Az Építész Továbbképző új városismereti programsorozatot indít. Beleznay Éva volt budapesti főépítész vezetésével kerékpáros túrákon járják körbe Budapest urbanisztikai szempontból is érdekes területeit, útvonalait, miközben hallhatunk az ezekhez kötődő korabeli és jelenkori történésekről, megvalósult és megvalósulatlan tervekről, elképzelésekről.
A tervezett túrák és legközelebbi időpontjaik:
Városrehabilitáció I.
A Fővárosi Közgyűlés 1994-ben megalkotta a Városrehabilitációs Keretről szóló rendeletét (revízió 2000-ben), és a Budapest reneszánszáért előprogramot követően 1997-ben elfogadta Budapest Városrehabilitációs Programját, amely a belvárosi területi városrehabilitációs folyamatok alapját és keretét adják. A Program rögzítette a támogatási rendszer alapelveit, amely építésügyi, vagyongazdálkodási, lebonyolítási tekintetben korlátos fővárosi szerephez igazodva megcélozta a Főváros, a kerületek és a magántulajdonú társasházak közötti együttműködési rendszerek összehangolását. A városrehabilitáció támogatáspolitikája nem megfelelő, ezáltal a mai napig forráshiányos. A túra a belvárosi városrehabilitációs programokat és akcióterületeket mutatja be. Feltárjuk, hogy a megvalósult pozitív példák sikerének, illetve a negatív példák kudarcának hátterében mi áll.
A Budapest Szíve Program jelenleg elkészült térségeit megnézve beszélünk az előkészítés alatt álló és tervezett projektelemekről is. A déli belváros akcióterület a Váci utca déli szakaszát és környező területeit foglalja magába. A Metró4 beruházáshoz kapcsolódó Kálvin tér összekapcsolja a kerületi városmegújító programokat. A Ferencvárosi Önkormányzat évtizedek óta folyó munkája révén újult meg a Ráday utca (Kultucca) és vált a budapestiek és a turisták kedvenc helyévé. Utcákon és passzázsokon haladunk tovább a Középső-Ferencváros a tömbbelsőkben kialakított kertekkel átalakuló területen a Klinikák állomás környéki egyetemi területhez. Áttérve Józsefvárosba meglátogatjuk a Corvin Sétányt, beszélve annak alapkoncepciójáról, folyamatáról. A Magdolna Negyedben a fővárosi szociális városrehabilitáció mintaterületén gurulunk át, megismerve a kapcsolódó eredményeket és beszélve a további feladatokról. A kerület harmadik arca a Palotanegyed, ahol az értékes épületállománnyal rendelkező terület revitalizálását sikeres közterületmegújítási és közösségépítő programok segítették. A Belső-Erzsébetváros (Zsidónegyed) értékeit és az átalakulásának problematikáját a helyszínen követjük végig. A Nagymező utca és Liszt Ferenc tér sikeres programjai az adottságok és a helyi kezdeményezések eredményei.
Útvonal: Budapest Szíve Főutca – Budapest Szíve Hídfőterek – Déli Belváros – Ráday utca (Kultucca) – Középső-Ferencváros – Corvin Sétány – Magdolna Negyed – Palotanegyed – Zsidónegyed – Liszt Ferenc tér – Budapest Szíve Kaputérség
Legközelebbi időpont: 2012. május 31. 16 óra
Találkozó: FUGA Budapesti Építészeti Központ (1052 Budapest, Petőfi Sándor utca 5.)
Az épület felállványozása miatt gyülekező a Pilvax utca és Petőfi Sándor utca sarkán, 15:45-kor
A túra kb. 13 km hosszú, 3 óra időtartamban, 4-5 megállóhely beiktatásával
jelentkezés ezen a linken
Városrehabilitáció II.
A második túra fókuszában a budapesti városrehabilitáció további típusai állnak: a kerületi akcióprojektek, a lakóteleprehabilitáció és az ipari területek megújítása.
A kerületi főutca-főtér programok az Európai Unió támogatásával kerültek előkészítésre és megvalósításra (egyes esetben még folyamatban vannak). A támogatási rendszer feltételeiről beszélünk, és a túra során megismerkedünk a Hegyvidék központ (biopiac és MOM), a Lövőház utca, az óbudai Kolosy tér-Bécsi utcai terület, valamint az Újpest Főtér programok részleteivel.
A lakótelep rehabilitáció jelenlegi forrása a PanelPlusz program, amely néhány lakótelepnél látványos homlokzatjavulást eredményezett. Megkérdőjelezzük azonban a közterületi és szolgáltatásközpont kialakítása nélküli programokat, felvetjük a további fontos tényezőket, és néhány alulról jövő kezdeményezésről is beszélünk.
Az ipari területek megújításának egyik fő korlátja a rendezetlen és szétszabdalt tulajdonviszony, a siker kulcsa a közösségi érdekeket is figyelembe vevő koncepció, a magán- és közszféra összefogása. A túra során néhány sikertörténettel – MOM, Millenáris, Graphisoft Park – és néhány még előkészítés alatt álló projekttel – Óbudai Gázgyár, Óbudai BUSZESZ Sorompó utcai fejlesztési javaslat – ismerkedünk meg, amelyek sikerre vitele kérdéses.
Útvonal: MOM-park/Sportközpont/Biopiac/MOM Kulturális Központ – Lövőház utca/Millenáris – Óbuda központ – lakótelepek – Óbudai Gázgyár – Graphisoft Park – Újpest városközpont
Legközelebbi időpont: 2012. június 7. 16 óra
Találkozó: XII. Kerület, Jagelló út, Budapesti Kongresszusi Központ parkolójában, 15:45-kor.
A túra kb. 15 km hosszú, 3,5 óra időtartamban, 4-5 megállóhely beiktatásával, Újpest városközponti végponttal. Figyelem: az indulás és érkezés helyszíne nem azonos – minden résztvevő számoljon az eljutás és hazajutás idő- és távolságigényével!
jelentkezés: itt
Dunaparti fejlesztések
Széchenyi István a Dunát Budapest főutcájának nevezte.
A belvárosi szakaszt a Korzó jellemzi, a Budapest Szíve Program megújuló közterületeivel. Az elmúlt három évtized fő fejlesztései a belvároshoz északon és délen kapcsolódó, Duna-menti, korábbi iparterületek átalakulásához köthetők. A külső partszakaszok a rekreáció helyszínei, ahol kiemelt feladat a meglévő természeti környezetük, sportolási és rekreációs területeik megőrzése.
A túra során bejárjuk a fejlesztéseket, beszélünk azon megvalósulását elősegítő és akadályozó tényezőiről, sikerességükről. Kitérünk a fejlesztéseken túl általános kérdésekre is, a Duna szerepére a főváros életében.
Útvonal: Március 15. tér/Piarista tömb – CET-Közraktárak – Millennium City/Művészetek Palotája – Kopaszi-gát – Infopark/Egyetemváros – Rudas fürdő – Budai Vár/Ybl-bazár – Hajógyári-sziget – Graphisoft Park/óbudai Gázgyár – Vizafogó – Angyalföld városközpont – Kossuth tér – Széchenyi (volt Roosevelt) tér
Legközelebbi időpont: 2012. június 5. 15 óra
Találkozó: FUGA Budapesti Építészeti Központ (1052 Budapest, Petőfi Sándor utca 5.)
Az épület felállványozása miatt gyülekező a Pilvax utca és Petőfi Sándor utca sarkán, 14:45-kor
A túra kb. 30 km hosszú, 4 óra időtartamban, 4-5 megállóhely beiktatásával.
Jelentkezés: itt
Világörökség
Budapest Duna-parti látképe, a Budai Várnegyed (1987), az Andrássy út és történelmi környezete (2002)
“Nemcsak mi, magyarok értünk egyet abban, hogy hazánk fővárosa az egyik legszebb fekvésű város a világon. A Duna által kettészelt, hegyes-völgyes és síkvidéki oldalra osztott Budapest, ez a kétmilliós, nyüzsgő nagyváros, egyedi panorámával bír. Mindez azonban még nem lett volna elegendő ahhoz, hogy az UNESCO Világörökség Bizottsága 1987-ben világörökségi rangra emelje. Indoklásuk szerint a budapesti Dunapart - amellett, hogy egyike a világ kiemelkedően szép urbanisztikai látképeinek - jól szemlélteti a magyar főváros történetének különböző időszakait. A város számos műemléke - Aquincum római kori településétől a Budai Vár megszámlálhatatlan, kulturálisan fontos magán- és középületéig - Buda, Pest és Óbuda határain túl is jelentős hatással volt az egyes korok építészetére.
Az 1987-ben a Világörökségi Listára felvett mintegy 60 hektárnyi terület a Margit hídtól a Szabadság hídig terjed. A budai oldalon magába foglalja a Budai Várnegyed épületegyüttesét, a Gellérthegyet a Szabadság-szoborral és a Citadellával, valamint a Gellért fürdőt. A pesti oldalon a Duna-parti sáv jelenti a világörökségi területet, melynek legmarkánsabb épülete Steindl Imre Országháza, de kiemelkedik a Roosevelt téren a Magyar Tudományos Akadémia épülete, a Gresham-palota, a pesti Vigadó és a Belvárosi Plébánia-templom épülete is. Az e szakaszon található négy Duna-híd (Margit híd, Lánchíd, Erzsébet híd, Szabadság híd) szintén része a világörökségnek. A már meglévő "első" helyszínt terjesztették ki a Bizottság 2002-es budapesti kongresszusán: a Világörökségi Listára került a már meglévő helyszín kibővítéseként az Andrássy út és a Hősök tere a Millenniumi emlékművel, a Szépművészeti Múzeummal és a Műcsarnokkal, valamint a Millenniumi Földalatti Vasút, mely a maga nemében a legrégebbi a kontinensen.” (Szöveg: Kulturális Örökségvédelmi Hivatal)
A világörökségi terület bejárásán túl beszélünk az új Világörökségi Törvényről és a terület védelmével kapcsolatos bizottsági állásfoglalásokról.
Útvonal: Belváros – Szabadság-híd – Budai rakpart – Margit-híd – Belváros – Andrássy út – Hősök tere
Legközelebbi időpont: szervezés alatt!
Találkozó: FUGA Budapesti Építészeti Központ (1052 Budapest, Petőfi Sándor utca 5.)
Az épület felállványozása miatt gyülekező a Pilvax utca és Petőfi Sándor utca sarkán, 15:45-kor
A túra kb. 12 km hosszú, 3 óra időtartamban, 4-5 megállóhely beiktatásával, Városliget végponttal. Figyelem: az indulás és érkezés helyszíne nem azonos – minden résztvevő számoljon az eljutás és hazajutás idő- és távolságigényével!
A túrákra jelentkezni lehet és kell az Építész Továbbképző honlapján.