A Lakástrend kiállítás nem építészeknek szól, de sokat elárul a környezetalakításban is megfigyelhető piaci irányzatokról. A piac olyan, mint a lakmuszpapír, kínálatával a lehető legrövidebb időn belül reagál a keresletre, ami viszont megmutatja, hogy hol tart ma a vásárolni képes közönség a környezetkultúra területén. Egy enteriőr kiállítás antropológiai túra építészeknek, felkészülés az ügyfél potenciális választásaira, amelyekre befolyással van a kínálat és annak kommunikációja. Bonyolult kölcsönhatások? No persze. Pók Enikő képes beszámolója azoknak, akik lemaradtak a 2012-es trendekről.
A Lakástrend 2012 a tavalyi helyszínhez képest átláthatóbb felépítésű volt, mivel a korábbi helyszín, a Műcsarnok térszerkezetéből adódó kötöttségekhez képest a Millenáris Park B csarnokában egy vonalra tudták felfűzni a standokat, így egy lendülettel át lehetett tekinteni a 21 kiállító által bemutatott enteriőröket. Úgy tűnik, hogy megfelelőbb kiállítási helyszín ez a március 2-4. között megrendezett Lakástrend és a madeinhungary + meed (Meeting of European and Central European Designers) részére a nagy belmagasság, és az oldalsó ablaksor miatt természetes fényben is bővelkedő kiállítótér adottságai miatt.
A Lakástrend társrendezvényét, a ’madeinhungary + meed’ kiállítást és Az Év Ékszere 2012 bemutatót egy szinttel elválasztották a fő kiállítástól, így azok nem csak hangulatilag, de térben is elkülönültek egymástól. Az összképet hitelesen bemutatandó beszámolóhoz most már sajnálom, hogy nem készítettem fotókat a 2 mm-es hézaggal illesztett műbőrrel bevont asztalról, vagy a Swarovski kristállyal díszített, gyermekrajzok virágmintáit megidéző komódról. Igen, 2012-ben is van kereslet arra, hogy a gazdagságot művi csillogással fejezzék ki, ez a Lakástrend egyik oldala, erre nem is pazarolok több szót. Ugyanakkor több pozitív benyomás is ért, az alábbiakban ezeket emelném ki.
A Farrow & Ball standján a sötét színek uralkodtak, visszafogottan érték el az eleganciát, a minőségi tapéták, az erőteljes színek és a stílusos bútorok összhangjával. A Manufakt design work belsőépítész tervező és kivitelező cég standján kitapogattam a mélységeltérésekből adódó formai játékot, az akrillal dukkózott felületbe vágott forma szépen érvényesült a cseresznye színű furnér előtt, a tömör fát imitáló megjelenés természetességet kölcsönzött a fényes felületnek. A Moree fénybútoraiból több kockát helyeztek egymásra, így építettek pultot a sajtótájékoztatón a vendégfogadáshoz. Mindezt esztétikusan, kilógó vezetékek nélkül érték el, mivel a tárgyak akkumulátorral és beépített LED-ekkel működnek. A hálózati töltés helye műanyag kupakkal zárható, így akkor is működik a rendszer, ha eső éri, ezért nem csak beltérben, hanem kültéren is használható.
A Tectona Grandis kertberendezési szakkereskedéssel összedolgozó Kárpitkert & Gardenworks tájépítészeinek enteriőrje érdemli ki a „Lakástrend 2012 kiállítás legzöldebb standja” címet, mert élő futónövényeket és fát ültettek, fektettek a kiállított pihenőbútorok környezetébe. A szomszédos standon a kültéri bútorokat forgalmazó Lotus Home mutatta be polyrattan, szintetikus anyagú, UV álló, speciálisan kültéri igényekre kifejlesztett bútorait, melyeket a műanyaghoz megjelenésében megfelelően harmonizáló, molinón lévő növényi grafikához társított.
Meghökkentő lett a Dante Empire standja Szőke Gábor Miklós falécből épített dobermannjaival. A tervező 2010-es diploma-kiállítása óta a „rendezett rendezetlenség” koncepciót viszi végig az általa készített képzőművészeti alkotásokban és bútorokban, ami a kortárs szobrászatban, a világ belsőépítészetében (Kengo Kuma Starbucks kávézója Japánban), és a hazai bútortervezésben is jelen van. A ’madeinhungary’-n pl. Vidó Nóra hasonló szellemiséggel átitatott széket állított ki.
A Pannonfa Kft. az Arte Brotto olasz bútorgyártó cég Leonardo bútorcsaládjával jelent meg a Lakástrenden. Az amerikai- és fekete diófából készült bútorok tömör fa anyaga és finom csiszolása melegséget sugároz. Érdekes csomóponti részletekkel megépített bútorok, pl. a széklábakon és az étkezőasztal végén megjelenő csapolás a tömeggyártásnál és lapra-szerelésnél is jellemző rejtett fa tiplivel szemben láttatni hagyta magát. A bútorokban volt némi esetlegesség, finom báj; s bár méretükből adódóan erőt sugalló, férfias megjelenésűek, a finom formai játéknak és a selymes tapintású felületnek köszönhetően összességében mégis nőies jelleget öltöttek.
A Pannonfa ún. „öko-bútorcsalád”-ként mutatta be a Leonardo-t. A nem elbomló lakkozás helyett természetes alapanyagú olajjal felületkezelték a bútorokat, valamint a többletenergia felhasználó gépi megmunkálás helyett kézzel gyalulnak, csiszolnak. Az idegen csapok helyett facsapokat használnak, minimális ragasztóval. Az amerikai- és fekete dió, valamint tölgy alapanyag FSC tanúsítvánnyal rendelkezik, a Felelős Erdőgazdálkodás Tanácsa védjegye biztosítja azt, hogy a termék fenntartható erdőgazdálkodást támogató módon készül ökológiai, társadalmi és gazdasági szinten egyaránt. Lényegében minden kivágott fa helyére újat telepítenek. M. Miklós Marianna, a cég képviselőjének elmondása szerint a Baja környéki fekete diófa mellett horvát és szerb faanyagot használnak fel bútoraiknál, de míg a nyersanyag-feldolgozás hazánkban, Kertán és Nagyatádon történik, a befejező munkálatok Olaszországban zajlanak. Vajon nevezhetünk egy bútort minden felsorolt pozitívuma mellett környezettudatosnak - ahogy azt az Arte Brotto teszi -, ha fél Európán keresztül utaztatják oda-vissza, és a szállítással jelentősen terhelik a környezetet? A Lakástrend 2012-n, Reök Cecília és Szokolai Dorottya ökodesign témájú előadásán is elhangzott, hogy a környezettudatos tervezés lényege, hogy a nyersanyag-kitermeléstől és feldolgozástól kezdve a csomagoláson és szállításon keresztül egészen a hulladékgazdálkodásig kiterjed a hatásköre. A bútor szép, de maradtak bennem kérdések, mert a termék sajnos sokat utazik, mire a boltokba kerül.
A Graypants kartonlámpa kollekció bebizonyítja, hogy a hullámkarton nem csak makettezésre és csomagolásra alkalmas. Az amerikai cég a társadalmi felelősségvállalás mellett is elkötelezett, megváltozott munkaképességű emberek állítják össze a lámpatesteket. De ezek a lámpák is sokat utaznak, mire ideérnek. A hazai termékek vásárlása nem csak környezettudatos tett, hanem gazdasági szempontból is jó alternatívát jelent.
Erre is találtam említésre méltót a Lakáskultúra 2012 kiállításon, az Antik Centrum saját gyártású burkolatkollekcióját állította ki a közönségnek. A cég standja iránt volt az egyik legnagyobb érdeklődés a 21 földszinti kiállító közül. Takács Attila cégvezető célja, hogy a kézműves mozaiklapok ismét a köztudatba kerüljenek. Ezek egyediségük és szépségük mellett szilárdságuknak köszönhetően több generációt is kiszolgálnak. Az Antik Centrum manufaktúra a tömeggyártás termékeként széles körben használt greslap helyett kemény, strapabíró, egyedi kivitelű, cementkötésű hátbetonnal készülő kőőrleményes mozaiklapokat gyárt. A lap mintáját egyedien gyártott réz sablonnal, egyenként készítik el. A kőőrleményes mozaiklap kül- és beltéri felhasználásra egyaránt alkalmas, a kész padlófelületet a lerakás után hidrofóbizáló anyaggal impregnálják. Amellett, hogy rendkívül tartós a kőőrleményt és kőlisztet tartalmazó lap, nagy előnye az égetett kerámia lapokkal szemben, hogy míg az égetés során jelentős a károsanyag-kibocsátás, a mozaiklap mechanikai préseléssel és víz felhasználásával készül, így előállítása során kevésbé szennyezi a környezetet, sőt, a hibás lapokat is bedarálják, hogy azok újrahasznosításával hátbeton készüljön. A termék pozitívumait fokozza, hogy magyar termék; hazai szakemberek készítik, hazai alapanyagból Szentendrén.
szöveg és fotók: Pók Enikő