A Városliget környezetének közlekedésfejlesztésére írt ki közbeszerzési pályázatot a Budapest Fejlesztési Központ. A fejlesztések központi eleme a Rákosrendező pályaudvara fölé tervezett híd, ami tehermentesítheti a Hungária körutat és hozzájárul a Kós Károly sétány autómentesítéséhez is.
Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár a rákosrendezői híd kapcsán elmondta az MTI-nek, hogy a felüljáró biztosítja a 3-as villamosgyűrű meghosszabbítását, lesz rajta kerékpárút és járda is. A régóta hiányzó, Szegedi út vonalában tervezett felüljáró oldja majd a vasút elvágóhatását Angyalföld és Zugló között, összeköti a főváros XIII. és XIV. kerületét. A tervek szerint a két kerület közötti forgalom számára nyíló új átjáróval tehermentesíthető a Hungária körút, ezáltal autómentesíthető a Városliget. A Kormány és a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa által elfogadott koncepció szerint a Városliget főtengelye, a Kós Károly sétány és a Hősök tere autómentes lesz, a Mexikói úti Kisföldalatti-végállomásnál pedig összesen 1500 P+R férőhely épül.
A fejlesztési koncepciót ismertető bejegyzésében Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ igazgatója kiemelte, hogy azért van szükség az Angyalföldet Zuglóval összekötő hídra a Rákosrendező állomás déli vége fölött, hogy a ma is zsúfolt útvonalat tehermentesíteni lehessen bizonyos mértékig. A hídon villamos, kerékpárutak és gyalogjárdák is helyet kapnak majd, pótolva ezzel egy évtizedek óta hiányzó kapcsolatot a XIII. és XIV. kerület között, oldva a vasút itteni területelvágó hatását. Vitézy hozzátette, hogy az érintett területek megóvása céljából a hidat úgy kell kialakítani, hogy ne terelje a forgalmat az M3-as irányából Angyalföldre és Zuglóra, az ott élő emberek lakóterületeire. Ezért a vasúti sínek keresztezése mellett lehajtó épül, amely a Dévényi utca és a Vágány utca felé vezeti el az autókat, az új híd így áttételesen járul hozzá a Városliget forgalomcsillapításához, a Hungária körút tehermentesítése révén.
Az államtitkárral készült MTI interjúból és Vitézy bejegyzéséből egyaránt kiderül, hogy a felszíni parkolás – az Állatkerti körút egy rövid szakaszát kivéve – a Városliget teljes területén megszűnik, a parkolóhelyeket a nemrég átadott Dózsa György úti mélygarázs hivatott kiváltani. A cél az, hogy az ingázók minél nagyobb arányban válasszák a közösségi közlekedést, ezért az M3-as autópálya által kiszolgált agglomeráció vasúti fejlesztése már folyamatban van. Azok számára, akik mégis autóval közelítenék meg a fővárost, a Városliget előtt, az M1-es Kisföldalatti Mexikói úti végállomása közelében épülő P+R parkolók segítik majd abban, hogy tömegközlekedésre váltson, ahol a tervek szerint több parkolóház épül majd, együttesen legalább 1500 férőhellyel.
Ma már mindenki egyetért abban: súlyos hiba volt a hatvanas években az M3-as autópálya belvárosi autós kapcsolatát a Kós Károly sétányon keresztül megvalósítani, és ezzel kettévágni a Városligetet. Jelenleg a Városligeten átvezető sétánynak akkora az autóforgalma, mint a Petőfi hídnak, teljesen kettévágja a Ligetet. A ma a Városligetet felkereső forgalom részben átmenő, részben célforgalom. A Kós Károly sétányt ma igénybe vevő autóforgalom részben közösségi közlekedésre váltásával, részben a kerékpáros közlekedés elősegítésével, illetve az átmenő forgalom másfelé terelésével és a közösségi közlekedés erősítésével lehet megoldani a park autómentesítését – írja közösségi oldalán Vitézy Dávid.
A BFK célja, hogy a Városligetet teljes egészében vissza lehessen adni a gyalogosoknak, pihenni vágyóknak, a park intézményeit látogatóknak, futóknak, sportolóknak és a kerékpárosoknak. Ezért az autómentes Városliget megvalósításához kapcsolódó közlekedési fejlesztésekről a tervezési folyamat során a BFK ki fogja kérni az érintett lakosok és a kerületi önkormányzatok véleményét is – derül ki a közleményből.
Forrás: MTI / Vitézy Dávid Facebook