Az Iparművészeti Múzeum a közbeszerzési törvénynek arra a szakaszára hivatkozik, amely lehetővé teszi az ajánlattételi határidő előtt az ajánlattételi felhívás visszavonását.
A rekonstrukció befejezésének eredeti határideje 2017 volt. A tervpályázatot követően elkészült a felújítás terve, majd 2017 augusztusában kihirdette a múzeum, hogy az eredeti tervező, a Vikár és Lukács Építész Stúdió dolgozhatja át a terveket 1,4 milliárd forintért. (A tervpályázatról itt írt az Építészfórum korábban.) Az akkori kormányhatározat kiemelte, hogy a kormány egyetért az Iparművészeti Múzeum Üllői úti főépülete teljes körű műemléki rekonstrukciójának a Kinizsi utcai szárny rekonstrukcióját, valamint a Hőgyes Endre utcáról nyíló új szárny megépítését is magába foglaló, eredeti lechneri tervekkel összhangban történő megvalósításával és múzeumszakmai fejlesztésével 2017-2021 között. Vagyis a végső határidő ugyan csak kitolódott.
Ezt követően szólt a határozat a 25 milliárd forintos támogatás felülvizsgálatáról, valamint a 2017-es, több mint 6 milliárdos támogatásról, amiből az következett, hogy a munkálatok még abban az évben megkezdődnek.
Most azonban a felújítás a messzi távolba tolódott, mi meg nézhetjük addig is a bezárt múzeumot és a felállványozott homlokzatot.
Az eredeti felhívás a múzeum jelenlegi épületegyüttesének teljes rekonstrukciójára szólt a díszítő-művészeti elemek restaurálásával együtt, valamint új alagsori kiállítótér kialakítására. Beletartozott még a teljes körű épületgépészeti és épület villamossági korszerűsítés, a homlokzat és tetőfedés teljes körű műemléki helyreállítása, valamint egy új épületszárny építése a Hőgyes Endre utcában, illetve környezetrendezés, belsőépítészeti és tájépítészeti feladatok ellátása.
A múzeum Magyarországon a legtöbbet vizsgált épületek közé tartozik. Már a korábbi vizsgálatok tartószerkezeti mozgásokra utaltak, és a födémet tartó acélgerendázat elhajlása is beavatkozást igényel. Mivel az épület az Ős-Duna feltöltött medrébe épült, komoly gondokat okoz a vizesedés, ráadásul a ház sérüléseket szenvedett a világháborúkban, az 1956-os forradalomban, az 1956-os földrengésben, majd a metró építése miatt jelentősen megsüllyedt, és egy nagyobb törés alakult ki az épületszerkezetben.
ÉF