Egyéb cikkek

Termál-, élmény- és gyógyfürdő az esztergomi Prímás-szigeten

2002.09.02. 14:36

5. számú pályamű
Szerző: Nagy Bálint

5. számú pályamű
Szerző: Nagy Bálint

Az egyetlen, aki nem épületet, hanem tárgyat tervez, szobor - szerű alakzatot. Izgalmas térbeli kompozícióból indul el, ami sajátságos, filozofikus megfontolásokon alapul. A négyfelé hasadó tömeget példamutató odafigyeléssel rendezi be, megkeresve, kitapintva az egységek eltérő jellemzőit, karakterjegyeit, hangulatait. Ennek alárendelve állít össze, - aprólékosan, tételesen - egy eszköztárat, melyhez következetesen ragaszkodva építi fel a négy eltérő világot. Itt már igazi építész, nem szorul ”mankóra”, maga gyártotta születéstörténetre. Határozott kézzel, minden lehetséges eszközt kézben tartva zsonglőrködik. A legmélyebben kidolgozott terv, egységes, logikus. Az alapötlet, a négy részre hasadó tömeg hozadéka néhány kényszermegoldás: mint például a függőleges közlekedők, a liftek egységenkénti ismétlése, a négy önálló öltözőblokk, az egységek közötti kapcsolat esetlegessége.



A szobor - szerű kialakítás kihat a környezet kezelésére, a bejárat kialakítására. Kertészeti eszközökkel, mesterséges tórendszerrel ”tartja távol” a kíváncsiskodót a műtől. A bejárat is alárendelt elemként fogalmazódik meg. A használhatóságot, az egyes elemek (napozósziget, játszótér, fürdőtó) elérhetőségét hidak, épített platók rendszere biztosítja, ami a ”talapzattól” elszakadva szinte lebeg. Statikus és dinamikus elemeket rendel egymás mellé. Ez a kettős kényszer a külsőben mindenütt jelen van: a távolságtartás kényszere, amit a ”szobor” méretei növelnek, és a tényleges funkció ami elérhetőséget, melegséget követel, követelne. Ezt a nehezen feloldható ellentmondást a belső terekben érezhető szabad szerkesztéssel, dinamizmussal igyekszik ellensúlyozni.



Homlokzatai - lévén azok egy tárgy felületei - homogének, egységesen kezeltek. Ezt az egységes megjelenést fokozza a napkollektorok használata, ami a tetőt, annak megjelenését az oldalfelületek ”metszett” jellegével rokonítja. A határozott alapgondolat határozott formában bontakozott ki. Az nem igazán dőlt el, hogy melyik szerepet vállalja a ház elsődlegesen, ez okoz zavart látványban, megítélésben. Rendezési elképzelései az épület környezetében visszafogottak, reálisak. A meglévő struktúrát erősíti. A Táncsics Mihály utcától délre eső területre adott javaslata logikus, de erőteljes beavatkozást, bontást feltételez.