Ha egy csűrben rakodtunk már szénásszekeret, ha álltunk székelykapu alatt vagy ültünk már szakállszárítóban, akkor biztosan megérezhettük a fa múltban vert gyökereit a hazai építészetben. Egykor vitathatatlanul uralkodott a fa, mint építőanyag. Az erdőgazdálkodás átalakulása, az építési technológiák és anyagok fejlődése, valamint az épített környezethez való viszonyunk változása a faépítészet jelentőségének csökkenését eredményezte. Ez Norvégiában sem történhetett másképp, vagy mégis?
Norvégia harmadik legnépesebb városában, Stavangerben terveztünk november elején a mindennapokból kiszakadva fellélegezni, új természeti, kulturális ingerekkel gazdagodni - mondhatni sikerrel.
A zord időjárás kissé leszűkítette az elsősorban természeti látványosságokra fókuszáló programot, viszont így több idő maradt betekintést nyerni a helyi építészet északiakra jellemző, eredeti, hiteles arculatába. Az épített környezet lenyűgöző rendszerezettsége a fejlett társadalmi és kulturális viszonyokat tükrözi, ahol különböző építészeti programoknak is megvan a sajátos nyelvezetük, eszköztáruk.
Lakóépületek
A belvárosban a kertes házak egységes képe a város jellegzetességeinek elengedhetetlen részei. A főként lakó funkciójú épületek meghatározó burkolata a fa lambéria, amelyet nagyon ritkán csak kezelten, többnyire azonban fehérre festve alkalmaznak.
A talán már szabályszerű formanyelvtől nem túlzottan eltérő, különböző árnyalatú szürke, és csak nagyon ritka esetben színes házak hasonló telekbeépítéssel és mérettel rajzolják ki a lakózónák sajátos világát.
Középületek
A középületek már változatosabb anyaghasználattal rendelkeznek. Az iskoláknál és közszolgálati épületeknél elsődleges a kerámia, a múzeumoknál megjelenik a látszó beton, valamint a különböző kő és fémburkolatok, de a hotelek és irodaházak esetében már jellemző a fa- fém- és üveg tömegek együttes alkalmazása is. Szinte minden épület burkolt, meglehetősen kevés vakolt felülettel találkoztunk.
Rendkívüli jelenségként érzékeltük, hogy akár nagy felületen, akár csak kis részletekben, de minden épületen megjelenik a fa.
Sétáink során a legkiemelkedőbb építészeti jelenségek számomra az óvodák voltak. A főként fával burkolt egy (vagy két) szintes épületek helyenként élénk színekkel élővé tett, egyszerű formavilága kiemelkedő építészeti minőséget képvisel.
A belvárosi épületrendszer a külváros felé haladva fellazul. Az itt tapasztalható, nagyobb volumenű épületek, merészebb építészeti megoldások, megszokottól eltérő anyaghasználat néhány esettől eltekintve hűen megőrzi azt a színvonalat amit a helyi környezet jogosan megkövetel.
Művészet
A város művészet iránti elhivatottságát a közterületeken fellelhető graffitik is tükrözik, amelyek a már többször is megrendezett, utcai művészeti fesztivál keretein belül születtek. A különböző emberi alakokat felvonultató szociális témájú képek mellett több izgalmas portugál tradicionális kerámiamintát idéző dekoratív felület is megtalálható itt- ezek megtekintésére pedig akár idegenvezetőt is fogadhatunk.
Közlekedés
A többnapnyi séta után nagyon hasznosnak találtuk a gyalogos és autós közlekedés kontinuitását elősegítő megoldásokat. Sok helyen alkalmazzák az autós csomópontok alatti gyalogos aluljárót melynek természetes megvilágítását a körforgalom közepe biztosítja. Nem hátrálnak meg a körforgalom fölötti gyalogos körhíd, de a belvárosi, több épületet összekötő felüljáró megépítésétől sem.
Természet
A táj ahol a sok szigettel körbeszőtt város gyökeret vert, felejthetetlen élménnyel ajándékozott meg minket. Mondanám, hogy a képek önmagukért beszélnek, de még ezek sem képesek átadni amit akkor és ott tapasztalni lehetett.
A belvárosból kiérve, az északi tengerparton állva, ott, ahol a házakat a tengertől csak a szikláknak csapódó, habzó hullámok választják el, egyre jobban meggyőződtünk arról, hogy egy ilyen tájban még a kevés napsütés is kárpótol az egész napos esős, felhős, bár szomorúnak nem mondható hangulatért.
Negatív tapasztalatként nehéz bármit megemlíteni, de a villamos áram pazarlását mindenképpen érdemes, hiszen az általunk itt töltött 5 nap alatt szállásadóink házában szó szerint éjjel nappal világított minden egyes lámpatest.
Az óvodák és a fa általánosan közértéket képviselő jelenléte mellett még sok kis dologban ért minket pozitív meglepetés. Amellett, hogy öt napig kellett keresni míg végre kátyút találtunk egy mellékutcában, a legmeglepőbb mégis a szemetes kuka volt aminek digitális kijelzője jelezte, mennyire van tele és megköszönte, ha eldobtunk valamit. Ezek mind hozzájárultak az általános jólétre reflektáló, számunkra különleges, furcsa képhez. Ezt néha kénytelenek voltunk a magyarországi viszonyokkal hasonlítgatni, főként kirándulásunk végéhez közeledve, amikor fájdalmasan vettük tudomásul, hogy ideje hazatérni, vissza a mi valóságunkba.
Czáka Zoltán