Épülettervek/Középület

Térbútor-térplasztika, szoboróra és műtárgy megalkotása az ELTE beruházásához kapcsolódva - pályázati eredmény

2007.11.26. 10:37

A szoboróra megalkotására kiiírt pályázat eredménytelen volt.
A térbútor - térplasztika nyertesei: Kelemen Zénó - Gyüre Zoltán: ”Hullámpad” és Körösényi Tamás: ”Felvonásköz” c. alkotása
Műtárgy megalkotása falfelületre (Gólyavár) nyertese: Pauer Gyula: ”Gólyavári panno” c. alkotása 

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem egyetemi beruházásának létesítéséhez kapcsolódva - a Magyar Universitas Program keretén belül - kiírt képző- és iparművészeti pályázat eredménye.

A szoboróra megalkotására kiiírt pályázat eredménytelen volt.

A térbútor - térplasztika (Ifjusági udvar) pályázat nyertesei:

Kelemen Zénó - Gyüre Zoltán: ”Hullámpad”

 

és

Körösényi Tamás: ”Felvonásköz” c. alkotása

 

 


A nyertes pályaművek méltatása:
KELEMEN ZÉNÓ-GYÜRE ZOLTÁN: ”HULLÁMPAD”
acrylgyanta, vegyestechnika,
300x700x130 cm


A rendkívül monumentális, hét méter hosszú hullámívű plasztika matt fehér színével hangsúlyos pontot jelöl ki a kissé szigorú építészeti környezetű, belső udvarban.
A szobor és térbútor közötti, átmeneti tárgyként működő plasztika egyszerre organikus és geometrikus forma, egyfajta átmenetet képez az épület és az udvar fái közt. Emlékeztethet a szívverés, vagy az agyhullámok mérésére szolgáló EKG, EEG görbéire is, de térbeli olvasata legalábbis az időbeliség, történés, változásra vonatkozó asszociációkat kelt. Felfogható a fokozódó és újra kisimuló feszültség ábrázolásaként is: a pályázó mint biorealista szobor határozta meg a művet. Az egyszerű alapformán ejtett hasítás, majd a csavarások párhuzamos sorsok zajlásának képe is lehet. A hullámzó mozgás, a kerek formák talán könnyebben összhangba hozzák a kissé rideg épületek által közrefogott teret. A szobor mint használati – üldögélésre alkalmas – tárgy is szolgálhatja a bölcsészkar hallgatóit.

KÖRÖSÉNYI TAMÁS: ”FELVONÁSKÖZ”
hegesztett vas váz, színezett poliészter, 5 darab
190 x 160 x 90 cm

A Kortárs Művészeti Zsűri Körösényi Tamás: Térplasztikák / Térbútorok művét tartotta érdemesnek az ELTE Bölcsészettudományi Kar Trefort-kert rekonstrukciójához.
Az öt darab plasztika más-más színű, a formák a térben gyűrődnek, amorf alakjuk alkalmas szobrászati térmeghatározásra éppúgy, mint ülő alkalmatosságként is használható térbútor feladatra is. Egymás közötti kapcsolatuk meghatározza és színesíti a kert látványát de ugyanakkor közösségi tér kialakítására is képes. Van közülük olyan, amellyel forogni lehet, de mindenképpen beszélgetések, találkozások helyszíneként is használható.
A szoborcsoport eredetije a „Szellemeim” – még térbútor funkció nélkül, már ismert korábbról –, ezt dolgozta át és tette alkalmassá a művész az új feladatra.



További szerzők és alkotásaik (a nyilvánosságrahozatalhoz való hozzájárulás alapján):

Czibor Éva: ”Közösségi tér
Csontos Aladár - Jovánovics Tamás: ”Körkérdés
Eszik Mihály, Bander Péter: ”Buxus
Gyulai Attila, Steiner Balázs Miklós: ”Pirospontok
Szil Katalin, Konrád József:Üvegkirakós
Tóth Dávid: ”Gesztenyepad
Tóth Ferenc: ”Zöld kő és mahagóni
Weichinger Miklós: ”Tudás


A műtárgy megalkotása falfelületre (Gólyavár) pályázat nyertese:

Pauer Gyula: ”Gólyavári panno” c. alkotása

 

 


A nyertes pályamű méltatása:
PAUER GYULA: GÓLYAVÁRI PANNO
Anyaga: rétegelt lemezre kasírozott vászon, akril és színtelen lakk
Technikája: pszeudo
260 x 560 x 5 cm


A Kortárs Művészeti Zsűri Pauer Gyula Gólyavári Panno c. Pszeudó alkotását választotta ki megvalósításra az ELTE Gyólyavár épületére kiírt pályázati anyagok közül.

Pauer Gyula Kossuth-díjas képzőművész, a magyar neoavantgard képzőművész generáció kiemelkedő egyénisége. Munkásságát az 1974-ben felfedezett koncepciója határozza meg. A „Pszeudó” program a korszak ideológiájának kritikáján alapul, és a valódit (cselekvés, mozgás, anyagiság) kérdőjelezi meg azzal, hogy valódinak tűnő nem valódit mutat be. Ugyan akkor ezzel a nem valódit, mint létező, manifesztált valódi emelte műtárggyá. Az illuzionista festészet technikáján alapuló műtárgy tehát valódi. Ezzel a szemlélettel határozta meg teljes munkásságát, mely nagyszerű műveket eredményezett. A Gólyavárra készült mű a látvány csalására épült. Különféle szemszögökből tekintve pozitív vagy negatív jelenséget ad meg, azaz mínusz vagy pozitív gömb síkban festett ábrázolása. A műhöz javaslom a kísérő szöveget, pontosan azért, hogy történelmi eredete is tudomására jusson az ott tartózkodók számára.

A művel az egyetem a magyar kortárs művészet egyik kiemelkedő egyéniségének alkotását kapta meg.


További szerzők és alkotásaik (a nyilvánosságrahozatalhoz való hozzájárulás alapján):

Czibor Éva: ”Jel
Helényi Tibor, Gálócsi Ágnes: ”Nyitott horizont
Horváth László: ”Szárnyalás
Jovánovics Tamás: ”A két évszak
Kopasz Tamás: ”Térgesztusok II.
Köves Éva: ”Kontakt
Orgoványi Gábor, Selmeczi Zsuzsanna, Pokorádi Árpád: ”Teljes indukció
Puskás Éva, Szabó Ágnes: ”Jump
Szil Katalin, Konrád József: ”Világító acélfal