Közélet, hírek

Világörökségi hatásvizsgálatot készítenek a Gellért-hegyi siklóhoz, módosulnak a tervek

2021.08.26. 16:01

A Gellérthegyi SIKLÓ kft. közlése szerint folyamatban van egy, a módosuló műszaki tartalom miatt szükséges új engedélyezési tervdokumentáció készítése. Az építés néhány hónapon belül elkezdődhet. 

Az UNESCO előírásainak megfelelő, komplex világörökségi hatásvizsgálat készül a Gellért-hegyi sikló tervezéséhez kapcsolódóan - közölte a Gellérthegyi SIKLÓ Kft. csütörtökön. A beruházás megvalósítására létrehozott projektcég közleménye szerint a társaság az előkészületek részeként egy komplex világörökségi hatásvizsgálatot készíttet azzal a céllal, hogy a fejlesztés a világörökségi szempontoknak is minden tekintetben megfeleljen. Azt is hozzátették, hogy néhány hónapon belül elkezdődhet az építés.

A sikló bejárata a Tabán területén, a Hegyalja út alatt kialakított aluljáróból fog nyílni, a jármű az Orom utcáig, mintegy 100 méteres szakaszon, a föld alatt fog közlekedni. Innen már egy 3-4 méter magas hídszerkezeten, a felszín felett megy tovább egészen a Citadella sétányhoz csatlakozó felső állomásig.



A társaság közleménye alapján "a beruházás építési engedéllyel rendelkezik, és folyamatban van egy, a módosuló műszaki tartalom miatt szükséges új engedélyezési tervdokumentáció készítése is". A módosítás elsődleges oka, hogy az illetékes kerületi önkormányzat ellenzi a korábban a hatóságok által kért buszparkoló megépítését az alsó állomásnál, aminek eredményeképp nagyobb zöldfelület és kevesebb fakivágás mellett épülhet meg az alsó állomás környezete, a jelenlegi terepszint fölé pedig nem fog épülni semmi.

A beruházás előkészítésének megkezdése óta eltelt majd másfél évtized megkívánja a felső állomás épülete terveinek frissítését is, jelezték. Az alapvető változás, hogy a sikló kabinjai nem a Citadella sétány szintjére, hanem egy szinttel lejjebb, egy támfal-építménybe érkeznek majd. A sikló megépítése azt is lehetővé teszi, hogy a városrész közúti forgalmát rendkívüli módon terhelő turistabuszokat kitiltsák a környező utakról. A tervek szerint a jármű kabinjai egyszerre 50 utas szállítására lesznek alkalmasak, kevesebb mint másfél perces menetidővel, így óránként 1200 ember juthat fel majd a Gellért-hegy tetejére.



A projektcég kitért arra is, hogy 94 fa kivágására kértek újból engedélyt. Mint írták, a kijelölt fák több mint harmadát pusztán az egészségi állapotuk miatt is ki kell vágni, a növények pótlására pedig mintegy 900 előnevelt fát ültetnek majd kijelölt területekre. Korábbi cikkünkben már foglalkoztunk azzal, hogy a főváros csak kevesebb fa kivágásával támogatná a sikló megépítését. A tervek ellen petíciót is indítottak, a Fővárosi Közgyűlés pedig még nem hozott döntést az ügyben. Gy. Németh Erzsébet főpolgármester-helyettes Facebook-posztjában leszögezte: bár a kormány kiemelt beruházássá emelte a projektet, egy fejlesztő sem Újbudához, sem Budapest más részeihez nem nyúlhat úgy hozzá, hogy azt a fővárosi önkormányzat nem hagyta előzetesen jóvá. Kijelentette, hogy a projekt támogatására akkor kerülhet sor, ha az közberuházásként valósul meg, kevesebb fa kivágásával jár, és teljes egészében kitiltják a turistabuszokat a Citadella környékéről.

Forrás: MTI