Gulyás Bálint és Mészáros Orsolya (MÁS Építészek) először a csákberényi esküvői acél kápolnájukkal hívták fel magukra a figyelmet, majd ezt követte a budai lakás átalakításuk, melyben már nemcsak megjelenik az acél, de ez adja otthonuk esszenciáját.
Gulyás Bálint és Mészáros Orsolya (MÁS Építészek) először a csákberényi esküvői acél kápolnájukkal hívták fel magukra a figyelmet, majd ezt követte a budai lakás átalakításuk, melyben már nemcsak megjelenik az acél, de ez adja otthonuk esszenciáját. Az építész páros egy spanyol építészirodánál tanulta meg, hogyan lehet belső terekben igazán jól használni ezt az anyagot anélkül, hogy a ridegség jusson róla eszünkbe, és azóta is több munkájukban köszön vissza. A duó egyelőre szárnyait próbálgatja, megrendeléseik közül sok jelenleg tervszinten halad, mindeközben pedig tervpályázatokon méretik meg magukat, hiszen mint mondják, ebből tanulnak, inspirálódnak. A MÁS építészek a csupa acél lakással berobbantak a köztudatba, az elmúlt időszakban pedig ismét felfigyelt rájuk a média: a csákberényi ház hét fallal projektjük egyelőre kidolgozás alatt álló koncepció, mi kiváncsian várjuk a végeredményt.
Beszéljetek egy kicsit magatokról! Mi jellemzi az irodátokat, mik azok az elvek, értékek, melyek mentén alkottok?
MÁS: Munkánk legfontosabb része az analízis – a hely, a program, a megrendelő személye mind egy komplex rendszer részei, amelyek egyedülálló struktúrát hoznak létre. Ennek alapos vizsgálata elengedhetetlen számunkra egy koncepció megfogalmazásakor. Az egyéb körülményeket, a bonyolult és szigorú előírásokat - energetika, tűzvédelem, szabályozás – igyekszünk lehetőségként értelmezni, melyek alternatív megoldásokra és sokszor egyedi technológiával való kísérletezésre ösztönöznek minket. Egy projekt építészeti koncepciójának megfogalmazása számunkra ezen körülmények értelmezése, elemzése során alakul ki, tulajdonképpen organikus módon ezekből növekszik. Az így létrejövő képlet az, amit a tervezés során végigkövetünk a helyszínrajztól egészen a csomópontokig. Ahogy a természeti erők globálisan alakítják a természetet, úgy alakítja az így felállított szabályrendszer már-már magától az adott tervet.
Fiatal irodaként mennyire fenntartható a praxis? Milyen nehézségekkel néztek szembe és ezeket hogyan kezelitek?
MÁS: Nehéz. Lépésről lépésre haladva próbálunk növekedni, de sokat küzdünk azzal az általános látásmóddal, mely az akár középszerű, de megvalósult épületekkel rendelkező irodákat egy – szinte – csupán tervekkel rendelkező iroda elé helyezi. Jelenleg építési fázisban van néhány projektünk, melyek a későbbi versenyhelyzetekben segíthetnek előrébb végezni. Ez persze egy hosszú és küzdelmes folyamat, melynek az iroda fenntartása inkább eszköze, míg célja a magyar építészet megreformálása, visszahozva azt a progressziót, ami valahol a posztmodern alatt elveszett belőle.
Több munkátokban is visszaköszön az acél - csákberényi kápolna, budai lakás -, mi az, amitől ilyen különleges számotokra ez az anyag?
MÁS: Számunkra a különböző anyagok nyersen, természetesen a legszebbek. Az acél építészeti alkalmazása bár sokaknak szokatlan, közel 200 éves múltra tekint vissza. Itthon nem olyan gyakori az a jellegű felhasználás, amit mi képviselünk, azonban világszerte rengeteg nagyon jó példával lehet találkozni. Az RCR Arquitectesnél töltöt időszak alatt ismerkedtünk meg mélyebben a nyers anyagokkal, melyek erőteljességét próbáljuk kihasználni projektjeinkben.
Az elmúlt időszakban a "ház hét fallal" tervetek bejárta a nyilvánosságot, csak úgy mint korábban a csupa acélból készült lakásotok. A hét párhuzamos fal az eltolásokkal érdekes tömegjátékot ad. Hogyan alakult a koncepció?
MÁS: A koncepció a ‘szokásos’ módon, a helyszín-program-megrendelő és az egyéb szabályok elemzésével kezdődött. Ebben az esetben egy lejtős, gyönyörű, vértesi telek találkozott egy műkedvelő megbízóval. Ezt specifikálta, az építészeti program, az ütemezhetőség igénye, a rengeteg rendelkezésre álló kő a szakképzett kőműves hiányával párosulva. A telek, a Vértes, a kő, a sok műalkotás, az ütemezhetőség és némi intuíció alapján jött létre a terv alapját képező hét fal és annak építési technológiája. Melyek közötti űrt az építészeti program - a viszonylag szeparált terek sora - töltött ki.
Az imént említett háznál a játékosságot, a kísérletezést emeltétek be a tervbe. Az építészetben milyen szerepe van, vagy számotokra mit jelent a játékosság?
MÁS: Mint az élet minden szegmensében, nagyon fontos. Bár úgy gondoljuk, hogy a hagyományok elengedhetetlen részei az építészetnek, de ha csak arra támaszkodnánk, azokat egyszerűen megismételve, lemásolva elveszítenék értéküket. A hagyomány mindig eszköz és nem cél. Szeretünk kísérletezni, törekszünk az innovációra. Mivel minden tervünk nagyon ‘más’, szinte kivétel nélkül olyan területre tévedünk, amit először meg kell tanulnunk, hogy utána mozoghassunk benne. Akár egy homlokzati rendszer parametrizálása, akár egy új anyag felületkezelése, mind folyamatos kutatásra és tanulásra ösztönöz minket. Úgy gondoljuk, hogy kísérletezni mindig szabad és kell is, hogy végül felelősségteljesen tudjuk levonni a következtetéseket.
Az oldalatokat böngészve rengeteg terv található. Mi az, ami ezek közül úgy tűnik, hogy meg is valósul?
MÁS: Több projektünk is épül, főleg kisebb nyaralók, hétvégi házak. Ezek remélhetőleg tavasszal átadásra kerülnek. A ház hét fallal kiviteli terv fázisban van, ezen kívül néhány koncepció terven dolgozunk. Jelenleg próbáluk minél több pályázaton indulni, melyekből rengeteget tanulunk és melyek inspirálnak minket a munkáink során.
Fürdős Zsanett