Épülettervek/Középület

Reykjavík-i középiskola bővítésének tervpályázatán nyertek magyar építészek

2012.11.20. 12:33

Gestur Ólafsson építész, várostervező, valamint Dobóczy Ákos és Horváth Zoltán Vilmos építészek terve I. díjat nyert Reykjavík egyik középiskolájának bővítésére kiírt pályázaton 2012 októberében. A meglévő épület átalakítása mellett az új szárnyakhoz egy szabadon formált, kristályt idéző könyvtár tömege kapcsolódik majd. A tervezési munka hamarosan elkezdődhet.

Izland - bár messze északon fekszik - klímája az Észak-atlanti-áramlatnak köszönhetően mégis meglepően enyhe. A bőséges, könnyen hozzáférhető geotermikus és hidroelektromos energiának köszönhetően a fűtés, a melegvíz-készítés és világítás mind környezetbarát módon és olcsón megoldható. Tervezési szempontból tehát - legalábbis az épületfizikát tekintve - teljesen más gondolkodásmódot kíván meg ahhoz képest, amit itthon megszoktunk. Természetesen a társadalmi és kulturális különbségek is jelentősek, ennek ellenére egy középiskola működése Izlandon hasonló, mint Magyarországon vagy bárhol Európában.

Reykjavík Izland fővárosa, 120.000 fős lakossággal (tágabb környezetét is figyelembe véve kb. 200.000 körül van a lakosok száma). Tervünk Reykjavík Vogar kerületében elhelyezkedő Menntaskólinn við Sund középiskola bővítésére kiírt tervpályázatra készült. A kiírás mintegy 2700 m2 új épületrészt, tantermeket, új tanári- és igazgatási központot, valamint egy új könyvtár létesítését foglalt magába. Örömmel értesültünk, hogy tervünk első díjat nyert, amit az ország oktatási miniszterétől vehettünk át a tervezési helyszínen, az iskola tornatermében. Jelenleg a tervezési megbízás részleteinek megbeszélései folynak a kiíróval.

Részlet a bíráló bizottság értékeléséből:

A terv kiváló, lényegre törő, az iskola-funkció hangsúlyait nagyszerűen helyezi el, ami egy szerves egészet alkotó, ugyanakkor izgalmas épületben ölt testet. A tervezőknek sikerült a jövő iskolájáról alkotott vízióba tökéletesen illeszkedő házat tervezni, ami ugyanakkor a környezetével is kiváló kapcsolatokat teremthet.

A tervezők tiszteletben tartják a meglévő épületeket és a meglévő összekötő szárnyat is csak kis mértékben alakítják át. Az új és a meglévő épületrész harmonizál, a bővítés jól reagál a meglévő épület tömegformálására és anyaghasználatára is, ugyanakkor az új épületrésznek egyedi karaktert biztosít a vörösfenyő árnyékoló lamellákkal és a szabad formálású könyvtárral. Az anyagválasztás kiváló, a világos látszóbeton felületek, a vörösfenyő burkolat és a zöldtető együttes használata attraktív keretbe foglalja az épületet. A főbejárati átrium belső tereiben és a homlokzaton használt fa felületek bensőséges, barátságos hatást keltenek, ugyanakkor a homlokzati burkolat részletterveinek elkészítésénél nagy figyelmet kell fordítani az épület különböző részeiből történő kilátásokra.

Az épület alaprajzi kialakítása tiszta, egyértelmű és gondosan kidolgozott. A meglévő és a tervezett új épületrész kapcsolatát a központi helyzetű, többcélú nagyterem és a meglévő-megmaradó összekötő szárnyban elhelyezkedő, széles összekötő folyosó biztosítja. Az új, nagyvonalú főbejárat és átrium kiváló kapcsolatot biztosít a különböző szintek között és hangsúlyos elemet képez, ugyanakkor jó vizuális kapcsolatot is teremt az egyes szintek között, ami még inkább növeli jelentőségét. A könyvtár szabad tömegformálása érdekes kontrasztot alkot az iskolaépület szögletes vonalvezetésével. A könyvtár formálásában a tervezők a izlandi hagyomány „tudás köve” mítoszához nyúltak vissza, amellyel hangsúlyozták a könyvtár és információs központ fontosságát. A szigorúan vett tanítási zónák nagyon jól funkcionálnak, ugyanakkor a nyitott tanulószobáknak lazább, jobb kapcsolata kellene, hogy legyen a közös területekkel. A főbejárat melletti tanári szoba és tanterem helyzete kérdéses.

A kertterv, környezetrendezés jó és eredeti, kiválóan szolgálhatja majd az iskola tanulóit és a környéken élőket is (ami a szokásostól eltérő egyedi tervezési szempontja volt a kiírónak). Az opciós mélygarázs terve szintén jól kidolgozott. A terv előadásmódja, kidolgozottsága általában szép, egyszerű és jól átlátható, ugyanakkor a homlokzatok és a metszetek kissé sötét tónusúak."