Épületek/Középület

Szoba kilátással - családi ház Ukrajnában

2016.11.30. 16:00

Míg E. M. Forster azonos című regényében a kilátás egy belső udvar falaira nyílik, addig a Yakusha Design Studio által tervezett kocka családi ház lakói Kijev sűrű fenyőerdejét nézhetik naphosszat. Sőt, a természet a fák között megbújó épület belsejébe is bekúszott: farönk és levél motívumok, erdő- és földszínek, nyersen hagyott fafelületek jellemzik a tereket. Bán Dávid írása.

Hatalmas kockát helyezett el Kijev egyik erdős elővárosában az ukrán Yakusha Design Studio. A Viktoria Jakusa nevével fémjelzett építészeti, belsőépítészeti és formatervezési vállalkozás 2002 óta számos projekttel jelent meg Ukrajna-szerte, az egyedi használati tárgyaktól kezdve egészen a családi házak teljes körű megtervezéséig. Noha az elkészült munkák minősége hullámzó, egyes darabjait a nemzetközi sajtó is pozitívan értékelte, sőt a stúdió számos szakmai díjat is elnyert már. Korábban eklektikus családi házakat terveztek, most ezt a sort törik meg a végtelenül egyszerű, kocka alakú erdei házukkal.



Az épület vonalvezetésében az erdő fáit idézi, kívülről csak a leglényegesebb, primér formája rajzolódik ki. A fehér és nagy üvegfelületekkel ellátott kubus belsejéről csak sejtéseink lehetnek. Miután átlépünk az ajtón, tágas tér, funkcionalitás, részletgazdagság, precíz formatervezés vár minket - jobban mondva azt a háromgyermekes családot, akinek otthonául szolgál. A 200 m2-es ház térstruktúrája alapvető képlet szerint rajzolódik ki: a földszinten a közösségi terek, nappali, konyha, és a garázs van, míg az emelet a háló- és a gyerekszobák világa, gardróbbal, fürdővel.



A földszint tereit is a megszokott és jól bevált forgatókönyv szerint tervezték: a nappali - étkező - konyha hármas egybeépült, sőt, hatalmas üvegfelülete miatt ez a rész az, amelyik leginkább kapcsolatban van a házat körülvevő környezettel. A helyiséghármasból feltárulkozó panoráma már kevésbé megszokott, hiszen a nyílegyenes, hosszú és vékonytörzsű fenyők sűrű rendje nem tág teret, hanem egyfajta sztoikus nyugalmat von az épület köré.



A belső térben alapvetően a fehér és a világos színvilág dominál, mindez kellő arányban oldódik fel a nyersen hagyott fafelületekkel. A tervezői koncepció az erős ökológiai hatásra, a természetesség megjelenésére törekszik, ám ez a tölgyfa padlón, a 100%-os gyapjú textíliákon és kárpitokon túl nem érhető tetten. Nem ismert a ház energetikai kialakítása, a beszámolók a hangzatos elképzeléseken túl nem adnak részletes betekintést az energiafelhasználásba, a fenntarthatóságba, a károsanyag-kibocsátás mértékébe. A természet inkább csak dizájn elemként, rendszeresen megjelenő motívumként köszön vissza a ház különböző részeiben.

Az egyik galériázott gyerekszobában kifejezetten vidám és látványos megoldásokat találunk a zöld és barna színvilággal, a sövényként futtatott korlátokkal, valamint a fa mintázatú függönnyel. A másik gyerekszoba dobogószerű kialakítása ötletes, efelett tanulósarok, alatta fiókként kihúzható ágy van. Előbbiek éles ellentéte a komor - kriptaszerű - hálószoba, amelynek sötét tónusával - a tervezői elképzelés szerint - a természet hangulatát kellene megidéznie, miközben a nyugalom és kikapcsolódás tereként funkcionál.



Két szintet egybenyitó magas légterével a nappali a legszellősebb helyiség, ez a közösségi központ, ahol a ház lakói a legjobban kommunikálhatnak egymással. Innen légies, lebegő, a falból kilépő és csak egy üvegkorláttal ellátott lépcső vezet az emeletre. A természet visszatérő motívumaként jelenlévő farönkök ülőfelületként, tárolóként és posztamensként funkcionálnak. A gondosan, számos részletében végiggondolt és pontosan megtervezett belső tér látványa azonban kelt némi hiányérzetet. Nem látunk könyvespolcokat, barátságos kuckókat, olyan tereket, amelyek igazán megtelnének élettel. Ezért a ház ugyan pontos, funkcionális, magas szinten megtervezett, mégis steril marad.  

Bán Dávid