Pajta Bisztró
Az elkészült külső lépcsőt mentem megnézni éppen, amikor Feri (1) bemutatott egy mosolygós, szimpatikus úrnak, Dirk Wallenburgnak. Bent ültek a nemrég átadott új térben, papírok felett, laza beszélgetésben. Persze megint elfogadtam a kávét – még mindig nem számolom, hogy hányadik aznap –, diskuráltunk, közben szó volt valamiféle angol nyelvű, a Pajtáról szóló könyvről és fotózásról, Ricsiről a séfről (2), a konyha alapanyagainak helyi termelőiről, sajtokról, kecskékről és a most kiegészült épületegyüttesünkről.
Kikísértek a kertbe, kicsit bosszankodtam előttük, hogy nem élben fordulnak a homloklapjai a kőris lépcsőfokoknak, ahogy a terv szerint kellene. Tudtam már róla, ígéretet is kaptam, hogy ezek cserélve lesznek. Megálltunk lent a réten, Dirk a táncpajta és az új üvegház felé fordulva könnyedén és meglepően pontosan kezdte elemezni a látványt, a régi és új elemek kontrasztos viszonyát, a két „üvegdoboz” sajátos párbeszédét. Azt, hogy szerinte miért fa az egyik és miért nem hasonló az új, a filigrán, acélszerkezetű üvegfalaival, üvegtetőivel. Mosolygott, bólogatott, szemmel láthatóan elégedett volt az olvasatával.
Kíváncsian hallgattam, nem vitatkoztam, pedig mesélhettem volna, hogy a frász tört ki, mikor a felkérést megkaptam, miként lehet egy szándékom szerint „befejezett” együtteshez még hozzá tenni, vagy a keresgélésről, hogyan lehetne bármilyen nyakatekert módon kivédeni a kétség kívül csapdának tűnő helyzetet. Végül feladtam, belátva, hogy szükség van arra a plusz harminchat férőhelyre – hisz valóban, már rég nem arról a szerény, a táncos programokat kiszolgáló konyháról (3) van szó, amivel még 2010 őszén elindultunk. És a már korábban megfogalmazott meggyőződés miatt is, miszerint az építészetnek – ha eleven akar maradni –, nem illusztrálnia, hanem csupán magába fogadnia kell a tárgyát és témáját. (4)
Építészetet „oktatni”
Ahogy a költészetet, úgy lényegét tekintve az építészetet sem lehet oktatni. Vagy másképpen, pontosabban fogalmazva – ahogy a versírásra, úgy az építészeti tervezésre sincs tanítható megoldás. Ha lenne, ott érne véget az építészet maga. Az utat, a megismerés kalandját, a hízelgő és vonzó „szirénhangok” veszélyeit, az eközben megélhető felfedezéseket, azok örömeit és kínjait lehet és kell átadni, megmutatni. És a legfontosabbat, az építészetnek és az építésznek, mint alkotónak a közösségi- és az etikai felelősségét, ennek felemelő nagyszerűségét.
A tervezés nem kitalálás, hanem megismerés – ismételgetem jó néhány éve, meg ezt is még – a megismerés műveltséget ad, a műveltség a személyiséget, a gondolkodást pallérozza, ha úgy tetszik, és az érzékenységünkön keresztül beépül. A megismerés arányossága és struktúrája talán fontosabb is, mint annak tárgyszerűsége. De legfontosabb az ezen keresztül megtapasztalt önismeret. Ez az igazi muníció, amit egy iskolától a világunk, a kultúránk felfedezésével kaphatunk.
A Pajta programjával egy időben, 2010 őszén egy másik felkérés is elért – vezetném-e az Építész tanszéket az AMI-ban. Bár csak éreztem, hogy jó lesz, azonnal igent mondtam. Egy valamit tudtam akkorra, és azt megfogadtam a jövőre is – ha néhány év múlva nem lesznek a stúdiómban volt tanítványaim, akkor abba kell hagynom, akkor valamit nem jól csinálok. Örömömre voltak és vannak jelenleg is, mindannyian tehetségesek, önálló és izgalmas személyiségek. A Pajta Bisztró bővítése tervezésében Toldi Miki lett a munkatársam. Néhány hónapja védte csak meg a BA diplomáját, de emlékszem Pelényi Margit szavaira, mikor a bizottság elnökeként a prezentáció után megszólalva – „apám, Te már szinte kész vagy” – sommázta a látottakat.
Kérdések Dirktől
Dirk Wallenburg pályafutása sikeres séfként egy, két Michellin csillagos étteremmel kezdődött, majd több ország hasonló helyein megfordulva kezdett a gasztronómiával, mint kulturális jelenséggel foglalkozni. Művészeti galériát és könyvkiadót alapított Zürichben, ahol 1993 óta jelentet meg olyan művészeti könyveket, mint legismertebb sorozatai a Culinary Chronicle és az Opt Art Magazine. A magyar gasztrokultúráról tervezett előkészületei közben akadt rá az őriszentpéteri Pajta Bisztróra, aminek személyes megismerése egy önálló könyv tervéhez vezetett. Mindarról szól majd, amit a Pajta képvisel – a hely értékeire alapozott magas minőségről, konyháról, termelőkről és helyi termékekről, zöldségekről, húsokról, kecskékről, sajtokról és természetesen építészetről.
Egyfajta, könyvön keresztüli interjúhoz kaptam levélben a kérdéseket Dirktől, mint például a Kicsoda U. Nagy Gábor?, meg a Mikor döntött úgy, hogy építész lesz?, és az Ön diákokat is oktat?, valamint a Lenyűgöző a Pajta helyiségeinek harmonikus építészeti ellentétei, mint például a hagyományos és modern, a szerves formájú/alakú és a geometrikus, a természetes anyagúval szemben az üveg és az acél. – bár ez nem is igazán kérdés –, végül pedig a Mi inspirálta önt, hogy ilyet tervezzen, és mit szeretne elmondani erről az építészeti tervezésről?
Kedves Dirk, köszönöm a kérdéseidet! Az elsőt most kihagyom, de a másodikra válaszolok: Hogy mikor döntöttem el hogy építész leszek? Ha jól emlékszem, tizenhat évesen, Frank Lloyd Wright Testamentum című kis könyvét olvasva.
A legközelebbi találkozásig üdvözlettel,
U. Nagy Gábor
Szerk: SK