Épületek/Irodaépület

Szuperhősök között - a Skyscanner irodája

2016.02.04. 15:12

Az elmúlt években gombamód szaporodnak az Y generációs irodák, ez nem csoda, hiszen a munkavállalók nagy része már ebből a korosztályból kerül ki. A Sárosdi-Mádi Krisztina és Láncos Áron tervezte Skyscanner irodáját a popkultúra hősei, az élénk színek és a természet járja át. Fürdős Zsanett írása. 

Amikor a Skyscanner budapesti irodáját tervezték, Sárosdi-Mádi Krisztina és Láncos Áron fő koncepciója az alaprajzi elrendezésből és az arculatot meghatározó hangsúlyos színekből, formákból állt. Az előbbi minden irodánál az ott végzett munka milyenségéből következik, azt kell tükröznie és kiszolgálnia. A dizájnelemek ettől nem választhatók külön, hiszen együtt alkotják a létrejövő tér személyiségét. Az iroda fiatal, kreatív közössége inspiráló és kényelmes környezetre vágyott, amely lendületet ad a munkához, ahová kiskedvenceiket is elhozhatják.



A Skyscannernek már számos irodája van a világon, így a különböző irodákból érkező kollégák látogatására is fel kell készülni. Ezért rendezvények tartására alkalmas terekre is szükség volt és olyanokra is, melyek a spontán kommunikációt segítik elő. Miután fény derült a dolgozók lehetséges létszámára, a csoportok összetételére, a munkamódszereikre és arra, hogy milyen környezetre van szükségük, jöhetett az arculati elemek megformálása. "Ebben hatalmas segítségünkre volt a Skyscanner budapesti csapata, akik maguk között kreatív ötletelést tartottak, melynek eredményeit megosztották velünk, így informálva minket a kiemelten fontos irányvonalakról. Az elfogadott elrendezési alaprajzok (spaceplan-ek) után prezentáltuk a dizájn elemeket tartalmazó látványokat és skicceket, melyekben igyekeztünk megjeleníteni, beledolgozni a belsőépítészetbe mindezeket összegyúrva, a Skyscanner színeit és a dolgozók álmait. Úgy érezzük, ez nagyon jól sikerült." - mondták az alkotók.


 
Az elmúlt években hatalmas igény mutatkozik az Y-generációs irodák létesítésére, ami nem csoda, hiszen a munkavállalók nagyrésze már ebből a korosztályból kerül ki. Vajon mi az, amivel meg lehet fogni őket, milyen irodában dolgoznának szívesen? Mindezek mellett nem elhanyagolható kérdés, hogy vajon mi teszi a Skyscannert különlegessé és mi az, ami kiemeli az "ezredfordulós" nemzedék irodáinak láncolatából. A válasz egyszerű. A tervezést megelőző ötletelésben minden dolgozó részt vehetett, aki akart. Az ötleteket házon belül rendszerezték és a legfontosabbakat, a visszatérő kéréseket közvetítették a tervezők felé. Ez akár lassíthatná a folyamatot, de itt nem így történt.

Olykor előre elvárt koncepciót kell teljesíteni, meghatározott anyagokkal, jelen esetben csak bizonyos elemek megjelenése volt elvárás, amelyek finoman jelzik, hogy egy Skyscanner irodában járunk. Mindemellett a dizájn megformálását nagyfokú szabadság jellemezte, amellyel maximálisan és hozzáértően éltek a dolgozók, így a tervezés során új ötletek születhettek. Ezeket a folyamatos párbeszéd során formálták, csiszolták, míg végül létrejött ez az eleven tér. A Skyscanner Budapest voltaképpen egy magyar start-up, a Distinction felvásárlásával jött létre. Ők lettek a Skyscanner mobilapplikációkat tervező csapata. Az anyacég maximálisan tekintettel volt a budapesti csapat igényeire, és a végeredmény jól mutatja a globális és lokális sajátosságok harmonikus egységét.



A MadiLancos Studio alaposan felmérte a dolgozók igényeit, így az általuk összeállított irányvonalak adták az inspirálódás alapját. Természet, filmek, rajzfilmek, a popkultúra elmaradhatatlan szuperhősei, ezek mind a közkedvelt geek kúltúra részei, és persze a Distinction-örökségei. "A filmek, képregények, retró számítógépes játékok, áramkörök, Lego, Budapest, fényreklámok, utazás, stb. témák számunkra is inspirációs források, amelyeket igyekeztünk megjeleníteni, lefordítani a belsőépítészetben, grafikai megjelenésben. Így például láthatók a falakon óriási szuperhősök, az egyik tárgyalóban az asztalt olyan matricával borítottuk be, amint Budapest térképe látható, míg máshol a falakon látunk gyönyörű, utazással kapcsolatos fotókat."
 
A Skyscanner brand egyik eleme a színes gumipadló, mely annyira hangsúlyos, hogy összetéveszthetetlenül definiálja, hogy az ő irodájukban járunk. Ugyanakkor kimondott igény volt a természet közelségére, így a "márka színek" (magenta, lime zöld, türkiz kék, fehér, szürke), a grafikus, egyszínű felületek közé természetes faanyagot illesztettek. Így esett a választás az OSB lapra, ennek köszönhető a laza, loftos hangulat is. A közösségi szinten található élő zöldfal, a vizuális elhatárolást nyújtó zöld függő ládás beültetés, valamint az elvonulós szoba mennyezeti grafikus tapétája szintén a természet közelségét igyekszik visszaadni.



Sok írható felületre volt igény, ezek a legó fallal együtt az irodatereket körülvevő falakat borítják. Az álmennyezet és a közösségi terület egyedileg tervezett, színesre festett elemekből álló burkolata fagyapot, melynek jó visszhang-elnyelő akusztikai tulajdonságai vannak. A grafikák nagyrészt digitális nyomtatott tapétára kerültek, kivéve a közösségi szint kézzel készült grafikáját. A dizájn tárgyakban, lámpákban igyekeztek magyar tervezők munkáit is felhasználni: így a magyar start-up cég mellett ezzel is helyivé tenni a Skyscanner budapesti irodáját.

Fürdős Zsanett