Közélet, hírek

Sztárépítészek nyerték a Közlekedési Múzeum pályázatát

2019.02.28. 14:03

FRISSÍTETT! A Diller Scofidio + Renfro tervezheti a Közlekedési Múzeum új épületegyüttesét. A New York-i iroda portfóliójában számos középületet találunk, de a High Line nevű, egy már használaton kívüli metróvonal parkosítása tette őket világhűvé. Tekintsék át velünk a többi díjazott pályaművet is!

Különleges pályázat volt a Közlekedési Múzeumé, hiszen sokkal több kérdésre kellett választ adnia az építészeknek, mint ami megszokott” – vezetett be minket Kristin Feireiss a zsűri munkájának összefoglalójába, aki 2013 és ’17 között a Pricker díj bírálóbizottságának is tagja volt. "Nagyon magas építészeti minőséget felvonultató tervek születtek, amelyek mind arra fókuszáltak, hogyan lehet átfordítani örökségünket egy mai építészeti nyelvre."

 

 

Fontos szempont volt a bírálók számára, hogy olyan környezet jöjjön itt létre, ami minden generációnak izgalmas és élvezhető. Egy ilyen nagy múzeum, és annak környezete az egész kerületre hatással van, a tervezési feladat során a pályázóknak egyszerre kellett tehát szűken és tágan értelmezett urbanisztikai szempontokat, a kortárs múzeumok működését és a figyelemfelkeltő esztétikai minőséget is figyelembe venniük. "A győztes projekt legfontosabb eleme a nyitottság, valamint az érzékeny dialógus régi és új, kint és bent között" - tudhattunk meg.

 

 

Vitézy Dávid, a múzeum főigazgatója a Közlekedési Múzeum történetének ismertetése során felhívta a figyelmet arra, hogy a világon az elsők között jött létre hazánkban (még a millenniumi kiállítás részeként) a közlekedés történetével foglalkozó intézmény. Időszerű volt új otthont keresni a múzeumnak, hiszen jó ideje már nem fért el a korábbi, a Városligetben található épületben. 2017-ben megszületett tehát a döntés, a kőbányai Északi Járműjavító pedig ideális helyszínnek bizonyult az intézmény számára. 2018 első felében mestertervezés zajlott, amelynek alapján megállapították az új múzeum felé támasztott elvárásokat; ezt követően 2018. nyár végén írták ki a kétfordulós tervpályázatot.

 

 

A pályázatra számos irodát meghívtak, de megadák a lehetőséget arra is, hogy bárki pályázhasson. A második fordulóba összesen 15 iroda jutott tovább, nekik volt arra lehetőségük, hogy benyújthassanak pályaműveket. Ettől a ponttól kezdve a tervpályázat titkos volt, a zsűri természetesen nem tudhatta, kinek a tervét bírálja. A tervezési terület a Dízelcsarnokból, annak fejépületéből, egy hidegháborús bunkerből és a Hungária körúttal párhuzamosan elhelyezkedő művelődési házból állt.

Az 1870-es évektől kezdve zajlott itt vasúti járműgyártás és karbantartás, amit a sok évtizednyi működés után 2009-ben zártak be végül – azóta üresen áll. Nagyon szerencsés, hogy állami tulajdonban maradt az épíületegyüttes, így nyílt mód arra, hogy ez a jelentős fejlesztés itt valósulhasson meg. „Még több évre vagyunk attól, hogy a múzeum megnyithassa kapuit” – figyelmeztetett Vitézy.

 

 


A díjazott pályaművek:

1. díj: Diller Scofidio + Renfro és M-Teampannon

"A közlekedés a városok, az emberek jövőjéért létezik, ez a múzeum pedig méltán demonstrálja mindezt" – mondta el köszöntőjében Charles Renfro a díj átvételekor. „A közlekedés az emberek és a technológia együttműködésére alapul, a mi célunk pedig nem volt más, mint e kapcsolatrendszer megmutatása” – foglalta össze tervük lényegét.

 

 

A világhírű New York-i iroda terve közvetlen kapcsolatot teremt a nyilvános közparkként is működő külső tér és az épületek között. Az ipari épületek jellegzeteségeit megtartó, a meglévő épületekre tisztelettel tekintő terv az átmeneti terekre összpontosít. Az egymásba mozgatott szintek, üvegfalú folyosók a jellegzetes közlekedési infrastruktúrát idézik. Az egyszerű kubusokból építkező, új épületek jól érthető és könynen átlátható kapcsolatot teremtenek az együttes különböző korú házai között, a Dízelcsarnok szigorú rendjét praktikusan használták ki a nagymáéretű műtárgyak elhelyezésére. 

 

 

A Diller Scofidio + Renfro nemzetközi hírű, New Yorki-székhelyű építésziroda, melyet 1981-ben alapítottak. Elsősorban kulturális, színházi, zenei és táncszakmai épületek tervezésében jeleskednek, ők tervezték újra a Lincoln Center előadóművészeti központját, irányították a világhírű dzsessziskola, a Juilliard renoválását és kibővítését, az Amerikai Balettiskola bővítését és a New York State Theater lobbijának felújítását. További munkáik a Momát, a Berkeley Művészeti Múzeumot, valamint a Rio de Janeiro-i Copacabana Kép- és Hangmúzeumát érintik.

 

 

 

2. díj: Reichen et Robert and Associetes, Plant Atelier Péter Kis, Ralph Appelbaum Associates

 







 

3. díj: Építész Stúdió Kft. és Design Studio H2E

 








 

Megvétel: GMP International GmbH

 




 

Megvétel: Foster & Partners, CÉH Zrt.