapot adó vázszerkezetet. Ez, ha csekély mértékben is, de változtatásokat hozott a kabinok alaprajzaiban és a modulkiosztásában is.

A súly és a szállítás

Ez jelentette az egész projekt legfontosabb és legnagyobb kihívást jelentő szakaszát. Az igen nehéz terep ellentmondásosan csak két lehetőséget hagyott a számunkra: a rudimentális ló-ember erőforrást és csúcs modern légi építkezést. A gyilkos-i kabin esetén tudtunk lovakat használni, de a végső 500 métert gyalog kellett megtenni, ellenben a Mária-kabin teljességgel kizárt mindent az emberi erőn kívűl. Így erre a helyszínre egyesével, gerendánként kellett felhordani az alap alkatrészeit, majd a szerszámokat is.

A modulok szállítása csakis légi úton, helikopter bevonásával volt megoldható, de a pilótával való többszöri eszmecsere után újra kellett gondolnunk a kabinok rétegrendjét és a súlycsökkentés sorsdöntő szerepet kapott. Az emelési és szállítási súlyhatár 750 kg-ra redukálódott átlagosan, de egy modul - a biztonsági panoráma ablakok miatt - a kritikus 1150 kg-ot ért el.

A feladat pikantériájáról a sziklatömbök és a szoros rendkívül turbulens legköri viszonya gondoskodott. Igen tapasztalt és bátor pilótánk csak második nekifutással vállalta a négy és fél órás repülési bravúrt.

Az összeállítás   

A projekt letisztult fázisa a következő volt: a Mária-kői kabint három lineáris modul, míg a Gyilkos-havasit négy, párhuzamos kapcsolatú modul alkotja. Három fix munkapont munkáját hangoltuk össze pontosan a helikopterrel és a szerelő csapattal. A több mint 30 főt bevonó összeállítási munkálat a tapasztalt ácsokon túl, hegyi- és barlangi mentőket, hegymászókat tömörített egybe. A több szcenárióra felkészült csapat fölött még így is nagyfokú balesetveszély lebegett, így egy külön háttéregységet kellett az önmentésre készültségbe helyezni.

Utómunkálatok

Előregyártott moduláris szerkezet révén oldható bádogos csomópontokat kellett megtervezni amelyek elkészítésük után lehetőséget adnak a helyszínen történő gyors szerelésre. A Prefa szaktanácsadásával és gyakorlati ötleteivel sikerült kialakítani problémamentesen mindezt, a zord és szeszélyes időjárás ellenére. Végül öt erős munkanap alatt sikerült befejezni a helyszín bádogos munkát is.

MEGVALÓSÍTÁS

A teljes alkotási folyamat alatt kezdve az ötleteléstől, a méréseken át, a kivitelezésig pozitív energia jellemezte a munkacsapatot. Több mint 40 ember működött közre, akiknek nagy része önkéntes valamelyik szervezetnél, vagy munkaidejétől függetlenül segítő szakember.

A háttérben zajló több éven át tartó következetes és igényes munka gyümölcs ez a mozaik fűzér, ami folyamatosan egyre több igényes természetjárót vonz, de ugyanakkor további fejlesztésekre hivatott.

A HASZNÁLAT ÉS A FOLYTATÁS

A kabinok használata ingyenes, de előtte regisztrálnunk kell a visitharghita.ro turisztikai app-on, vagy a gyergyószentmiklósi turinfó irodán. Remélhetően már az idén megvalósul a második fejlesztési fázis is amely napelemes rendszert, árnyékszék és digitális beléptető rendszert tartalmaz.

 

 

Lukács Lehel

 

Szerk.: Sulyok Georgina

 

 

A panoráma kabinok megvalósításának támogatói: Hargita Megye Tanács, Kisfaludy 2030 Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt., Nagy-Hagymás - Békás-Szoros Nemzeti Park, Hargita Megye Hegyi- és Barlangi Mentő Közszolgálata, Prefa, Pitzl, Akemi, SEMA-Software Közreműködött: Kreinbacher Imre ácsmester és Takács Tibor bádogosmester, illetve Romeo Dunca pilóta