Épületek/Középület

Skyway Mont Blanc: lélegzetelállító látvány az Alpok csúcsainál

2016.04.05. 14:15

Az Alpokban lévő Skyway Mont Blanc egy olyan egyedülálló felső kötélpályás létesítmény, amely bebizonyítja, hogy még az üvegnek is meg lehet találni a maga felhasználási módját a rendkívüli feltételek mellett. A Carlo Cillara Rossi által tervezett épületben a látogatók és az építészek követelményei is egymásra találtak.

Energia hatékony alpesi szerkezetek

A Skyway Mont Blanc kötélpályás létesítmény három állomást foglal magában: a Pontal d’Entrèves állomást (1300 m-es tengerszint feletti magasságban), a Pavillon du Mont Fréty állomást (2200 m) valamint a Punta Helbronner állomást (3466 m). Mindegyik egy eltérő építészeti típust képvisel, de mindegyiküket úgy tervezték, hogy finoman belesimuljanak a hegyvidéki környezetbe. Az egész rendszer, amely mögött a Studio Progetti, Carlo Cillara Rossi tervei állnak, egy első osztályú technológiai és műszaki színvonalat képvisel, és arra összpontosít, hogy minimálisra csökkentse a környezetre gyakorolt hatást valamint az energia felhasználást.



Az extrém éghajlati hatások miatt nagyon ellenálló anyagokat használtak, mint például titánt, horganyzott anyagot, üveget, sőt még fát is. Mindent úgy alakítottak ki, hogy a szerkezetek ellenálljanak a hónak és jégnek egyaránt, de közben kielégítsék a turisták igényeit is. A projekt teljes mérete a létesítmény kapacitásának gondos méretezéséhez, valamint egy olyan szállítási rendszernek a kiválasztásához vezetett, amely biztosítja a szállítás biztonságát és gördülékenységét, valamint annak a lehetőségét is, hogy a látogatók számához igazítható legyen. A szerkezetek mind esztétikai, mind energia és hő megtakarítási szempontból is, a kortárs magas- és mélyépítés meghökkentő alkotásai közé tartoznak.

A nagyon hatékony üvegezés, a napelemek felszerelése valamint a hőszivattyúk alkalmazása minimálisra csökkenti ennek a nagy teljesítményű kötélpályának az üzemeltetési költségeit. A 4,3 km hosszú kötélpálya vonal 2140 m-es magasságot küzd le. Az utazást a legfelső állomáshoz 75-80 utast befogadó, légkondicionált függővasúti kocsik teszik lehetővé. Minden egyes függővasúti kocsi 360 fokkal fordul el az útja során, ezáltal mindenki élvezheti a körülvevő sziklaóriások látványát. Az alsó függővasút óránként 800 utast képes szállítani mindkét irányba, a felső szakasz kapacitása 600 utas óránként. Az első szakasz utazási ideje mindössze 4 perc, és a második szakaszé is mindössze egy perccel hosszabb.




Az építészeti projekt minősége

A legfőbb szándék nem egy homogén projekt létrehozása volt, hanem – a három állomás közötti jelentős magassági eltérések következtében – sokkal inkább az, hogy megfelelően összekapcsolják az egyes szakaszok tulajdonságait a zavartalan hegyvidéki környezettel. Ez az oka annak, hogy különböző építészeti jellemzőket választottak az egyes állomásokhoz, hogy azok teljesítsék ezeket a technológiai követelményeket.

A Pontal d’Entrèves indulási peronja közvetlenül kapcsolódik a 12 km hosszú Mont Blanc alagút jármű kijáratához és egy nagykapacitású kocsi állománnyal rendelkezik. A Progetti Cillara Rossi Studio egy üvegezett homlokzatú aerodinamikus formát adott az állomásnak, amely a függővasúti kocsik indulási peronját takarja. Az épületen belül egy információs központ, jegypénztár és büfé található. 

A középső állomást, a Pavillon du Mont Fréty-t a napelemes, vékony héjazatú tetőzetével és üvegezett beszálló peronjaival egy építészeti csodának tartják. Az épület lekerekített üveg homlokzata egy éttermet, bárt, mozit és konferencia helyiségeket rejt. A turisták Európa legmagasabb tengerszint feletti magasságában lévő botanikus kertjét is felkereshetik. Mialatt védve vagyunk a magas tengerszint feletti magasság okozta extrém külső feltételektől, a nagyméretű ablakok azt az érzetet keltik, mintha kívül tartózkodnánk.

A „Planibel iPlus E on Clearvision 10 mm”-es akusztikus fóliával ellátott biztonsági laminált üveg - a magas fényáteresztő képességnek és semlegességnek köszönhetően - lehetővé teszi a turisták számára a környező festői vidék látványának zavartalan és torzítatlan élvezetét. Az akusztikus fóliának köszönhetően, élvezhetik a létesítmény berendezéseinek békességét és csendjét még akkor is, amikor a rendkívüli időjárási körülmények erősebb külső zajokat idéznek elő. Emellett, az üvegezés szigetelő háromrétegű üvegtáblákkal készült, amely tökéletesen megfelel minden, a környezetre gyakorolt hatás minimálisra csökkentése és az energiafogyasztás tekintetében korábban említett követelménynek.

Az utolsó állomás, a Punta Helbronner valami egészen eltérőt képvisel. Az építmény csipkézett hegyormokra emlékeztet, és gyakran emlegetik kristályként is az alakja, valamint a Mont Blanc-hoz való szimbolikus kapcsolódása miatt is. A legfőbb attrakció a 14 m-es panoráma terasz, amely a Nyugati Alpok legmagasabb csúcsainak, a Mont Blanc, Monte Rosa, Matterhorn, Gran Paradiso és Grand Combin látványát nyújtja. Az épületen belül kiállítási helyiségek, egy önkiszolgáló étterem, egy bár és egy információs központ található. Ezt az állomást egyértelműen érdemes egy felhős napon is meglátogatni.


Üveg beszállítás

Az építészeti stúdiók utasításai egyértelműek voltak: az üvegnek erősen semlegesnek kell lennie és magas hőszigetelési minőséggel is kell rendelkeznie. A közel 2000 m2 üveget egyedi darabokra vágták (mindegyik más méretű) és háromrétegű üveglemezekbe helyezték őket az AGC Interpane Plattlingban található üzemében. Az üveg 26 mm-t kitevő teljes vastagsága alacsony vastartalmú (Planibel Clearvision) üveget igényelt, mivel abból hiányzik a zöldes árnyalat és magas színvisszaadási indexszel rendelkezik, ami által kielégíti a magas átlátszósággal és semlegességgel kapcsolatos követelményeket, amit az alpesi panorámában gyönyörködő látogatók nagyra értékelnek.



Az épületek megjelenése ennek megfelelően kielégítette a szerzői elvárásokat: ezeknek az állomásoknak a környezetükkel való vizuális összekapcsolását. Kitűnő szigetelési tulajdonságokkal és magas naptényezővel (akár 60%) rendelkező üvegburkolatot használtak az üveg homlokzatoknál, amelyek ennek megfelelően képesek különösen jól hasznosítani a napenergiát ezen a hideg helyen és hozzájárulnak a pozitív energia eredményekhez. Az építési munka természetesen nem volt könnyű, mivel az időjárási körülmények miatt az üveglapokat a május és október közötti legkedvezőbb időszakban kellett a hegy tetejére szállítani egy csigarendszer segítségével.