Létezik egy szövet, krikszkrakszolt felület, sínekkel karcolt Budapest.
Kezdő városi bringásként az egyik első tanács, amit az ember kap, hogy a legjobban haladni akkor lehet, ha az ember kis időre einstandolja a villamosok elől a terepet. Járulékos alapszabály: légy óvatos a sínekkel, mert ha ´elkapják´ a bringa kerekét, iszonyatosan nagyot lehet borulni, de leginkább repülni. Itt jegyezném meg, hogy az alapszabály nem tér ki a sínkereszteződésekre való ráfutás problémájára, talán mert azt a tapasztaltabbak igen bölcsen a bicajos ´mazsola´ empirizmusra való hajlandóságára, illetve elvetemültségi fokára bízzák. Mindezekből pedig bőven akad, különösen ha szabályszegésről lehet szó.
Néhány éve, amikor virtuálisan szóbaelegyedtem Hamsterrel, és a weboldalán fellelhető budapesti villamos-történelemre bukkantam, egy pillanatra az a törvény is átlényegült, miszerint a párhuzamosok a végtelenben találkoznak.
Hamsternek, ha éppen nincsen tele a feje az ezernyi dologgal, ami egyébiránt még érdekli (felhőfotózástól kezdve íráson és rajzoláson át immár muzeális értékűnek mondható számítógépek gyűjtéséig, például) akkor fogja a csaját és a kameráját, kimegy egy vasárnap délelőtt, és eltűnt villamosjáratok nyomába ered.
Évek óta bővülő, mára már hihetetlen méreteket öltött honlapjának Elvesztett sínek rovata a budapesti kötöttpályás tömegközlekedés mindmáig egyetlen akkurátusan létrehozott gyűjtőhelye és krónikája.
Külön listán szerepelteti a villamos-nyomokat felmutató helyeket és az eltűnt vagy megkurtított viszonylatok sorát. Archív és saját felvételek párhuzamba állításával, mondhatni megállótól megállóig, rozsdásodó felsővezetéktartó kampók, síndarabkák, lehajtómaradványok mentén haladva térképezi fel egykori járatok helyét a városszövetben.
Útjai során nem pusztán hajdanvolt sínek és kocsik képe rajzolódik ki, hanem az ebből az aspektusból megközelíthető város története is. Amennyiben létezik a szakbarbárság fogalma, Hamsternek ezt nagyon széles ívben sikerült elkerülnie. Személyes megjegyzései, rácsodálkozásai a városra azok számára is élvezetes olvasmánnyá avatják ezeket a ”sínsétákat”, akiket soha nem fogott meg egy villamoskocsi csörömpölése, és azt sem tudják, mire való egy ütköző.
Gyűjtőmunkáját nem pusztán egy városlakó megszállottsággal határos lelkesedése jellemzi, hanem az a fajta pontosságra való törekvés és téma iránti alázat, amely a személyesen megélhető-megszerezhető tudáson kívül egyéb komoly kutatómunkára is támaszkodik. Információit forrásmegjelöléssel városi és városi közlekedéstörténeti monográfiákból, enciklopédiákból, személyes és publikus fotóarchívumokból, dokumentumokból egyaránt szerzi. Oldalán további linkek találhatók hasonló érdeklődésű civilek honlapjaihoz, ahol további érdekes információkra lel a megszállott kötöttpályás tömegközlekedés-rajongótól a város története iránt érdeklődőkig mindenki.