Helyek/Infrastruktúra
Új autóbusz állomás és üzletház - Szolnok
2007.01.22. 13:36
Építészet: Taba és Társai Mérnöki Iroda Kft., Taba Benő vezető tervező, Tőzsér Iván építész tervező
Műszaki leírás
A Jászkun Volán Zrt korszerűsíteni kívánja a Szolnok, Ady Endre úti autóbusz állomás létesítményét. Évek, évtizedek óta húzódó vitára kíván választ adni egy új, európai szemléletű beruházással. A városközpontban akarja tartani a régió lakosságát (is) kiszolgáló közlekedési létesítményt úgy, hogy közben emeli az utazó közönség számára nyújtott szolgáltatásának színvonalát, az állomás funkcióhoz társít egy többszintes üzletház együttest. Ezzel a szimbiózissal olyan építészeti együttest valósít meg, amely beépítési módjával, építészeti tömegalakításával és anyaghasználatával a belvárosi tömb "neuralgikus" problémahalmazát oldja meg;
- Ésszerűsíti az autóbusz forgalmat.
- Minimálisra csökkenti az állomáson hosszabb ideig tartózkodó (parkoló) autóbuszok számát.
- A tömeges gépjármű forgalom az Ady Endre út (városközpont) felől takartan történik.
- A létesítmény összképe középületet mutat, szemben a jelenlegi ipari-közlekedési karakterrel.
- Fejlesztése és növekedése ellenére megőrzi a jelenlegi zöldfelület nagyrészét, az épülettesten több helyen új zöldfelületi foltokat hoz létre.
- Megoldást nyújt a környék (városközpont) parkolási gondjaira.
- Kulturálttá teszi a tömb egészére nézve a gyalogos közlekedés körülményeit (peronok, üzlet utcák ...)
- Teret ad azoknak az egészséges kereskedelmi-szolgáltató-vendéglátó törekvéseknek, melyek kezdeményei - ha provinciális formában is, de - megjelentek a jelenlegi állomás épület peronja alatt.
- Közvetlen környezetében tapasztalható építészeti ellentmondásokat (architektúra, lépték, beépítési mód ...) a jelenlegi "foghíj" beépítésével és a csatlakozó épületekhez való igazodással kívánja feloldani, mintegy összeszőve a szabadon futó városépítési (építészeti) szálakat.
A jelenlegi állomás épület lebontásra kerül. Az új létesítmény városközponti üzletházként valósul meg, mely magába foglalja az ésszerűsített és redukált használatú új autóbusz pályaudvart is.
A beruházás két fő tömegre bontott:
- Az Ady Endre úti oldalon hosszan elnyúlva helyezkedik el az üzletház épülete, belső oldalán (északi irány) a Volán funkciókkal.
- Északi irányban dilatációval csatlakozik a fő tömeghez egy háromszintes parkolóház, a földszinten fedett módon a Volán forgalmi felületei, megállói, peronjai.
Az épület jelentős mértékben alápincézett, itt biztosítunk tereket és infrastruktúrákat az árufeltöltés meghatározó részének.
Az üzletház földszintet (galériát), I. emeletet, II. emeletet és tetőterasz
szintet (III. emelet) foglal magába.
A Volán funkciók részletesen megtervezettek és végleges elképzeléseket tükröznek.
Az Üzletház funkciók a későbbiek során lesznek meghatározva "feltöltve". Jelenleg "anonym" módon jelöltük az üzlet kialakítási lehetőségeket, gondolva a sokrétű és méretű hasznosítás lehetőségére - a gépészeti, energetikai infrastruktúra biztosítására. Ennek megfelelően üzlet nagyságokat és raktározási lehetőségeket, vizes-blokk kialakítási lehetőségeket jelöltünk. Tulajdonképpen egy bér-üzletház építésére vonatkozik az engedély kérelem, melynek földszintjén a Volán állomás üzemelne, a konkrét üzlet kialakításokat pedig külön-külön engedélyezési eljárás keretén belül kell véglegesíteni. (Vagy az összes építtetői-üzemeltetői szándékok szerint megoldani az alaprajzi elrendezést és az építési engedélyt ezek szerint módosítani.)
Anyaghasználat, színezés
A ház közlekedési létesítmény és üzletközpont ötvözete. Léptékében a környezetében lévő szélsőségek között "mozog", tömegalakításával, anyaghasználatával, gesztusaival a vállalható (és belátható) jövőt a múlt értékeivel kívánja egyesíteni. A funkcionális racionalizált kiszolgáló hosszú főépület "társasháznyi" tömegekre bomlik a homlokzati síkok mozgatása által. Ezt erősíti a homlokzati anyaghasználat, ornamentika, nyílászáró stb. kezelés módja, változatossága. A ház egy kereskedelmi "hajó" a Tisza közelségében. Anyaghasználata, homlokzati megjelenése, szerkesztésmódja tudatosan törekszik a hajóépítés, ill. ácsmunka egyes, mindenki számára érzékelhető elemének bemutatására, visszaidézve a valamikori Tiszai "Kofa" -járatok kereskedelmet színező hangulatát.
Főbb homlokzati anyagok:
- Perontetők, főbejárati kazettás előtetők, főbejárat fölötti II. emeleti kiugró szegmens ívű fal ragasztott rétegelt fa tartókból.
- Földszinti falsávok, mészkő lapburkolatból (nagyméretű téglány, csont színű).
- I. emeleti falsávok, sárga, fehér és terrakotta téglaburkolatból.
- II. emelet falfelületei csontszínű nemesvakolattal fedettek.
- Pillér és födémsávok hőszigetelő kiemelést kapnak
- Jobb és balszárny főtömegei féloszlopokkal tagoltak, az "oszlopfejezetek" a kifutó gerendavégek, melyek térplasztikát hordoznak
- Az Ady Endre úti autóbusz peron fölötti fatartók külső felületén üveg polycarbonát donga fölülvilágítósáv fut végig.
- A földszinti portálok a belső lehetőségeknek megfelelően kétszintesek, markáns mérettel és tagolással, kőszerű megjelenésseI.
- A tető "vitorla" felületeket idéz világosszürke acéllemez burkolatával.
- A II. emelet parapet fölötti, kifelé döntött ferde felületei a függőleges falra szerelt, fa mintázatú ETERNIT GLASAL lamellákkal borítottak.
- A homlokzaton megjelenő fémszerkezetek (csőkorlát, zászlórúd, szellőző zsalúzia) tűzihorganyzottak.
- A parkolóház beton felületei (oszlopok, rámpa oldalfalak...) halvány olajzöld színűre festendők.
Belső terek anyagai
- A konkrét üzletek, funkciók ismerete nélkül külön anyaghasználatról, színezésről az üzleti felületeken nem tudunk rendelkezni, ill. a minőségi szinteket, elvárásokat az alaprajzok és a metszetek részletesen bemutatják, ill. rögzítik. Ezen felületek elsősorban nagyméretű, padlótól mennyezetig futó üveg portálok lesznek, melyeket a mindenkori kirakatrendező tesz látványossá és élvezhetővé. Természetesen az üzletfeliratok a számukra előírt dizájn szerint lesznek megvalósítva.
- Az előcsarnok és a galéria szintek folytatják a "hajó" analógia megjelenítését. A főtömeg szerkezeti fedése is hajóbordákhoz kíván hasonlítani, az acél rácsostartók fa karakteru GLASAL lapburkolattallesznek fedve, a mezőközépek szintén fa burkolatot imitálnak.
Építészet: Taba és Társai Mérnöki Iroda Kft.
Taba Benő vezető tervező, Tőzsér Iván építész tervező,
Szerkezet: Molnár Sándor statikus vezető tervező,
Épületgépészet: Nagy Gábor gépész vezető tervező,
Elektromosság: Kucskár Mihály elektromos vezető tervező,
Útépítés, közlekedés, forgalomtechnika: Molnár Lajos közlekedés tervező,
Viziközművek: Vámos Csaba mélyépítő tervező,
Tűzrendészet: Dr. Söllei Pál tűzvédelmi tervező, Sebők Imre tűzjelző hálózat