Erdős Imre 2022 óta szervez táblaképfestő workshopokat építészhallgatóknak az absztrakt alkotási folyamat és az anyagokkal való ismerkedés felszabadító együttállása mentén. Idén Szederkényi Lukáccsal közösen szervezték a programot, melynek egy csipkereki téglakészítő mesterről készült régi videofelvétel adta az inspirációját.
"Táblaképfestés? Hogy mire? MDF táblákra?!" – kérdezte tőlem enyhe meghökkenéssel Szederkényi Lukács a BME Lakótanszékének folyosóján, miközben arcára kíváncsi mosoly ült. "És mióta megy ez? Hogyan fogsz hozzá? Hogy néz ki ez a dolog? Én már nagyon régen festettem." Én pedig bíztattam: "Akkor talán épp itt az ideje újra belevágni!" Elkezdtünk beszélgetni arról, mi lehetne mindenki számára ideális időpont és mi adhatná idén az alaphangot. Az első szó, amiben megállapodtunk, az együgyűség lett. Az építészeti diskurzusban hajlamosak vagyunk az egyszerűség szót lépten-nyomon használni, pedig szakmánk a legritkább esetben egyszerű a szónak a szoros értelmében. Ezzel szemben a többnyire negatív előjelűnek tekintett szinonimája sokkal kifejezőbb és őszintébb.
2022 óta minden évben összehívok egy fiatal építészhallgatókból álló csapatot, akiket még érdekel a kézzel való alkotás. Az aktuális hívószó mentén a műtermem udvarán fogjuk a festékeket és alaposan megdolgozzuk velük a hordozófelületeket. Újra és újra, mindenki egy saját táblával küzdve egész álló nap. Fontos, hogy ezek nem vásznak, hanem tömör táblák, amik "bírják a gyűrődést" – azaz erős kaparást vagy egyéb mechanikai igénybevételt is elviselnek –, ha az alkotónak történetesen ilyen szándékai vannak. Eleinte persze mindenki óvatosan lát neki. Később durvábban – próbára téve az anyagban rejlő határokat. A végső simításoknál pedig ismét visszatér a gyengédebb mozdulatokhoz. Közben némán figyel. Időnként eltávolodik, szünetet tart, majd újra közelebb lép. Ismerkedik a festék viselkedésével. Az anyag folyamatosan változik és vele együtt az alkotó is. A következő réteget már a korábbi tapasztalatai alapján hozza létre, másképp, mint az előzőt. Megfigyel. Ismétel. Tökéletesít. A régi és az új között ez a csendes folyamat teremt kapcsolatot és folytonosságot.
Idén egy csipkereki téglakészítő mesterről készült régi videofelvétel adta az inspirációt. Fí József a tűző napon még 74 éves korában is fáradhatatlanul ismételte ugyanazokat a hagyományos – édesapjától gyermekként elsajátított –, egyszerű, kézi munkafázisokat. Az előállítás folyamatában az égetés fázisainak megfigyelése nagyon fontos szerepet játszott. A kezdeti feketét követő vörös, majd egyre fehéredő színre vigyázva, a mester addig pakolhatta tűzifával a több tízezer téglából rakott, vastag falú égetőkemencéjét, amíg a hófehér színt el nem érte. Figyelmes "együgyűségéhez" társuló fegyelmezettsége azt eredményezte, hogy a téglakészítés profán művelete az ő mindennapjaiban egyfajta szigorú, tiszteletteljes rituálévá nemesült. Ezt – az anyaggal való közvetlen kapcsolatot és odafigyelést – állítottuk párhuzamba az egykori amerikai minimalista festő, Robert Ryman munkásságával, aki időt és energiát nem sajnálva, a folyamatra és az abban rejlő örömre koncentrálva rendületlenül hordta fel az újabbnál újabb fehér festékrétegeket vásznaira. Egy – a munkásságáról szóló – rövid interjúban többek között arra is felhívta a figyelmet, hogy az alkotónak nem szabad félnie attól, hogy festés közben némi festéket elpazarol, mivel maradandó alkotás e nélkül nem születik.
Az elkészítéséhez szokás szerint mindenki egységes felszerelést kapott. Arra kértük a résztvevőket, hogy csak az égetés során megjelenő színekkel dolgozzanak, azaz a fehér, a vörös és a fekete különböző árnyalataival. A budapesti és debreceni hallgatók munkájából a workshop ideje alatt tíz nagyméretű absztrakt született, melyeket a közeljövőben a Debreceni Egyetem nemrég átadott hallgatói inkubátorházában, valamint a BME Lakóépülettervezési tanszéken tekinthetnek meg az érdeklődők egy-egy kiállítás keretében.
A projekt a BME Lakóépülettervezési tanszék támogatásával valósult meg.
Erdős Imre építész, doktorandusz
BME Lakóépülettervezési Tanszék
BME Építőművészeti Doktori Iskola