Technológia

Új szimbólum Velence legmagasabb pontján

2018.06.05. 11:35

A Velecei-tó csodálatos látványát adja fentről a különleges megjelenésű modern kilátó, mely már több mint két hónapja fogadja az érdeklődőket. De hogyan készült Velence legmagasabb pontján az új kilátótorony? A helyi lakók által szavazással kiválasztott, a terven szereplő íves építmény megformálásához a MEVA zsalui adták a megoldást.

A régi kilátó pótlása 1988-ban vált szükségessé, amikor az annak használt, leselejtezett olajfúró tornyot életveszélyesnek nyilvánították, és felrobbantották. A Velencei-tóra negyed évszázad után hamarosan újra a 210 méter magas Bence-hegy tetejéről tekinthetnek le a kirándulók. Az elkészített építményre még 2014 decemberében írták ki a pályázatot.

A helyi közösség döntött

2018 áprilisában összesen 156 pályamunka közül választották ki azt a hármat, amelyek közül végül a helyi lakók szavazták meg, melyik tervet szeretnék megvalósítva látni városukban. A szavazás után 2016 júliusában elindult az építkezés, majd 2018 márciusára betonból készült 1848 centiméter magas kilátószinttel és 118 lépcsőfokkal rendelkező torony épült meg Kruppa Gábor és Merkel Tamás terve alapján.

Az építészpáros, illetve a kivitelező ZÓLYOMI Fővállalkozó Kft. döntése alapján a különleges formájú, íves vasbeton falakat a MEVA Zsalurendszerek Zrt. StarTec/AluStar falzsalurendszer Radius íves elemeivel formálták meg. Az építménybe 16 000 kg betonacél és 120m3 szerkezeti beton került bedolgozásra.


 

Íves zsalu, különleges tervekre formálva

Az AluStar és StarTec falzsalurendszer az ívelhető Radius elemekkel kiegészítve, a kívánt kör alaprajzot egy poligonnal közelítő módon alakította ki. A StarTec/AluStar zsalurendszer egy modern rendszerzsalu, amely használható egyenes falakhoz és alkalmas a 175 cm-es vagy annál nagyobb sugarú, íves falakhoz. A rendszer az íves zsaluelemekkel látványbeton felületek megformálásához is kiválóan alkalmazható. Műtárgyépítések, építőművészeti alkotások, klasszikus magasépítési feladatok kiváló formaeszköze.

MEVA