Az OMA Shohei Shigematsu építész vezette New York-i irodája befejezte a buffalói AKG Művészeti Múzeum bővítését, mely során egy acél-üveg fátyollal burkolt új kiállítótér is megépült. A projekt kapcsolódik a világhírű iroda korábbi projektjeinek formai és programozásbeli kísérleteihez.
Az acélszerkezetű, fehér Vermont Danby Montclair márvánnyal és 540 üvegpanellel borított kortárs épületet a múzeum bővítését szponzoráló Jeffrey Gundlach, amerikai üzletemberről nevezték el. Az alkotás izgalmas hatását a kiállítóterek szimmetrikus, egyszerű térformálása, és a központi szerkezetet körbefonó absztraktan sétány feszültsége adja, melyet a fehér márványsávok és az átlátszó üvegfelületek emelnek ki a homlokzaton. Az elegáns, de egyben véletlenszerű formálás szoborszerű hatást eredményez.
A tervben visszaköszön az OMA korábbi munkáinak koncepciói és műszaki megoldásai, a rácsos acélszerkezet a Seattle Central Library-t, a kavicsszerű, amorf megformálás és az épületet körülölelő sétány a portói Casa da Musica-t elevenítik meg.
Az OMA az új kiállítóteret egy kígyózó híddal kötötte össze a meglévő neoklasszicista épülettel, melyet Edward B Green amerikai építész tervezett 1905-ben. Az épületegyüttes részét alkotja továbbá Gordon Bunshaft 1962-es modernista bővítése is, amelyet szintén az OMA újított fel, illetve új elem egy látványosan lefedett – a múzeum keleti bejárataként szolgáló – "városi tér" (Town Square), és egy zöld pázsittal fedett süllyesztett parkolóház.
A szerkezet első emelete öt galériának, különféle irodáknak, színházaknak ad otthon, a négy sarok vertikális közlekedési pontokat foglalnak magukban. A bejárat mellett egy hosszú csigalépcső található, amely egy masszív szerkezeti oszlop körül vezeti a múzeum látogatóit az épület különböző szintjeire.
A második emeleten található a sétány, amely nagyméretű szobrok befogadására alkalmas, a földszintről felfelé nyúló zárt magban pedig egy másik galériatér kapott helyet. Erről a szintről érhető el, a már említett kanyargós, üveggel borított híd, amely összeköti az épületet neoklasszikus szomszédjával, és tágas kilátást biztosít a Delaware Parkra. A legfelső emeleten található a legnagyobb galéria, egy 4,8 méteres belmagasságú tágas tér.
A meglévő szerkezetek felújítása során az 1905-ös épület új tetőszerkezetet, az 1962-es épület új bejáratot kapott, amely összeköti a parkkal, és a központi udvarral. Ezt a hatalmas üveggel fedett teret Olafur Eliasson és Sebastian Behmann, a Studio Other Spaces művészei készítették.
Forrás: Dezeen