Épülettervek/Ipari és kereskedelmi épület

Ritka lehetőség: hazai divatüzlet Dubajban

2016.02.29. 09:53

A Lima SSG-nek a hazai tervezőirodák közül elsőként sikerült belépnie az igen exkluzív, zárt világú és sztárépítészektől hemzsegő dubaji piacra. A Hexagon Fashion Store több márkát felvonultató divatüzletének tervéhez az építészeknek egy teljes projektet kellett sikeresen eladniuk. Bán Dávid írása.

Dubai építészeti piacára nem könnyű betörni. Sőt, kifejezetten nehéz, és ahhoz, hogy valaki sikeres lehessen, annak teljes projekttel, üzleti tervvel, kész csomaggal kell előállnia. Így tett a Lima SSG magyar csapata, akik úgy készítették el a Hexagon Fashion Store tervét, hogy abba már meghatározott, részben szintén hazai, teljesen kidolgozott divatkollekciókat is beleálmodtak. A tervezők válogatták az ütletben kiállító divattervezőket, brandeket, ők szabták meg a nyújtandó szolgáltatások és termékek világát, egy teljes modellt építettek fel. 

Az Ördög Alíz, Takács Sylvia és Madosfalvi Zoltán által tervezett dubaji üzlet olyan űrt keresett a közel-keleti piacon, ahol érdemes volt újat, frisset mutatni, így a divat világában a legfelső szintet képviselő vezető, haute couture és a populáris, street fashion márkák közti szegmens megcélzása mellett döntöttek. A világhírű divatház által épített bevásárlóközpontban megnyíló üzletben több olyan európai, köztük magyar, lengyel vagy olasz divattervezők ruháit mutatják be, akiknek neve kevésbé ismert, viszont munkáik magas minőséget képviselnek. A kiválasztott tervezők egy bizonyos időre megkaphatják a tíz különálló bemutatóhely egyikét és ott értékesíthetik ruháikat, kiegészítőiket. A több márkának helyet biztosító üzlet formai fő motívumát a hatszögekre építették, anyaghasználatában a különböző kristályhatások, a csillogás a domináns, így fontos alkotóelemek a különböző üvegfalak és –elválasztók, a nagy tükörfelületek.



A hatszög mint alapmotívum következetesen végigvonul az üzleten, amely alapkoncepcióját a méhkaptárokra emlékeztető felépítés adja. A harmóniát szimbolizáló, a tökéletes szimmetriát kirajzoló hatszögek osztják darabokra az 1300 nm-es, egyébként négyzetes keretbe foglalt helyiséget. A szimmetria a tér minden elemén végigvonul, a kaptár motívum kitart még a raktárhelyiségek, a próbafülkék, vagy épp a kirakatok megformálásánál is.

Az építészeti koncepció középpontját a lobbyban elhelyezkedő, felfelé és lefelé kihúzott csúcsú hexagon kristály alkotja, amelynél a felső rész a férfi, az alsó rész a női oldalt képviseli. Innen a központból, a kicsúcsosodó hexagon felső részétől a mennyezeten kiinduló világító sávok vezetnek el az egyes shopokhoz. A középső, három hatszögből összeálló tengelyre két oldalról csatlakozik a női és a férfi részleg öt-öt sejtje, mindegyikben különálló kollekciók bemutatásának lehetőségével. Az egyedien berendezett részekben az üzlet összhatásához igazodva, mégis az adott brandeket képviselő dizájn jelenik meg, de természetesen itt is a csillogásé és a kényelemé a főszerep. A két nemhez tartozó részek finoman eltérnek egymástól, amely különbségek azután a két szekcióhoz tartotó, a hátsó traktusban elhelyezett kávézók kiképzésében is fellelhetőek: a női finomabb, kicsit keleties világgal, míg a férfi erőteljesebb formákkal, sötétebb színárnyalatokkal.



A megrendelő meghatározta a kialakítandó üzlet kereteit, de ezen túl a tervezők már szabad kezet kaptak a teljes koncepció felépítésére, a brandek meghatározására, a részletek kidolgozására. A sikeres tervvel úgy tudtak előállni, hogy megtalálták a megfelelő arányokat, hogy egy európai, de mégis az arab világot is finoman, indirekt eszközökkel tükröző, a helyi ízlésnek megfelelő, ugyanakkor nagyvilági, exkluzív üzlet tervét tették le az asztalra.

Bán Dávid