Egyéb cikkek

Pécs-Indóház tér és környéke rendezése

2008.10.15. 12:28

1. díj: 1. sorszámú pályamű
Csatai és Társa Tervező és Szolgáltató Bt.
Vezető tervező: Csatai László

1. díj: 1. sorszámú pályamű
Csatai és Társa Tervező és Szolgáltató Bt.
Vezető tervező: Csatai László
Munkatársak: Borka Andrea, Hoffecker Ákos, Kósa Balázs, Lőke Ferenc, Németh István

 

 

 


Részletes bírálat:

Az Indóház tér kialakítására tett javaslata mértéktartó, kiegyensúlyozott, megvalósíthatósága reális.

A térről keleti irányba kihelyezi az érkező és induló autóbusz megállóit, ezek gyalogos megközelítési távolsága a pályaudvar felől kedvezőnek mondható. A javasolt megoldással megnöveli a pályaudvar főbejárata előtti teret, ezzel is hangsúlyozva az épület közép-rizalitjára vezető tengely – Szabadság utca - szerepét.

A MÁV igazgatóság épülete kerítésének vonalát követő útpálya íves vezetése – az ezt hangsúlyozó középső fasorral - szép megoldást ad. A tároló állásokat területkímélő módon helyezi el, ezek a fő térsor felől részben takartak, ezért látványuk kevésbé zavaró.

Az Indóház tér nyugati szakaszán hosszanti gyalogos teret alakít ki, melynek északi oldalára - számbeli és szigorú időbeli korlátozással – a taxi járműveket és a személykocsikat beengedi. Ezzel a megoldással kellemesen megnöveli a pályaudvar előterét, ugyanakkor a pályaudvar járműves megközelítését is jól oldja meg. A tér tagolására, berendezésére és hasonlókra a tervben csupán jelzésszerűen, elnagyoltan utal: így a tér mind keleti, mind nyugati irányban lezáratlan.

Műszaki leírásában számos nagyon jó programötletet sorol fel (WEB Kapu, iránytű, csillag-leső stb), melyek esetleges megvalósítása a közterek élmény–gazdagságát emeli.

A teret északról meander-szerűen formált, változatos térsort alkotó új beépítéssel zárja le. Az itt kialakított, különböző méretű belső udvarok, a környező földszinti üzletekkel, éttermekkel és más intézményekkel nagyon kellemes, ingergazdag városi térsort képesek létrehozni, azonban a tér felé forduló homlokzat zártsága nem felel meg a tér szerepének. Érdekes javaslat a tükröző üvegfelülettel elképzelt „városkapu” motívumot alkotó épület, melynek részletei – különösen a meglévő tűzfallal való kapcsolata - megoldatlanok.

Lágyan, ívesen vezetett a vasút utca vonalát és a Domus parkolót felhasználó, a városközpont irányába vezetett gyalogútja. A Domus parkban – képzőművészeti alkotásokon túl - funkciókat (más tervektől eltérően) nem javasol: a park kiterjedt zöldfelületével oldja a városi szövetet és ez a gesztus – ezen a helyszínen - talán elégséges is. A Domus Áruház kiállítótérként való hasznosításának javaslata megfontolásra érdemes.

A vasút és a közösségi közlekedés kapcsolatának megoldása elfogadható. A buszmegállók és az állomás áthelyezésével kapacitásuk gyengül, elhelyezésük elfogadható, az induló állások száma alacsony. A környező közúti csomópontok várható forgalmi terhelésének hatásaira nincs utalás, a meglévő kialakításokat tartja meg a pályázat. A gyalogos személyforgalom kidolgozása elnagyolt.