A három évig tartó építési időszakot követően a múzeum a kortárs és a futurisztikus életmód egyik központi témája köré csoportosuló kiállítással nyit, amely az iskola alapítója és a modernizmus egyik úttörője, Walter Gropius hagyatékához fűződik. Gropius már egyik 1924-ben tartott emlékezetes beszédében feltette a kérdést: „Hogyan fogunk élni, hogyan rendezkedünk be, és milyen közösség kialakítására törekszünk?” Az azóta is központi jelentőségű felvetés a Bauhaus minden szakaszában visszaköszön, a tervezéstől a fejlesztésig.
A Klassik Stiftung Weimar legújabb intézménynek átadásával egyidőben a közeli Neues Museumban megnyílt egy a korai modernizmusnak szentelt állandó kiállítás is, amit a kelet-német városból éppen 100 éve indult Bauhaus mozgalmat ünneplő számos kulturális esemény követ majd hamarosan. Mint ahogy nálunk, Budapesten is.
A Bauhaus Múzeum a 20. század legbefolyásosabb művészeti iskolájának korai szakaszára összpontosít, bemutatja a világ legrégebbi Bauhaus kollekciójának kincseit. Alapját az a Walter Gropius által örökül hagyott 160 darabos (mára 13 ezerre duzzadt) kollekció képezi, melyet a művész Dessauba költözését követően az államnak adományozott. Dessau és Weimar Bauhaus helyszínei 1996 decemberében az UNESCO Világörökségi részévé váltak. A gyűjteményen és annak jelen társadalmára gyakorolt hatásán öt szinten, 2000 négyzetméternyi területen elmélkedhetnek látogatók, nem elfeledkezve a karizmatikus belga tervező, a weimari iparművészeti-, és művészeti iskolák alapítója, Henry van de Velde fontosságáról sem.
A múzeum épületének egyik jellegzetessége a kifinomult energetikai koncepció. A bordázott födémszerkezet termikus aktiválhatósága garantálja az optimális légkondicionálást, miközben alacsonyan tartja a múzeum energiafelhasználását, ami kompaktságának is köszönhető. A fenntarthatóság ugyancsak a koncepció része, rendkívül tartós építőanyagokat álmodott ide az építész, Heike Hanada professzorasszony, aki a Bauhaus korai időszakát idéző térre vonatkozó elképzelését fogalmazta meg a beton alapzatú monolit kocka épülettel. Kívülről átlátszatlan üvegrétegek díszítik, sötétedés után 24 sor LED égő világítja meg. Hanada, bár korábban a részvételnél nem jutott tovább olyan nemzetközi pályázatokon, mint a Stockholmi Városi Könyvtár kibővítése, több mint 530 építész kollégáját megelőzve nyerte el a Bauhaus Museum Weimar projektjét elegáns designjával.
Minden Anna Amália hercegnővel kezdődött egykor. A hatalmas rezidenciáktól távol eső kisvárosba ő hívta a költőket és gondolkodókat a 18. század végén. E klasszikus kor legfontosabb tanúi a művészek és mecénásaik élettere: Goethe és Schiller háza, az Ettersburg és a Tiefurt kastély nagyszerű parkjaikkal, az Anna Amália Hercegnő Könyvtár és a történelmi temető a hercegi kriptával, ahol Schiller és Goethe díszkoporsója található.
A kelet-német kisváros a 20. században a Bauhaus-mozgalom bölcsője és az ország első demokratikus fővárosa lett. A Bauhaus kezdetét Weimarban az expresszionizmus és még az ezotéria is jelentősen befolyásolta - főként Johannes Itten személyisége által. A Bauhaus történelmileg szorosabban kapcsolódik a Weimari Köztársaság politikai, társadalmi, gazdasági és kulturális fejlődéséhez, mint bármely más német oktatási intézmény.
A bauhausi alapító tagok és diákok közül sokan elmenekültek a náci Németországból. Az iskola harmadik, egyben utolsó igazgatója, Mies van der Rohe is követte az Egyesült Államokba Josef és Anni Alberst és Moholy-Nagy Lászlót. (Nemrég az Építészfórum itt írt az iskoláról.)
A berlini székhelyű argentin művész, Tomás Saraceno munkája magasról uralja az új múzeum lobbyját. Tükröződő gömbök összefonódó klaszterei alkotják, amelyek egymáshoz kapcsolódnak, hálórendszerrel vannak a falakhoz és a mennyezethez rögzítve. Ez mintegy vizuális metaforája a Bauhaus világméretű hatásának. Saraceno térplasztikája arra is rávilágít, hogy a nácik a különböző művészeti ágazatok között létrejött kapcsolódást, a fényt, a kreativitást nem tudták megtörni azzal, hogy bezárásra kényszerítették az iskolát. A Bauhaus tovább hat a jövő alakítására. Mint ahogy hivalkodás helyett a Bauhaus iskola egyszerű, de hatásos designjának értékeit viszi tovább a minimalista, kockát formázó múzeum is.
S mikor este kigyúlnak a múzeum lenyűgöző fényei, kicsit fejet hajt mindenki a nácik építette közeli Buchenwaldra, németföld egyik legnagyobb koncentrációs táborára gondolva. Arra a táborra, melynek kapuját Franz Ehrlich tervezte, egy volt Bauhaus diák.
Simonyi Lilla