Technológia

"Rendszeresen szondázzuk az igényeket" - Creaton

2016.04.21. 14:14

Az idei Construmán ismét hatalmas standdal vonult fel a tetőmegoldások piacán vezető márka, a CREATON, illetve testvérmárkái, az Eternit és az EQUITONE, ahol Galovszky Ferenc alkalmazástechnikus árult el részleteket az aktualitásokról. Varga Csilla írása. 

Magyarországon mi képviseljük az Etex építőanyaggyártó cégcsoportot, azon belül is a tetőfedés, kerámia cserepek, illetve szálcement anyagok értékesítése tartozik hozzánk. Ebből a CREATON része a kerámia, az Eternit márkanév alá tartoznak a szálcement tetőfedő anyagok, és EQUITONE néven futnak a szálcement homlokzatburkolatok. Ezek gyakorlatilag külön építőanyag márkák, de közös anyavállalatuk az Etex csoport, ezért egységként vannak jelen Magyarországon.

Bár a cégcsoport magyarországi szegmensének leghangsúlyosabb eleme a CREATON, mi most az exkluzívabb termékekre voltunk kíváncsiak, mint amilyen a szálcementet használó homlokzatburkolatok és palák.





A mostani szálcement előképe az azbesztcement volt, ami cementlébe kevert azbesztszálakból állt. Utóbbit már az 1890-es évek óta ismerték és használták, nagyon népszerű volt a könnyű és olcsó anyag. 1928 óta viszont tudjuk, hogy az azbeszt káros az egészségre, de mivel a pala kötött formában, és csak kevesebb, mint 10%-ban tartalmazza, ezért nem foglalkoztak vele, mert így az egészségre nincs káros hatása. A hetvenes években merült fel, hogy az azbesztmentesítést ezeknél az anyagoknál is meg kellene lépni, mivel az anyagot előállító dolgozókra továbbra is veszélyes. Meg is indultak a termékfejlesztések, az anyagról felhalmozott 100 éves tapasztalatok alapján pedig a termék módosításán kezdtek gondolkodni. Csupán az azbesztet kellett kicserélni egy másik szálra, ami az anyag eddigi tulajdonságait biztosítja, vagy még tovább is tudja javítani. A választás cellulózra és műszálra esett, amik rugalmasságot adnak az anyagnak. Ennek köszönhetően a korábban olcsó szálcement ára nagyon megemelkedett, ezért át is került a közép-felső, prémium kategóriába. Ez eredményezi, hogy a szálcement termékeket viszonylag egy szűk szegmens vásárolja.

Az Eternit önállósodott terméke, az EQUITONE homlokzatburkolatai is ilyen anyagból készülnek, és meghatározóak a külső szerelt homlokzatok piacán.
Ezeket a homlokzatburkolatokat már 80 éve gyártják, de a mostanában népszerű minimalista építészeti stílus erősítette fel ezt a vonalat – már a szocializmusban is létezett ez a fajta burkolat, de a mostani egyszerű, nagy síkfelületeket használó építészeti trendek miatt került előtérbe. Nemrég bővült a kínálat, a Materia névre keresztelt új anyag bevezetésével. Maga az alapanyag ugyanaz, csak a felületi struktúra más. A különböző felületű termékek máshogy veszik fel a nedvességet, és máshogy is száradnak – ha rájuk esik az eső, más-másképp foltosodnak, a beton jellege hangsúlyos.





Nem csak esztétikai, energetikai szempontból is megvannak az EQUITONE előnyei. A dryvit-os technológia problémája, hogy behatárolható élettartama van, nagyjából 15-20 év. Ezzel szemben egy szerelt homlokzatburkolatnál, a mi esetünkben például a Cedral-nál 30 év garanciát és 10 év szín- és felületi garanciát adunk a külső páncélrétegre, ami alá, ha valamilyen szintén időtálló, például szálas hőszigetelést helyezünk el, akkor a dryvit-hoz képest 2-3-szorosra ki tudjuk tolni egy homlokzat élettartamát. Ezzel a megoldással például egy passzív ház esetében is megadható a betonjelleg. A vevő ár-érték arányban azt kapja, amit szeretne. De például külső, kevésbé strapabíró faburkolatok helyettesítésére is praktikus egy tartósabb szálcement burkolatot választani. Ettől függetlenül főleg a minimalista, letisztult formavilágú építészeti stílus generálja a keresletet, aminek nagyon jól megfelel az EQUITONE és a szálcement termékek.

Áruk miatt a szálcement termékek a felsőbb árkategóriában népszerűek, a haladó kortárs építészet előszeretettel használja a szálcement anyagokat.
Mostanában a városban járva azt láthatjuk, hogy a legtöbb új építésű ház le van dryvit-tel burkolva, és piros cserép van a tetején. Ezzel szemben megjelent az a réteg, aki ebből nem kér, és keresi az új anyagokat. A pala azzal, hogy vékony, kecses, teljesen más formavilágot testesít meg, és az ára miatt nem tud tömegtermékké válni – az igényesebb réteg számára ezek vonzó választássá teszik. A betoncserép nagy, robusztus, míg a pala csupán 4 mm vastag, rugalmasabb, ellenállóbb, finomabb kidolgozást tesz lehetővé. Persze a piacon nagy igény van a cserépre is, a pala ezt a kínálatot egészíti ki, nem konkurál vele – aki palát akar a házára, az nem gondolkodik cserépben. Ez két külön vonal, nem igazán van átfedés. A nagytáblás homlokzatburkolat pedig nagyon illik a palához, sokszor a kettőt együtt keresik, ennek a két márkának, az EQUITONE-nak és az Eternit-nek a célja pontosan ezen szegmens igényeinek  kielégítése.





Az Etex csoport portfóliójának csak egy kis szeletét képezik az exkluzív, felső kategóriás termékek, a CREATON a hagyományosabb cserép tetőelemek piacán vezető márka.

A minimalista trend a cserepek esetében is megfigyelhető, mostanában a viszonylag egyszerűbb formákat keresik a vevők, mint a Domino vagy az Optima. Továbbra is népszerűek a magyar gyártású, profilos, sajtolt cserepek is mint a Rapido és a Balance, de megjelent az egyszerű formájú, letisztult cserepekre is az igény. Rendszeresen szondázzuk az igényeket, és igyekszünk kielégíteni őket – például a cserépnél most hoztuk be a Balance és Rapido cserepek sötétbarna változatát, mert főleg román és magyar piacon megjelent az igény a természet közeli, földbarna színekre. Sajtolt cserepeknél a színválasztékunk 8 színt ölel fel, ezzel egyedülállóak vagyunk a piacon. Nem várunk éveket, egyből reagálunk az igényekre, ezért tudunk piacvezetőek lenni.





Varga Csilla