Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

Reinkarnáció…

2007.02.13. 13:29

CBA Áruház, Arács, 2006
építész: Vér Péter

Mint hogyha egy ember gyorsan menne, és eszébe jutna:
'Miért menjek gyorsan? Mehetek lassan is', és lassan menne.
Ekkor eszébe jutna: 'Miért menjek lassan?
Meg is állhatok', és megállna.
Ekkor eszébe jutna: 'Miért álljak? Le is ülhetek', és leülne.
Ekkor eszébe jutna: 'Miért üljek? Le is fekhetek', és lefeküdne.
Így ez az ember fokozatosan feladja a hevesebb mozdulatokat,
és fokozatosan nyugodtabbakra tér át...

 
 
Szerzetesek, az ilyen szerzetesről mondják,
hogy uralkodik a gondolatok menetének útján.
Amilyen gondolatra akar, olyan gondolatra gondol;
amilyen gondolatra nem akar, olyan gondolatra nem gondol.”
(Buddha beszédei)

 

 

 

 

 
Mediatizált világunkban már nincs is szavunk a különlegesre, a meghökkentőre, a rendkívülire. Mindenki extravagáns, bizarr, szuper akar lenni. Csak követni kell a harsogó sztárokat, az extrábbnál extrább divatokat, hogy valaki a topon legyen. Minél kihívóbb, megbotránkoztatóbb, harsányabb valaki, annál biztosabb a siker és a népszerűség. A körülöttünk lévő világ, beleértve épített környezetünket is, mind-mind ezt sugallja. Ha valaki végigutazik a Balatonparton, kinéz az autóból, az oroszlános kerítésektől a lila butikokig, a kacsalábon forgó nyaralóktól a héttornyú panziókig mindent talál. Szinte beleszédül az ember, úgy pörög vele a világ... és akkor szól a telefon a szerkesztőségből, hogy Balatonfüredtől nem messze, Arácson a főtéren van egy kis üzlet, érdemes megnézni.
 
 
 

Kíváncsian kanyarodok le a 71-es útról, és óhatatlanul is lassítok. Arács szűk, kanyargó főutcája egy kis csillag alakú főtérre vezet. Szemben a fehér homlokzatú templom, körben régi százéves földszintes házak, a hajdan volt vakolathímes architektúra nyomait őrzik. Az őszi napfényben mindez együtt, mint a csopaki bor íze, világos, tiszta, mely bámulatra méltó arányérzékével áll az édeskés és a savanykás között. Az első pillanatban a szinte észrevétlen új épület, Vér Péter építész CBA áruháza és kávézója is ilyen.

 

 

Ösztönösen, minden feltűnés és fölösleges póz nélkül simul bele környezetébe, bámulatra méltó arányérzékével megőrizve a régi és új közötti harmóniát. Egy olyan építész munkája, akinek eszébe jut lassítani, megállni, és leülni, gondolatait kordában tartani. Aki tudja, hogy csak ebben a szellemileg letisztult személyes nyugalomban lehet a legközelebb ahhoz a kiérett derűhöz, bölcsességhez kerülni, amely ezt a teremtett világot megalkotta. Megérteni azt a rendet és harmóniát, amely a magasabbrendű gondolatok felé vezet. Nem akar mást és többet, Vér Péter építész sem. Mozdulatai nyugodtak, rendezettek. Épületével egyet akar, annak a hajdan volt régi lakóépületnek az újjászületését, reinkarnációját, amely valaha itt állt. Így teremti újjá a kialakult kis főteret, megőrizve a település léptékét és a harmonikus utcakép arányait. (Ebben szerencsére segítségére volt a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal területi felügyelője, Németh Katalinis.)

 

 

A ház tiszta fehér homlokzatával, keskeny parasztházszerű ablakaival, tégla oromfalával mindezt a nyugalmat, hajdan volt egységet idézi. Az eredeti épület beépítését, oldalhatáron álló, hosszanti elrendezését az új épület is megtartja, és azt az enyhén emelkedő terepre illeszti. A hagyományos építési módot követi a funkcionális részek közötti hierarchikus tagolása is a háznak. A főépület vakolt felületű, amely a közfunkciójú épületrészeket (eladótér, teaház) foglalja magába. A hátsó, gazdasági rész (raktár és adminisztráció) pedig, jelezve annak alárendelt szerepét nyers, bontott tégla homlokzatú. A falakat nem lepik el a reklámtáblák, nincsenek nagy kirakatok, benne hónapok óta ott felejtett poros akciós termékekkel. A bolt bejárata mégis a helyén van, egyértelmű: az utcára nyílik. Az eladótér jól szervezett, könnyen átlátható még a roskadásig megrakott polcok között is.

 

 

Mellette a teaház és kávézó kissé szűk földszinti teréhez szerencsésen kapcsolódik a tetőtéri rész. Az apró ablakok által beszűrődő félhomály értelmet nyer a keleti misztika kellékei között. Körbejárva a saroktelken álló házat a tiszta, egyszerű formanyelve egységes építészeti karaktert alkot minden irányból. A tervező gondos részletező kedvét több helyen is nyomon követhetjük, megőrizve a hagyományos építési mód elemeit. Kár, hogy a mély terepbevágás miatt, az Iskola lépcső felőli zsalukő támfalnál ez az igényesség alábbhagyott. Szerencsére a növénykiültetések majd segítenek ezen. A kávézó előtti terasz burkolata viszont helyi anyag, vágott vöröshomokkő, ami szépen szervezi a főtér építészeti arculatát. Talán majd egyszer még az E-on Rt. tucatnyi légvezetékeitől roskadozó beton villanyoszlopok is elkerülnek a közelből. Abban viszont biztos vagyok, hogy aki rohanó élete során meg áll egy ilyen fegyelmezetten tiszta ház előtt, megérez valamit abból a rendből és bölcsességből, amit sugároz. Látja, miként sikerült extrém világunkban a tervezőnek gondolatait kordában tartania, amely azoknak a gondolatoknak a megszületéséhez vezetett, amilyen gondolatokat akart, és többé olyan gondolatokra nem gondol, amilyeneket nem akar.

Krizsán András
nyomtatásban: Régi-Új Magyar Építőművészet 2007/6
fotó: Bujnovszky Tamás
 


Megbízó: Polyák Sándor - POL-S Kft.
Tervezők
Építészet: Vér Péter vezető tervező - Archi-Made Bt. 
Statika: Szabó Imre statikus - Traverz 50 Kft.
Kivitelező: Budai Csabaműszaki vezető - Weisinvest Kft.