A fókuszban csomópont humanizálása, korszerűsítése és a meglévő kialakítás felülvizsgálata áll. A tanulmányterv egy későbbi, engedélyezési szintű tervdokumentáció alapja lehet.
Tanulmánytervet készíttet a BKK a népligeti csomópont fejlesztése céljából. Ahogy a közbeszerzési értesítőből kiderül, a IX. kerületi Könyves Kálmán körút - Üllői út találkozásánál lévő csomópont korszerűsítése, a meglévő kialakítás felülvizsgálata és humanizálása áll a koncepció fókuszában.
A tervező feladata felülvizsgálni a jelenlegi forgalmi rendet, figyelembe véve a rendelkezésre bocsátott műszaki diszpozícióban foglalt szempontrendszert és a főváros hatályos fejlesztési stratégiáit. Ennek alapján egy döntéselőkészítő tanulmánytervet kell elkészíteni, ami egy későbbi engedélyezési szintű tervdokumentáció alapja lehet.
A tanulmánytervnek meg kell vizsgálnia a csomópontban a legfontosabb közúti és közösségi közlekedési kapcsolatokat. Feladat még a kialakításokból következő egyéb, a Könyves Kálmán krt. – Üllői út belterületi, háromszintű, 2x2 sávos, mintegy 650 méter hosszúságú felüljárót és több kivezetéssel rendelkező, a metróállomás megközelítésére szolgáló aluljárót, valamint kétirányú villamos átvezetést magában foglaló, jelzőlámpás csomóponton felül más érintett csomópontok tanulmánytervi szintű vizsgálata, a szükséges átalakításukra történő javaslat megtétele az egyes tervváltozatokon belül.
A csomópont humanizálásához kapcsolódóan továbbá be kell mutatni az egyes forgalmi kialakítások mellett létrejövő közterület korszerű, magasszínvonalú, városias kialakítását is, az esetlegesen felszabaduló területek zöldítésének és használatának módjait. (Frissítés: szerződést ugyanakkor egyelőre nem kötöttek, mert az indoklás szerint az egyetlen ajánlattevő, a Főmterv Zrt. által benyújtott ajánlat meghaladta a rendelkezésére álló fedezet összegét.)
A Népliget érintett a Budapest Fejlesztési Központ égisze alatt megvalósuló Déli Körvasút projektben is, amelynek keretében kialakítanak itt egy új megállót. Az Üllői út keresztezésénél építendő vasútállomás tervezésére 2020 tavaszán írtak ki tendert, azzal a céllal, hogy megteremtse az M3 metró és a Déli Körvasúton közlekedő vonatok közötti, régóta hiányzó átszállási lehetőséget, egyben kiszolgálja a Népligetet és a környező fejlesztési területeket, így közvetlen kapcsolatot adva a 2022-es férfi kézilabda EB-re felépülő rendezvénycsarnoknak is. A vasúti összeköttetés a térségben található és fejlődő irodanegyed közvetlen repülőtéri kapcsolatát is biztosíthatja a jövőben, és kapcsolatot adhat a népligeti buszpályaudvar felé is - írta Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója tavaly aktuális posztjában.
A BFK, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő és a MÁV együttműködésében kialakított műszaki tartalom szerint a Népligetnél két középperonnal terveztetik az új megállót, ami lehetővé teszi, hogy a Déli Körvasúton a nyugati agglomerációból érkező, Kelenföld - Nádorkert - Közvágóhíd érintésével közlekedő elővárosi vonatok megállhassanak Népligetnél és innen a jövőben három irányba (Kőbánya-Kispest, a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső felé) is továbbhaladhassanak. Az új megálló az elővárosi vonatokon túl a Déli Körvasúton közlekedő távolsági vonatok számára is biztosítja majd a megállás lehetőségét, emellett kapcsolódni fog az M3 metró Ecseri úti állomásához, melynek a vasúti megállóhoz közelebb eső végén, a 3-as villamos megállója mellett új liftes kijáratot építenek. Az új metrókijárat - illetve az Üllői út - Ecseri úti csomópont - és a vasúti megálló között közvetlen nyomvonalon fedett gyalogos útvonalat terveztettek.
A BFK és a NIF felkérésére három építésziroda készítette el párhuzamosan a vázlatterveket az állomásra, amely részben az 1-es vasútvonal Üllői út felett áthaladó vasúti hídján épülne: az építész stúdió, a Bright Field Studios és a Sporaarchitects. A tervezőt idén januárban ki is választották: ahogy arról mi is beszámoltunk, a döntés értelmében a Főmterv Zrt. mint a vasútvonal ezen szakaszának tervezője irányításával a Sporaarchitects irodájáé és a szakági tervezésben közreműködő Paragram Studióé a munka, amely nemcsak a vasúti megállóra terjed ki, hanem az annak megközelítését segítő közterületekre is, figyelembe véve a ferencvárosi és kőbányai fejlesztési terveket. Az engedélyezési tervek elkészülte után várhatóan 2022 elején kezdődik a közbeszerzés az állomás megépítésére, és 2026-ra készülhet el.
A Népligetről mint Budapest legnagyobb közparkjának megújításáról 2020 decemberében indított kérdőívet az önkormányzat, a környékbelieket és park használóit megszólítva, ennek eredményét itt lehet megismerni. A szakmai tervezés során ezt is figyelembe véve elkészült egy egyeztetésre szánt stratégiai terv, amit július végéig lehetett véleményezni.