Korábban úgy jellemeztem az épületenergetikai szabályozást, mint valami folttechnikával készült kézműves terméket. Javítás javítás hátán, szinte hatályba sem lépett módosítások módosítása. Most megint ezt látjuk.
Azt gondolhattuk, hogy egy darabig a 2020. december 29-i rendelet (701/2020. (XII. 29.) Korm. rendelet, 57/2020. (XII. 29.) ITM rendelet) lesz az utolsó, aminek értelmében amúgy az új épületek esetén a közel nulla követelményt csak 2021. július 1-től kell betartani. Hát sajnos három hónapot sem élt a rendelet, mert 2021. március 10-el újabb módosítás lépett életbe (114/2021. (III. 10.) Korm. rendelet), miszerint a határidőt még további egy évvel kitolják, és 2022. június 30-tól lép hatályba.
Öt év volt rá felkészülni. A fél év haladék még érthető lett volna a csúszások miatt (emlékszünk, milyen komoly hiány volt munkáskézben), de a másfél év túlzás. Ez csak azzal magyarázható, hogy voltak, akik tudatosan nem akartak megfelelni a várható követelményeknek, és reménykedtek, hogy az majd nem lép életbe.
És természetesen megint a szabálykövető kisemberek jártak rosszul. Azok, akik – a bankok által is noszogatva – minden erejüket megfeszítve megpróbálták a használatba vételi engedélyt még a tavalyi év során megszerezni; vélhetőleg sok kompromisszummal és nem tökéletes megoldásokkal, de mivel a halasztás még nagyobb gondokat okozott volna, ezért bevállalták.
Kár volt. Ráértek volna kényelmesen a jövő év végéig befejezni az építkezést.
De amit végképp nem lehet értelmezni a rendeletben, az a (2) pont. Az érthetőség kedvéért az (1) ponttal együtt idézem:
(1) Az e rendelet szerinti ügyekben a közel nulla vagy annál kedvezőbb energiaigénnyel kapcsolatos előírásokat 2022. június 30-tól kell alkalmazni.
(2) Az (1) bekezdés szerinti időpontig a 2020. december 31. napján hatályos épületenergetikai előírásokat kell alkalmazni, azzal, hogy az építtető – az (1) bekezdéstől eltérően – választhatja a közel nulla vagy annál kedvezőbb energiaigénnyel kapcsolatos előírások alkalmazását.
Mindenesetre örülnék, ha a jogszabály alkotók megmagyaráznák, hogy miért kell az építtetőnek külön engedély ahhoz, hogy a minimum értéknél hatékonyabb, gazdaságosabb, a környezetet jobban kímélő épületet hozzunk létre? Vagy mivégre van a módosított 176/2008 rendeletben az AA++, AA+, AA kategória ami jobb, mint a kötelező BB?
Józan ész tart közel nullához.