Design/Formatervezés

Szép új világ – Li Edelkoort szerint

2010.07.19. 10:04

Föld, tűz, rost, csont, bőr, ásvány, kő, kövület, kristály, gubó, anyagszerűség, kézművesség, természet, animizmus - kulcsszavak a Post Fossil kiállításon Tokióban, aminek Li Edelkoort, a trend előrejelzés nagyasszonya volt a kurátora. Várhelyi Judit recenziója.

“A jövő nincs teljesen hatalmunkban,
viszont nem áll teljességgel
hatalmunkon kívül.”

(Epikurosz)


Föld, tűz, rost, csont, bőr, ásvány, kő, kövület, kristály, gubó, anyagszerűség, kézművesség, természet, animizmus - kulcsszavak a 21-21 Design Sight galéria Post Fossil című kiállításán, amit Li Edelkoort, a trend-előrejelzés nagyasszonya állított össze. A tárlat nem kevesebbet ígért mint, hogy megmutatja a jövőt.

A jövő áramlatainak megbízható előrejelzése az üzleti világ grál-kelyhe. Különösen az olyan óriáscégeknél, amelyek nem tudnak villámgyorsan irányt váltani, létfontosságú, hogy helyesen érezzenek rá a trendekre, azokra a mély áramokra, amelyek a jövőbeni fogyasztói szokásokat befolyásolják.

 

 

 

Ezért olyan értékes, ha valaki érzékeny antennákkal rendelkezik és számtalan, apró jelből ráérez a még láthatatlan trendekre. Sámán vagy sarlatán - ez nézőpont kérdése, de Li Edelkoort ezen ritka emberek egyike, és találó, szisztematikusan felépített trend-előrejelző módszerét olyan világcégek vették igénybe, mint a Coca-Cola, a Gucci, a L’Oréal, a Nissan vagy a Siemens. A holland születésű Edelkoort már-már akkora befolyással rendelkezik, hogy előrejelzései akár önbeteljesítő jóslattá is válhatnak.

Ahogy az a kliensek listájából is látszik, a trend előrejelzés (trendforcasting) nem csak a divatcégek számára fontos, hiszen nem egyszerűen a következő szezon színeit jelzi előre, hanem kulturális jelenségeket, közösségi gondolkodásmódot, a fogyasztói preferencia változásait. Edelkoort saját módszerét a jövő régészetének nevezi, mert a régészekéhez hasonló munkamódszert alkalmaz - információmorzsákat, töredékeket, képszilánkokat keres, amikből következtetni tud a jövő társadalmára és eszközhasználatára.

A tokiói Metropolis magazinnak adott interjúban Li Edelkoort elmondta, ezúttal olyan kiállítást akart létrehozni, ami felrázza a japán dizájnereket, kizökkenti őket befelé forduló világukból. Edelkoort szerint ugyanis a hagyományos japán szépségideál, bár gyönyörű és a maga módján tökéletes, már megmerevedett, mert elfogyott körötte a kreatív energia.  

 

 

 

Edelkoort szerint a gazdasági krízis nyomában átalakul az értékrendszerünk és a kiállításon szerepelő 71 alkotó munkájában a jövő ilyen irányvonalát véli kiolvasni. Az új generáció - művészek, kézművesek, dizájnerek - szakít a materialista gondolkodásmóddal és visszanyúl a gyökerekhez, a dolgok készítésének primitív eredetéhez - de egyben képes arra is, hogy a modern technológiát felhasználva formáljon egyedi darabokat. Ez a generáció, mondja a kiállítás, zsigeri kapcsolatban áll a természettel - ami jó hír Japánnak, ahol az animista shinto vallás ma is befolyásolja a mindennapokat.

Milyennek láttam én, a kiállításlátogató a jövőt? Némiképp lehangolónak. A barna, okkersárga és sziena barna színek a csontokkal és lenyúzott állatbőrökkel együtt a katasztrófafilmekben megszokott új-kőkorszak fenyegetését idézte fel bennem. A kiállítás 71 alkotó munkáját mutatja be, akiknek kétharmada holland. Az előrejelzés így némileg szűk mintára épül, ami reményt ad arra, hogy a kiállításon bemutatott, tagadhatatlanul érdekes és provokatív, de meglehetősen ambivalens jövő talán mégsem jön el.

Li Edelkoort neve Magyarországon sem ismeretlen, hiszen több előadást tartott már Budapesten. Cége, a Trend Union nemrég nyitotta meg tokiói irodáját.

A Post Fossil kiállítás 2010. április 24-től június 27-ig volt látható a 21_21 Design Sight galériában, Tokióban.


Az epiteszforum.hu 2008-ban interjút készített Dávidházy Pannival, aki trendelemzőként, design menedzserként, kurátorként dolgozik Budapesten és Li Edelkoort munkatársa volt a Trend Unionban.  (Markó Barbara interjúja