Épületek/Középület

Saját művét építi újra Paolo Mendes da Rocha

2015.04.09. 06:00

A formában és anyaghasználatban egyaránt a nyersességre törekvő, városi közterekben is meghatározót alkotó, Pritzker-díjas brazil Paolo Mendes da Rocha egy épp a városrendezés oltárán feláldozott galériáját építette újjá São Paulóban.

Paolo Mendes da Rocha a második brazil építész, akit Pritzker-díjban részesítettek, munkássága is sok ponton mutat hasonlóságot a korábban díjazott Oscar Niemeyeréhoz. A São Paoló-i, a modernista építészetet hűen képviselő Mendes da Rocha 2006-ban, korábbi több évtizedes, a társadalom és az építészet kölcsönhatását, a felhasználó szemléletét következetesen maga előtt tartó munkásságáért kapta meg a rangos elismerést.

A most 86 éves építész munkáit leginkább Brazíliában és azon belül főleg São Paulóban találjuk, számos kulturális, illetve városi köztér kidolgozása, megvalósítása fűződik a nevéhez, ami nem ismeretlen  a brazil városi térhasználó számára. Az utóbbi időben leginkább kollektív munkák megvalósításában vesz részt különböző kisebb helyi és nemzetközi stúdiókkal közösen. Rendszeresen dolgozik együtt 2000-ben alapított, szintén São Paoló-i Metro irodával, amely szintén a modernizmus szellemében dolgoz ki innovatív városi projekteket.

Legutóbbi közös munkáik során is több városi kulturális teret valósítottak meg. Egy nagyszabású projekt keretében a Rio de Janeirótól északra, a Sua öböl partján épült egy 1300 férőhelyes színház és háromszintes múzeum együttest „Művészetek rakpartja" névvel. A közvetlenül a vízpartra épült nagyszabású, alapvetően hideg és nyers betonfalazással létrehozott komplexum megvalósításában Mendes da Rocha alkotótársa Martin Corullon volt.

São Paulóban, az átalakuló városnak esett áldozatul Mendes da Rocha korábbi munkája, a Galeria Leme visszafogott szinte kizárólag nyers betonnal és üvegtáblákkal operáló épülete. Most lehetőség nyílt arra, hogy a galéria néhány sarokkal odébb, kibővített formában, szintén a Metro közreműködésével újjáépüljön. Az eredeti épület replikájaként megépült nyers beton és üvegtömb egy 9x9 méteres új, szabályos kocka alakú szárnnyal bővült ki, a kettő kötött a tömbök tömörségét feloldandó emeleti üvegezett híd feszül. Az épületbe a természetes fény a nem túl sok üvegtáblán és a rejtett, lejtős bevilágítókon keresztül jut be.  

Bán Dávid