Díjazásban nem részesült
28. sz. pályamű
Nirmana Építésziroda Kft.
vezető tervező: Vékony Péter
Részlet a műleírásból
Az épített környezet ismertetése, helyszín
A tervpályázati kiírás alapján a város egy korszerű nevelési központ programját vázolja fel, amely az egész város, sőt talán a környező települések igényeit is képes kiszolgálni.
Összességében az építési telek nem igazán ideális adottságai (gázvezeték, elektromos kiváltások, az utak és területek szabályozatlansága és állapota) és a program nem állnak ellentmondásban egymással.
Az építési telek
Szigetszentmiklós város kertvárosias környezetében helyezkedik el. A telek jelenleg mezőgazdasági művelés alatt áll. Tájolása északnyugat-délkeleti, az oktatási és sportkomplexum telepítése lehetséges, de nem ideális.
A telek nyugati sarkát egy nagynyomású gázvezeték „vágja” le. Az elektromos légvezetékek föld alá telepítése megoldható. A környező épületek jellemzően magastetősek és egyszerű kivitelűek. Egységes utcaképről nem lehet beszélni. Inspiráló középület a tervezési terület közvetlen közelében nem található.
Telepítés
A négyzethez közelítő telekforma geometriai méretei több telepítési lehetőség felvetését tették szükségessé. A tájolás északnyugat – délkeleti. (Ez a sportpályák szempontjából nem ideális, de nem is kedvezőtlen.) A futópályák elhelyezésekor a +/- 20 százalékos eltérés az É-D-i iránytól tartható. Valamennyi lehetséges telepítési alternatíva elemzése után döntöttünk az általunk helyesnek vélt a megoldás mellett. Ez a telepítés a komplexumot három fő elemre bontja. Ezek:
- oktatási szárnyak
- óvoda
- sportcsarnok
A kiírás szerint az iskola, a zeneiskola és a sportcsarnok egy funkcionális egységben helyezkedik el. A sportcsarnokot, a könyv- és adattárat, a hangversenytermet, a konyha-éttermet, a sport és szabadidő egységeket és létesítményeket, valamint az illemhelyeket az iskolás népesség és a felnőtt lakosság közösen használja.
Építészet
Az iskola tervezésekor mint közösségi teret fogalmaztuk meg a létesítményt. Nyitott, ugyanakkor saját intim világgal bír. Építészeti gondolatként a nevelés lehető legideálisabb külső és belső környezetét és a terek és közterületek kapcsolatát emelnénk ki. Az iskola és óvoda telkének egy része egyértelműen a gyermekek és oktatóik privát területe, ahol a szülők és a városlakók, vendégek és vendéglátók is egyben. Másik része, a játszóterek, zöldfelületek és park a városlakóké és a tanulóké tanítás után. A mai oktatásra jellemző teljesítménycentrikus magatartás ellenpontjaként olyan tereket hoztunk létre, ahol az oktatási időn kívül is szívesen tartózkodnak a tanulók és tanáraik. Második otthon? Bizonyos értelemben igen, de mindenképpen csak (!) második.
Egy kisváros komfortérzetét jelentősen javíthatja a nevelési komplexum (pl. a lokális értékek gazdagodása miatt), ugyanakkor első megközelítésben csak egy burok, amelyen belül valódi tartalom születhet.
Épületszerkezetek általános ismertetése
Az iskola monolit vasbeton vázas rendszerű épület vázkitöltő falazattal. A kitöltő falazat pl. NF Porotherm 38-as kerámia falalazó blokk.
A födémek és a merevítő falak szintén monolit vasbeton anyagúak. Az attikafalak a födémekkel együtt kerülnek kivitelezésre és szintén vasbetonból készülnek. A délnyugati szárny teljes egészében vasbetonból készül az egykarú lépcsőkkel együtt. Az óvoda falas rendszerű, monolit vasbeton födémmel, amely a tetőhajlást követi. A fénykürtők fa szerkezetűek, a tetőszerkezet részei.
Az épületek extrém vastag, vakolható ásványgyapotot, vagy OPEN hőszigetelést kapnak min. 10 cm vastagságban.
Az iskola és általában a lapostetős részek PVC tetőszigetelést kapnak. Az óvoda szekunder tetőszerkezetét titáncink lemezzel borítanánk.
Az épületek külső héja a gazdaságossági szempontok alapján festett vakolat, törtfehér színben, földszínnel „törni” nem szerencsés. A lábazat max. 40 cm mészkő.