Design/Formatervezés

Új emlékművek lehetnek Pécsett

2010.09.17. 09:53

Pécs két kiemelkedő alkotójának állíthatna emléket az Építészet és Kontextus programsorozat keretében lebonyolított tervpályázatok eredményeként a város. Eredményt hírdettek a Breuer Marcell és Victor Vasarely pályázatokban.

A két pályázat bírálóbizottságának elnökei, Mélyi József és Hector Solari részletesen vázolták a beérkezett pályamunkák alapján szerzett benyomásaikat, tapasztalataikat.

A meghívásos Breuer-pályázat kapcsán Mélyi József, mind a hat pályamunkát méltatta, miközben azt is elmondta, hogy mindössze egy olyan alkotás volt, amivel minden zsűritag maradéktalanul elégedett volt. Így egyhangú döntés születhetett.

Csákány István önfenntartó emlékműve egy zárt rendszer. A pályázati kiírás szerint az Universitas utca, Breuer sétányra átnevezett részén helyet kapó alkotás napelemek segítségével állataná elő az éjszakai működéshez szükséges energiát. Az üvegbeton használatát fényjátékkal kihangsúlyozó pályamunka, a zsűri egyik tagja szerint nemzetközi színvonalú műalkotás lehetne, ha elkészül...

 

 

 

A meghívott művészek
Csákány István 1978 (Magyarország)
Sepsiszentgyörgyön született, diplomáját a Magyar Képzőművészeti Egyetemen szerezte, 2006-ban. Művei középpontjában az egyéni és a kollektív emlékezet áll. 2009-ben az Aviva Művészeti Díj jelöltje volt. Legutóbbi műve A képzelet tudománya című kiállításra készített installáció: egy barkácsműhely valamennyi tárgya fából kifaragva. Leányfalun él és dolgozik.

 

 

 

Gyenis Tibor 1970 (Magyarország)
A Pécsi Janus Pannonius Egyetem Mesteriskoláját 1995-ben végezte el. Alkotásai a performansz, a fotográfia és a szobrászi indíttatású téralakítás háromszögében helyezhetők el: a műfaji változatosság mellett a megközelítési módok sokszínűsége jellemzi. 2008-ban munkáiból kiállítást rendezett a debreceni Modem. Pécsett él és dolgozik.

 

 

 

Lakner Antal 1966 (Magyarország)
1992-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A kilencvenes években Georg Winterrel közösen készített projektjei közül kiemelkedett a Neuer Berliner Kunstvereinben bemutatott UGAR. 1997 óta alkotásait az irónia mellett a mérnök, a designer és a képzőművész szerepének egybemosódása jellemzi. Budapesten él és dolgozik.

 

 

 

Várnai Gyula 1956 (Magyarország)
Műveit legtöbbször hétköznapi anyagokból és használati tárgyakból készíti. A kilencvenes évek eleje óta művészetében fontos szerepet játszanak a hangok, illetve a hangokra épülő installációk. 2010 májusában az Ernst Múzeumban önálló kiállítására kerül sor. Dunaújvárosban él és dolgozik.

 

 

 

Georg Winter 1962 (Németország)
Georg Winter, az Ukiyo Camera Systems, kameratechnikával és új médiumokkal foglalkozó fejlesztőiroda alapítója a kilencvenes években Lakner Antallal készített közös projekteket. Műveiben gyakran foglalkozik az építészet a design és a köztéri művészet összefüggéseivel. Jelenleg a Saarbrückeni Művészeti Egyetemen tanít, Stuttgartban él és dolgozik.

 

 

 

Andreas Fogarasi 1977 (Ausztria)
A bécsi Iparművészeti Egyetemen hallgatott építészetet; tanulmányait 2003-ban fejezte be a bécsi Képzőművészeti Akadémián. 2001 óta a dérive városkutatási folyóirat társszerkesztője. 2007-ben az 52. Velencei Biennále Magyar Pavilonja Arany Oroszlán-díjat nyert Kultur und Freizeit (Kultúra és szabadidő) című projektjével. Bécsben él és dolgozik.

A Vasarely nevéhez kapcsolódó pályázat két részből állt.

  • A diákpályázatban arra kérték a résztvevőket, hogy az op-art mestere által ihletett díjat tervezzenek az "igazi" verseny győztesének.
  • A köztéri alkotások helyszíneként az inkább építészeti, városfejlesztési problémákat feszegető Búza tér-Vasarely tér környéke, valamint a társadalmi kérdéseket felvető uránvárosi főtér jöhetett szóba.

 

 

 

A beérkezett pályamunkák közül hármat is díjaztak. A német Roland Schön és a spanyol Sergio García-Gasco Lominchar alkotásai mellett a fődíjat Makra Zoltán és Palatinus Dóra 37 négyzetméter című remekműve nyerte meg. A pécsi alkotópáros színes geometriai formákat idéző szobra valójában egy tipikus uránvárosi bányászlakás transzparens kihelyezése a közösségi térbe, annak minden elgondolkodtató vonzatával.