Talán sokak számára ismert a II. János Pál pápa tér későmodern toronyháza. A BUVÁTI által tervezett (vezető tervező: Papp Dezső) épület térre néző részén hajdan egy cukrászda működött, az utóbbi időkben azonbana szomorú, lelakott üresség nézett vissza csak a hatalmas üvegportálon át. Mindeddig.
Tavaly ugyanis sürögni-forogni kezdtek körülötte a szakemberek, mára pedig egy új üde színfolt kerekedett itt, ami nagyon is ráfér a II. János Pál pápa térre. Mert bizony lenne itt bőven potenciál: a 2014-ben és 2019-ben befejezett felújítás a park "hírével" ellentétben meghozta eredményét is: a futópálya minden este (is) megtelik, a focipálya és a játszótér folyamatosan ki van használva. Emeli a hely fényét az Erkel Színház is, a tér körül azonban a legtöbb üzlethelyiség kong az ürességről: nincs egy jó hely, ahova be lehetne ülni akár csupán egy kávéra, pedig rengeteg magyar és külföldi hallgató él a környéken.
Az 1960-as évek közepén épült lakóház alján eredetileg is vendéglátó hely volt, a kor népszerű Mézes Mackó cukrászda-láncának egyik kirendeltsége működött itt. A galériás teret most ismét egy vendéglátó hely, de kicsit annál is komplexebb funkció, névszerint a Kommunity lakta most be:
"A Kommunity-t a Kastner Budapest reklámügynökség hívta életre. A projekt célja, amellett, hogy az ügynökség új otthona, hogy teret adjon a kreativitásnak és a kollaborációnak: közös alkotóterébe szívesen látja a kreatív szakembereket. A Kastner Kommunity elsősorban a reklámszakmának szól, de nyitva áll minden kreatív vállalkozó előtt: missziója, hogy feszegesse a szakma határait, és lebontsa a klasszikus ügynökségi falakat minden értelemben. A szabadúszó alkotók itt inspiráló közegben dolgozhatnak vagy találhatnak együttműködő partnereket: grafikusok, szövegírók, filmes, social médiás, webes és egyéb vizuális ágak szakértői szívesen járnak vissza ide, hogy a home office magányából kitörve hasonló érdeklődési körű emberekhez kapcsolódjanak."
Az ötlet a járványhelyzet előtt született meg, Tóth Andrea kreatív igazgató álma volt, hogy az ügynökség egy nyitott térbe, az utcáról is jól belátható és könnyedén megközelíthető, üvegportálos helyiségbe költözzön. A felújítás építészeti tervezését Bársony István stúdiója vállalta. A funkcionális térkialakítást és térkapcsolatok létrejöttét követően a belső terek részleteit Eichinger Gyöngyi tervezte meg.
A korábbi cukrászda révén is inkább egy olyan tér kialakítása volt a tervezők célja, ami otthonos: beülhetünk ide egy kávéra, de közben a mindennapi munkára is alkalmas lehet. A földszinti tér a kávézó vendégeké, amely alkalmas előadások és pódiumbeszélgetések megtartására is. Az emelet már inkább egy elmélyült munkatér, ahol tárgyalók is adottak találkozókhoz. A helyszín a jövőben rendszeres pódiumbeszélgetésekkel, könyvbemutatókkal, workshopokkal és művészeti eseményekkel fog jelentkezni. Egyúttal otthont ad az Art Kornernek is, amely alkotóknak ad lehetőséget arra, hogy művészeti projektjeiket bemutathassák.
A térben elhelyezett és beépített bútorok jó része vintage, újrahasznosított vagy valódi fából készült egyedi darab. A gépészeti kialakításnál az épület eredeti adottságait figyelembe véve történt a korszerűsítés: a központi fűtést megtartva került kiépítésre a hűtő-fűtő légcserélő, az üzlet szellőző-rendszerét és elektromos hálózatát pedig a korábbi étellift aknában alakították ki.
A földszinti tér kevésbé integráns végében egy kiállításokat befogadó térrészt hagytak szabadon. Az egyes térrészeket, a szabadon berendezhető mobil központi tér kapcsolja össze. A jellegzetes, kirakat előtt lebegő lépcsősor köti össze a galériát fizikailag és vizuálisan is. Ennek az orsóterében sikerült egy telefonfülkét is kialakítani. A galéria nyitott részén kapott helyett a közösségi iroda elvonulósabb része, valamint egy üvegezett tárgyaló. A galéria belső, védettebb, de nyitottan hagyott zónájában lelt otthonra a Kastner csapata.
A színek, a bútorok és felületek kiválasztásában nagy szerepet játszott a 60-as évek világa, amikor maga az épület megszületett. Innen származik a galérián lévő korlát ívelt, fém pálcás kialakítása, valamint a kiválasztott bútorok formavilága. A galérián eredetileg is megjelenő drótüveg visszaköszön a lépcső korlátjában, az irodai térelválasztóban és az italtartó polc hátfalaként. Az épület homlokzatának szabályossága megjelenik például a bárpult üvegtégla berakásában, vagy a galérián lévő tárgyaló falburkolatában. A fa felületek, a kék szín, a bárpult felé belógó lámpatestek formavilága, a bárasztalok pozíciója, a korábban itt működő cukrászda hangulatát idézik. A kék szín a Kastner elsődleges arculati színe, mely megjelenik a falakon és a bútorok kárpitjaiban, kiegészítő színként a terrakotta jelenik meg. Mindvégig fontos volt, hogy a park felé való kilátás ne sérüljön, ezért a korlát áttört és függesztékként a vékony körszelvényből hajlított nagy lámpatestekre esett a választás. A kint és bent érzés fokozására került például a szélfogó tetejére a növénysziget, valamint sok zöld növény a térbe.
Szerk.: Pleskovics Viola