Helyek/Infrastruktúra

Szegedi MÁV állomás - rekonstrukció

2006.07.25. 09:11

"A rehabilitáció során a jelenlegi utas be és kijáratok nem változnak. Mind az előcsarnok mind az érkezési lépcsőház megközelítéseit változatlanul hagytuk." A szegedi vasútállomás ezető tervezője Hajós Tibor volt. 

Megközelítések:

A rehabilitáció során a jelenlegi utas be és kijáratok nem változnak. Mind az előcsarnok mind az érkezési lépcsőház megközelítéseit változatlanul hagytuk. Az étterem jelenlegi bejáratát az épület tengelyébe helyeztük át, az étterem mellett található a konyha gazdasági bejárata. A MÁV által jelenleg használt indóháztéri bejáratokat megtartottuk, újakat nem nyitottunk a belső funkcionális elrendezést a meglévő adottságokhoz igazítottuk. A peronszinti utasforgalmi funkcionális változások során is megtartottuk a jelenlegi bejáratokat melyek a megváltozott funkciókat jól kiszolgálják.

Funkcionális rehabilitáció:

A felújítás során az épület főbb utasforgalmi és szolgálati útvonalait, területeit megtartottuk.

Földszint:

A főbejáraton belépve az utas az indulási előcsarnokba érkezik, melyen keresztül az emeletre, illetve az utascentrumba juthat el, melyben 5 ügyfélpult (utazásszervezés, csoportos utazásszervezés, panaszügy, ált. információ) található. A utascentrumhoz belső közlekedővel kapcsolódnak a poggyász helyiségek, a teherlift. Az itt található lépcsőházon keresztül közelíthető meg a félemeleti öltözőblokk. Az indulási csarnok melletti térből egyik oldalt a hidraulikus személylift másik oldalt a poggyászmegőrző nyílik. Ezek mellett az indulási csarnokhoz különböző kisebb üzlethelyiségek kapcsolódnak.

Az elővételben jegyet váltók közül sokan az Északi ("érkezési") lépcsőt használják a szintkülönbség leküzdésére. A jelenlegi Északi lépcsőház nem felel meg az OTÉK előírásainak, egy lépcsőkarban lévő fellépők száma túl sok. Tervünk egy új háromkarú lépcsőt tartalmaz, mozgólépcső elhelyezés lehetőségével. Ez a lépcsőház a nagyobb forgalmú (érkező vonatok lökésszerűen ürülnek ki, éppen ezért az esetleges mozgólépcső ezen a helyen a legpraktikusabb. Az Északi épületszárny földszintjéről a nyomda elköltözik, helyén új irodák (munkaügy, számvitel, belső ellenőrök, menetkedvezmény helyjegyközpont) készülnek korszerű WC és teakonyha blokkal. Az anyagcsoport irodái is felújítandók, ide is terveztünk teakonyha WC blokkot.

Emelet:

Az emeleten a lépcsőházi előtérből nyílóan található egy váró utascsarnok (büfével). Az induló és jegyet váltó utas a lépcsőházi előtérből egy összekötő-folyosón keresztül belépve az új arculatú PSYS 150; 200 típusú pénztárblokkal találja magát szembe. A pénztárteremhez belső közlekedővel kapcsolódik a pénztárfőnöki, pénztárelnöki iroda. A jelenlegi várócsarnok helyén alakítottuk ki az un. "bevásárló peront" több kisebb - nagyobb bérbe adható üzlettel. Ez az összefüggő üzletterület lehetőséget adhat egy esetleges üzletlánci bérbeadásra is. Az érkezési lépcsőház mellett, jelenlegi helyén, de korszerűsített alaprajzzal készül a RESTI söntés és konyha. Az a funkcionális összekötés lehetővé teszi a teraszon való ételkiszolgálást. A terasz nap elleni védelme (Déli tájolású) két nagyméretű korhű, öntöttvas tartószerkezetű lenyitható ponyva helyezhető el.

Az épület Északi végében lévő forgalmi és igazgatási irodablokk szociális helyiségei alulméretezettek, tervünkben új női - férfi WC blokkot, teakonyhát és a szolgálattevő tartózkodóhoz egy tusolót javasolunk. Az épület mögött lévő angolakna lezárásainak megszüntetésével elérhető a környező falak kiszáradása. Az első emeleti lakás helyén irodák készülnek. A jelenlegi használaton kívüli pincerésszel drénezés, padlósüllyesztés, kent szigetelés után raktározási célokra felhasználhatók. A második emeleti szolgálati lakások korszerűtlen alaprajzi elrendezésű, félkomfortos kialakításúak. Javasolt lenne teljes felújításuk, viszont a felújítás előtt egy ár - értékarány elemzést kell készíteni, mivel hosszú távon a lakások megszüntetése, és helyettük irodai funkció bevezetése lenne a praktikus.

Homlokzatrehabilitáció:

Indóház téri homlokzat a főbejárati "hajó" kivételével nagyrészt a jelenlegi homlokzatok megegyeznek az eredetivel. A főbejárati hajó főpárkány fölötti része azonban igen megsínylette a többszöri tetőfelújítást. Eltűntek a tetőszinti kör ablakok melletti szoboralakos domborművek (az eredeti épületen hat szobor volt), valamint a párkány fölötti kő attika és az azon lévő négyzetes ablakokkal díszített oromzatok.

Tervünkben javasoljuk ezek eredeti állapotban történő vissza ill. helyreállítását. Az eredeti állapot rekonstruálható az eredeti tervekből (1. sz. melléklet) és a korabeli képeslapok ill. fotók (2. sz. melléklet) segítségével. A két saroktorony fedése a korábbi tetőfelújítás során eredeti formájában lett kijavítva, viszont az alkalmazott horganylemez helyett egy ide illően antikolt VM ZINK lemez fedés indokolt lenne, de ezt a fedés jelenlegi műszaki állapota nem indokolja, ezért az általunk javasolt rehabilitáció a toronyfedéseket megtartja. A jelenlegi palafedés (az eredeti tervek élgerinc bádogozásai arra utalnak, hogy korábban is palafedésű volt az épület) több helyen hibás, töredezett, javítása, pótlása szükséges. A tetőkről eltűnt csúcsdíszeket és díszes bevilágító - szellőző ablakokat pótolni kell. A jelenlegi kéményfedkövek kialakítása nem felel meg az épülettől elvárt esztétikai igényeknek.

A bejáratok fölötti kovácsoltvas szerkezetű üvegezett előtetőket pótolni kell. A posta és a felvételi épület között eredetileg egy tömör verandafal és középen egy árnyékszék épület rész volt. Ezek elbontása után készült a hatvanas években a jelenlegi koridegen homlokzatú tetőteraszos épületrész, a vágányok felöl árkáddal. Az utcai szinten a meglévő homlokzat elé egy új falat javasolunk, az épületegyütteshez illő homlokzattal. Az emeleti árkádsor jelenlegi formájában a vágány felöli homlokzat nyílásrendszeréhez igazodik. Véleményünk szerint az Indóház téri tömeg védelmében ezt a falat is át kell építeni, mivel a tér felöli nézete a dominánsabb. Az átépítés során a középső 4,6 × 4,6 m-es épületrész is visszaállítható lenne, mint a terasz kiszolgáló nyári üzemű söntés.

A homlokzatok vágányok felöli oldalán talán költségkímélési okokból már az építés során is egyszerűsítettek a tervekhez képest. Nem készültek el az Északi és Déli épületszárny tengelyébe tervezett tetőfelépítmények és a középső szárny attika és oromdíszei. Javasoljuk ezek terv szerinti megvalósítását, és ezzel az eredeti tervezői gondolat végrehajtását. A perontető és oszlopai az idők során teljesen tönkrementek, teljes cseréjük szükséges, korhű anyagok alkalmazásával (öntöttvas oszlopok, szegecselt acél rácsostartó kiváltók). Az eredeti perontetőn bevilágító ablaksávok is voltak, ezek visszaállításával biztosítható a vágány felöli helyiségek jobb természetes megvilágítása. Építésekor az épület vágány felöli oldalán a két beugró épületrész előtt egy szellőző angolakna húzódott a peron felöl öntöttvas korláttal. Ez az akna biztosította a földszinti támfal felöli hátsó helyiségek természetes szellőzését. Az aknákat időközben teljesen lezárták, így a támfal és az épület belső falainak a kiszellőzése nincs biztosítva. Ezek a helyiségek jelenleg nedvesek, dohosak. Javasoljuk az angolakna kibontását és eredeti funkciójú helyre állítását, ezzel biztosítva a támfal felöli falak kiszáradásának lehetőségét.

Az épület teljes klinkertégla burkolata tisztítást (épületfelújító kvarchomok fúvás, "fagyasztás", folyékony oxigénnel való fújás, stb.) igényel, a tisztítás során a meglazult részeket javítani pótolni kell. A kődíszek, párkányok, ill. lábazat több helyen errodált, pótlásuk azonos anyaggal és színárnyalattal történjen. A homlokzatokon a KANDELLÁBER RT által gyártott falikarokat, zászlótartókat helyezünk el.

Hajós Tibor