Nézőpontok/Vélemény

Participáció - a szociális építészet hívószava

2017.01.27. 10:46

Megnyílt a debreceni MODEM-ben a Think Global, Build Social! című szociális építészeti kiállítás, amely az építészet filantróp misszióját, társadalmi szerepvállalását, közösségteremtését, aktív gondolkodásformálását nemzetközi és magyar példákon keresztül mutatja be. Sőt, a tárlat egyik legérdekesebb hazai projektje is Debrecenhez kötődik.

Gazdasági válság, természeti katasztrófák, menekültkrízis, klímaváltozás - talán soha nem volt még aktuálisabb az építészet társadalmi szerepvállalása. Nem véletlen, hogy tavaly a 15. Velencei Építészeti Biennálé főkurátorának Alejandro Aravenát, a szociális építészet leghíresebb képviselőjét kérték fel. Aravena egyike azoknak az építészeknek, akinek munkáját a közönség a Goethe Intézet és a Hello Wood együttműködéseként létrejött Think Global, Build Social! + Builders/Építők című építészeti kiállításon megtekintheti. A debreceni MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központban a Debreceni Német Kulturális Fórum közreműködésével megnyílt, az építészet filantróp misszióját, társadalmi szerepvállalását nemzetközi és magyar példákon keresztül bemutató tárlat eredeti koncepcióját a Német Építészeti Múzeum és a Bécsi Építészeti Központ dolgozta ki Andres Lepik kurátor irányításával. A nemzetközi kiállítás egy magyar részleggel bővült, melyet először tavaly mutattak be Budapesten a Goethe Intézet támogatásával [és amelyen lehetőségünk volt a kurátorral beszélgetni a szociálisan elkötelezett építészetről, annak sajátosságairól és a közösség életébe való integrálódásáról - szerk.]. A magyar szociális építészeti projekteket Pozsár Péter kurátor, a Hello Wood társalapítója válogatta.



Andres Lepik kurátor 2010-ben a New York-i Modern Művészetek Múzeumában (MoMA) szervezte meg először azt a tárlatot, mely korunk szociális építészettel foglalkozó legfontosabb projektjeit mutatja be. Pár évvel később hasonló tartalommal, ám új címmel nyitott kiállítást a Német Építészeti Múzeumban (Deutsches Architekturmuseum), majd a Bécsi Építészeti Központban (Architekturzentrum Wien). A Goethe Intézetnek köszönhetően utaztatható formában is elkészült kiállítás tavaly Magyarországra érkezett, és a budapesti FUGA után most Debrecenben látható.

"Goethe Intézetként fontos számunkra, hogy Magyarországot ne csupán fővárosa, Budapest felől értsük meg. Debrecen ambiciózus város, ahol erősen jelen van a német gazdaság is. A város vezetése éppen most készíti elő pályázatát, mellyel Európa Kulturális Fővárosa címét szeretné elnyerni a 2020-as években - amit a magunk részéről csak támogatni tudunk." - nyilatkozta Michael Müller-Verweyen, a budapesti Goethe Intézet igazgatója.




A Think Global, Build Social! olyan építészeti projektek bemutatására vállalkozik, melyek képesek voltak valódi változásokat generálni, közösséget építeni, hidat emelni kontinensek, kultúrák és civilizációk közé. A 15 nemzetközi és 11 magyar projekt a szociális építészet rendkívüli sokszínűségét is bemutatja, öt kulcsfogalom köré rendezve a kiállított munkákat: anyag, részvétel, lakhatás, "design and build", valamint kultúra. Akad a nemzetközi munkák között iszaptéglából épített általános iskola Maliban, újrahasznosító öko-farm Párizsban, betonból épült modernista lakótelep Chilében, rendhagyó kórházrenoválás Indiában, fahéjgyári munkásoknak készült tréningközpont Indonéziában. A kiállítás látogatói - a nemzetközi példák mellett - az elmúlt évek néhány magyar szociális építészeti kezdeményezését is megismerhetik. A magyar részleg, melynek koncepcióját a Hello Wood jegyzi, a Builders/Építők címet kapta, és olyan hazai kísérleti projekteket mutat be, melyek a lokális sajátosságokra hívják fel a figyelmet, de tematikájukban mind kapcsolódnak a szegénység elleni globális küzdelemhez.

"Debrecen jelentős építészeti hagyománnyal bír, és a kiállítás egyik legérdekesebb hazai projektje is a városhoz kötődik." - mondta Pozsár Péter, a kiállítás magyar részlegének kurátora, a Hello Wood alkotócsapatának egyik alapítója a debreceni Alkotó Műhely projektjéről.




A biharugrai Górészínházat a debreceni Alkotó Műhely (dAM) csapata építette fel debreceni építészek, építészhallgatók, határon túli építészek és BME-s diákok részvételével. "Az volt a célunk, hogy minél több helyit és gyereket vonjunk be a programba, emellett szerettük volna, ha a fiatal építészhallgatók közül mindenki felfedez egy, a számára később fontos anyagot, színt vagy éppen formát. Az ebben az életszakaszban jellemző nyitottság, fogékonyság nagymértékben hozzájárul az egyes anyagok és fogások megismeréséhez, a közös munka által szerzett élményekhez." - magyarázta Győrffy Zoltán, a dAM alapítója, akinek nevéhez nem csupán a Górészínház, de a 2016-os Média Építészeti Díjának nyertese, a minimalista stílusú, ugyanakkor mégis különösen erős szakralitással bíró debreceni Szent György-templom is kapcsolódik.




"A MODEM számára az építészet fontos művészeti ágazat. Célunk, hogy bemutassuk azokat az alkotóközösségeket, amelyek a művészetet a társadalmi felelősségvállalás felől is megközelítik, de úgy, hogy az elkészült munkák kortárs művészeti alkotásokként is értelmezhetőek legyenek." - nyilatkozta Kónya Ábel, a MODEM vezető kurátora.

A Hello Wood külön installációval is készült a kiállításra a MODEM előtti Baltazár Dezső téren, mely hangulatában a kiállításon megtekinthető projekteket és építészeti megközelítéseket idézi.

forrás: sajtóközlemény