Fürjes Balázs és Vitézy Dávid sajtótájékoztatót tartottak, ahol elhangzott: a kínai egyetem nem a Diákváros helyett épül meg, sőt, úgy helyezik el, hogy érintetlenül hagyja annak teljes területét.
A napokban mi is beszámoltunk arról, hogy az eredeti tervektől eltérően a kínai Fudan Egyetem kampusza épülhet a Budapest Diákvárosban. Erre vonatkozó információk a mestertervben sem szerepeltek. A hír nagy port kavart, ezért döntött úgy Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára, hogy Vitézy Dáviddal, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójával együtt sajtótájékoztatót tart és „tiszta vizet öntenek a pohárba". A sajtótájékoztatót élőben közvetítették a Facebookon.
Az államtitkár leszögezte: Diákváros márpedig lesz, az eredeti tervek szerint épül meg, és 8-10 ezer kollégiumi helyet biztosít a budapesti magyar egyetemek hallgatóinak, illetve potenciálisan az itt tanuló külföldi hallgatóknak. A Fudan Egyetem kampuszán természettudományi, orvostudományi és gazdaságtudományi szakok lesznek elérhetők, a magyar diákok számára is nyitott lesz. Nem a Diákváros helyett épül meg, sőt, úgy helyezik el, hogy érintetlenül hagyja annak teljes területét. Ezt ingatlanfejlesztésre alkalmas, főleg irodai, üzleti hasznosítású területeken, valamint a csepeli gerincúttal szomszédos területen és a térség Soroksári út melletti pufferzónájában látják megvalósíthatónak. Fürjes Balázs azt is hozzátette, hogy az egyetem ideérkezésének megszervezése, a kínaiakkal való megállapodás az innovációs és technológiai miniszter feladata.
A Budapest Diákváros – Déli Városkapu Program az utóbbi évtizedek egyik legnagyobb magyarországi városfejlesztése lehet, aminek célja, hogy Dél-Pest és Észak-Csepel jelenleg elhagyatott, lepusztult területein, a főváros szívétől kevesebb mint 5 kilométerre egy fenntartható, egészséges, életigenlő városnegyed épüljön zöld, energiahatékony épületekkel, a diákszállások és a lakóépületek mellett korszerű munkahelyek, tanulási-kutatási terek létrehozásával. A Déli Városkapu térsége a Rákóczi hídtól délre fekvő 200 hektáros terület a tervezett Galvani híd és kapcsolódó körút nyomvonaláig, benne Észak-Csepellel, a Ráckevei–Soroksári Duna-ággal és Ferencváros déli Duna-partjával, valamint a Soroksári út térségével. A Diákvárost ezen belül is a soroksári Duna-ág ferencvárosi partja és Soroksári út közé pozicionálták. A városfejlesztés a norvég Snøhetta építésziroda 2018-ban kiírt nemzetközi tervpályázaton első helyezést elérő mesterterve alapján valósulhat meg.
A Snøhetta partnere a mesterterv elkészítésében a Sporaarchtiects volt magyar részről, ezért kerestük Hatvani Ádámot, az iroda vezető tervezőjét a változtatással kapcsolatban, aki szintén most szembesült a rajzokkal, így a véleményformálást egyelőre korainak tartotta.
Vitézy Dávid a fejlesztés kapcsán beszélt a rozsdaövezetek hasznosításáról, reagálva arra, hogy Fürjes Balázs a rozsdát a "város aranyaként" emlegette. Mint mondta, ezek az elhagyatott területek a mentális térképünkön valójában nem léteznek, nem-helyek, miközben értékesek és közel vannak a belvároshoz is. A Déli Városkapu Programmal többek között az a cél, hogy egy ilyen rozsdaövezetet vonjanak be a város szövetébe úgy, hogy az ne egy leszakadó zárvány legyen.
A közlekedésről szólva azt mondta, hogy a Déli Városkapu belső közterületei autómentesek lesznek, ezeken a részeken biciklivel, rollerrel, villamossal, gyalogosan lehet majd közlekedni. Nagy lesz a hangsúly a tömegközlekedésen. A területet északról a Rákóczi-híd és az azon közlekedő 1-es villamos határolja, emellett egy új vasúti kapacitásbővítés is végbemegy: jelenleg is zajlik a déli körvasút kiépítése, a déli összekötő vasúti híd kettőről háromvágányosra bővítése. Itt egy új vasútállomást is létrehoznak Közvágóhíd néven, és létrejön egy fontos elővárosi vasúti csomópont. A fejlesztési területet a hévek kétoldalról veszik körül. A Diákvárost tekintve a ráckevei hévnek lesz kiemelt jelentősége, ami ugyan ma még egy kevésbé vonzó, kevesek által használt alternatíva, de tervben van egy teljes pályafelújítás és a pályasebesség megemelése is. A hév-vonal a Közvágóhídtól lesüllyed a föld alá, és három föld alatti állomással a Kálvin téren végződik majd - ezen a helyszínen már zajlanak is a vonal előkészítő munkálatai. Az is cél, hogy a rakparti sétányt egészen eddig a területig eljuttassák.
Vitézy Dávid beszámolója szerint jelenleg egyelőre a közművek, a partfal-rekonstrukció és a 2-es villamos meghosszabbításának tervezése zajlik, illetve szót ejtett arról a tervpályázatról is, aminek az eredményét valószínűleg jövő héten hirdetik ki, és ami a történelmi Nagyvásártelep épületének rekonstrukcióját, az első, Diákvároshoz tartozó kollégium és egy irodaház épületének tervezését foglalja magában.
A Nagyvásártelep, ami a Diákváros területének ékköve lesz, egyben a főváros egyik legizgalmasabb ipari műemléke. Az egykor nagybani piacként működő épület jelenleg az összedőlés határán áll, azonban felújítva a Diákváros nagy, fedett közösségi terének, hallgatói központjának funkcióját tölti be, és helyet kaphatnak benne például előadótermek, sportpályák, vendéglátóhelyek, könyvtár, egyetemi klub, menza is. A Budapest Fejlesztési Központ erre vonatkozó nyílt építészeti tervpályázatán 22 különböző tervezőiroda vett részt, a zsűriben ott volt Budapest Főváros Önkormányzatának főépítésze, a ferencvárosi önkormányzat főépítésze és a Magyar Építész Kamara küldöttei is.
Fürjes Balázs ígérete szerint a munka közösségi tervezéssel, továbbra is az önkormányzatokkal együtt, a részletes tervezésbe a lakosságot is bevonva folytatódik. Azt is mondta még, hogy abban bízik: két év múlva már indulhat a Diákváros kivitelezése.